Aflata inca la primii pasi, industria de lux din Romania devine un domeniu din ce in ce mai activ. Vinzarile au crescut cu 10% fata de anul trecut, iar pentru 2007 se anunta un boom al investitiilor. Este vorba de aproximativ 25 de milioane de euro care vor fi cheltuiti pentru a se putea comercializa in tara marci de prestigiu.

Pe seama numarului tot mai mare de persoane cu venituri mari si foarte mari, similar cu cel din Ucraina sau Bulgaria, si totodata ca urmare a unui grad de snobism destul de ridicat si o preferinta fata de marcile de lux, specifice statelor din estul Europei, investitorii straini din domeniu isi manifesta tot mai flagrant interesul sa vina in tara noastra. Pentru 2007 se preconizeaza un boom al investitiilor in acest sector.

Este vorba de mari case de moda, cosmetice, incaltaminte, accesorii sau bauturi fine care se vor grupa in primul complex comercial de lux din tara. Pentru 2007, investitia in domeniu este estimata la 20-25 de milioane de euro.

Cum arata publicul-tinta

Romanii vizati de firmele de lux care sint prezente sau intentioneaza sa intre pe piata autohtona sint oamenii de afaceri cu averi cuprinse intre 10 milioane de euro si peste 250 de milioane de euro, adica exact persoanele de genul celor care au aparut in TOP 300 Capital si care sint dispuse sa cheltuiasca citeva mii de euro numai pentru un costum de haine. De asemenea, in ultimii ani a luat amploare si acel grup-tinta considerat de companiile din industria de lux „aspirationale“. Este vorba de directori sau manageri ai companiilor mari, de obicei din sectorul bancar, farmaceutic sau industrial, ale carora venituri lunare depasesc 3.000 de euro. Acestia, chiar daca in momentul de fata nu consuma produse de lux de cea mai mare valoare, se presupune ca vor deveni pe viitor clienti.

Miscarile pietei

Conform estimarilor companiei de consultanta, pe piata produselor de lux, CPP Management Consultants, in momentul de fata cresterea vinzarilor pe segmentul de lux este de aproximativ 5-10% raportat la anul trecut. In ceea ce priveste diferitele segmente care compun aceasta piata, conform CPP, cea mai mare pondere o au masinile, cu o cota de piata de 35%. La ora actuala, sint prezente in Romania marea majoritate a marcilor de lux. Urmeaza parfumeria si cosmeticele care detin in jur de 28% din piata de profil, acest segment inregistrind o crestere importanta, numarul de puncte de vinzare dublindu-se in ultimii patru ani. Principalii competitori sint Ina/Marionnaud si Beauty Shop/Sephora.

Segmentul de moda, in schimb, s-a caracterizat in ultimii ani printr-o relativa stagnare si ocupa in momentul de fata numai 12% din piata. Cresterile sint sporadice si, de obicei, in limita a 5%. De asemenea, accesoriile si segmentul de incaltaminte si genti, care reprezinta in jur de 5% din piata, este foarte slab acoperit, printre putinele marci de lux numarindu-se Lancel, Cesare Pacciotti, Vicini, Emporio Armani Accessories sau Ungaro. O cota mai mare din piata o are incaltamintea, cu 15% din piata.