Desi procesul tehnologic din rafinarie dureaza o luna si jumatate, unii benzinari au majorat pretul carburantilor la cateva zile dupa cresterile internationale ale petrolului

Evolutia pretului benzinei a fost intotdeauna legata de fluctuatiile pretului petrolului. Este un lucru normal, deoarece benzina este un produs realizat din petrol. Pentru cine nu stie. Galopurile pretului la baril de petrol crud le-am simtit si noi cand am avut de platit benzina pe care am bagat-o in rezervor. Cei mai pacaliti au fost aceia care au achizitionat benzina in cele cateva zile in care pretul a fost mai ridicat. Acel moment nefavorabil a fost la inceputul lunii septembrie, mai exact intre 5 si 9 septembrie. Calendarul evenimentelor arata cam asa: 5 septembrie - scumpire cu 0,07 lei noi (de la 3,56 la 3,63 lei noi); 7 septembrie - scumpire cu 0,09 lei noi (de la 3,63 la 3,72 lei noi); 9 septembrie - ieftinire cu 0,09 lei noi (de la 3,72 la 3,63 lei noi) si 13 septembrie - ieftinire cu 0,08 lei noi (de la 3,63 la 3,55 lei noi). Si la Rompetrol evolutia preturilor a fost oarecum similara. Mai ales ca Rompetrol a fost prima companie din Romania care a introdus, inca din luna februarie 2005, un sistem modern de calcul al preturilor practicate in statiile proprii. Astfel, Rompetrol anunta saptamanal care sunt evolutiile tarifelor pentru carburantii sai. Si OMV a tinut pasul cu Petrom, dat fiind faptul ca cele doua companii fac parte din grupul OMV Romania. Carburantii OMV au un pret mai piperat, deoarece sunt bogati in aditivi. Cele mai cunoscute sunt OMV Energy Extra, Pro si LCA 2000 pentu benzine, sau P3 si Coldex pentru motorine. Chiar daca sunt doua marci diferite, nu se asteapta asa curand o unificare a celor doua branduri. Nu trebuie uitat faptul ca si Rompetrol este detinuta in proportie de circa 20% de OMV.

Si in afara companiilor la care OMV are actiuni, s-au constatat oarecare cresteri ale preturilor. LukOil s-a mentinut in cota constanta. Mai exact, sub preturile Petrom cu 0,01-0,02 lei noi. Sa ne gandim si la faptul ca benzina din categhorie "Plus" de la LukOil contine si aditivul detergent-dispersant de tip Keropur. Pentru un ban mai mult, cat este diferenta intre Premium si Premium Plus, beneficiezi de o curatare a carburatorului.

MOL, de asemenea, a anuntat preturi ceva mai mari o perioada, pentru a reveni apoi la cifre mai mici. Aici avem o serie de carburanti din gama Tempo Plus, aditivati cu ADX-4007, care dau un efect de lubrifiere.

De unde a provenit insa aceasta crestere si coborare a preturilor? Marii distribuitori au anuntat ca au urmat indeaproape cotatiile internationale ale petrolului. Numai ca noi ne raportam la petrolul tip Brent, tranzactionat la Londra. Asadar, petrolul US, tranzactionat la NYMEX din New York a avut acea evolutie fulminanta din cauza uraganului Katrina. Iar rafinariile devastate din Louisiana nu ne afecteaza aproape deloc. Mai punem la socoteala si faptul ca procedeul tehnologic de transformare a petrolului in benzina in cadrul rafinariei dureaza circa o luna si jumatate. Asadar, orice fluctuatie a pretului petrolului Brent s-ar simti la noi dupa o luna si jumatate. Dar nu s-ar simti la acelasi nivel cu galopul pretului petrolului! Si asta deoarece la noi pretul benzinei este compus in proportie de circa 65% din taxe si accize. Un procent destul de mic fata de cotele practicate in spatiul european. Prelucrarea si transportul ocupa 10% din pretul benzinei, in timp ce restul de 25% este reprezentat de costul materiei prime. Prin urmare, doar un sfert din pretul benzinei ar fi afectat de cresterile internationale.

Pentru perioada ramasa pana la sfarsitul anului, ne putem astepta la inca o crestere, urmata de o scadere, pentru inceputul lunii octombrie. Aceste mutari vor respecta "valsul" cotatiilor internationale de la inceputul lunii septembrie. Dupa cum se misca piata, nu este exclusa o scadere usoara a pretului de titei crud. Lucru benefic pentru buzunarul romanului.

Pentru a exemplifica diferentele de preturi de la o benzinarie la alta, va prezentam in tabelul de mai jos lista cu preturile carburantilor practicate de companiile de distributie la data de 20.09.2005:

Petrom
Eco Premium - 3,45 lei noi
Premium fara Plumb - 3,42 lei noi
Top Premium 99+ - 3,75 lei noi

Euro Diesel - 3,13 lei noi
Super Euro Diesel - 3,23 lei noi

Rompetrol
Premium E-Plus - 3,59 lei noi
Euro Standard fara Plumb - 3,56 lei noi
Euro Plus fara Plumb - 3,78 lei noi
Euro Super 98 fara Plumb - 3,89 lei noi

Citeste si:

Motorina Euro 3 - 3,27 lei noi
Motorina Super Euro 4 - 3,35 lei noi

OMV
Eco Premium 95 - 3,62 lei noi
Fara Plumb 95 - 3,60 lei noi
Super 100 - 4,01 lei noi

Euro Diesel - 3,27 lei noi
Premium Diesel - 3,45 lei noi

LukOil
Premium - 3,50 lei noi
Euro Luk - 3,47 lei noi
Super Euro Luk - 3,67 lei noi

Euro L Diesel - 3,18 lei noi

MOL
Eco Premium 95 - 3,52 lei noi
Tempo Plus 95 fara Plumb - 3,49 lei noi
Tempo Plus 98 - 3,89 lei noi

Tempo Plus Euro Diesel - 3,25 lei noi

Agip
Eco Premium - 3,54 lei noi
Fara Plumb - 3,51 lei noi
Euro Super 98 - 3,89 lei noi

Euro Diesel - 3,21 lei noi