In tarile din vestul Europei, activitatile de marketing si publicitate desfasurate de diverse firme sunt centrate din ce in ce mai mult pe copii si adolescenti. Desi abia la inceput, aceasta tendinta poate fi cu usurinta observata de cativa ani si pe piata autohtona.

“Copiii reprezinta un segment important de consumatori. Unul dintre motive este faptul ca pustii incep sa fie factori importanti de influenta a deciziei de cumparare a familiei”, este de parere Dan Petre, Qualitative Department, D&D Research. In plus, spune el, copiii sunt segmentul cel mai receptiv si sensibil la reclame si adesea surse importante de informare a membrilor familiei despre diverse produse sau marci. Un alt motiv este acela ca, in mediul urban, veniturile puse la dispozitia copiilor de catre parinti cresc considerabil de la an la an.

“Comertul local cu produse pentru copii este inca in formare. Potentialul de dezvoltare este, insa, substantial. Noi estimam un nivel al pietei de circa 75 - 100 de milioane de euro pentru categoria copiilor cu varsta intre 0 si 3 ani”, considera Amalia Georgescu, executive manager Miniblu. In acest context, este lesne de inteles ca si in Romania afacerile construite in jurul acestui segment de consumatori devin profitabile.

“Am deschis primul magazin “Z” pe Calea Victoriei in anul 1997. Am riscat in acest domeniu si am castigat”, isi aminteste Alexandre Eram, director general al companiei. Treptat a fost dezvoltata o retea, astfel incat in prezent exista cinci magazine “Z” in Bucuresti. “Am incercat sa acoperim toate zonele Capitalei; de aceea, anul viitor vom inaugura cel de-al saselea magazin”, adauga Alexandre Eram.

Un alt exemplu este firma Paralela 45 Turism, care, de aproape zece ani, este unicul importator si distribuitor al produselor Chicco in Romania. “Aceste produse sunt comercializate pe tot teritoriul tarii, in cadrul marilor magazine tip cash&carry, hipermarketuri, farmacii si magazine specializate pentru copii”, spune Ruxandra Burcea, director general al firmei. Dar mai exista si magazinele proprii de reprezentanta Chicco, la ora actuala in numar de patru, in Bucuresti, Timisoara, Constanta si Cluj-Napoca. “Investitia in aceste locatii - mai ales ca magazinul din Bucuresti a beneficiat in aceasta vara de o schimbare de imagine - se cifreaza (inclusiv stocul de marfa) la 200.000 de euro pentru Capitala si la cate 100.000 de euro pentru fiecare dintre celelalte magazine”, a precizat Burcea.

Primul magazin Miniblu a fost deschis in vara anului trecut, iar in prezent, reteaua numara opt unitati, in Bucuresti, Timisoara si Oradea, investitia totala fiind de un milion de euro. Succesul acestor companii se datoreaza, in principal, faptului ca reprezentantii lor si-au dat seama ca vanzarile nu depind doar de calitatea si pretul produselor comercializate, ci mai ales de conceptul general in care se desfasoara intreaga activitate. “De cand am inaugurat primul magazin din Romania, vanzarile au crescut anual, pentru ca de fiecare data a existat un magazin in plus. Acum, avem peste 100.000 de clienti pe an”, explica directorul magazinelor “Z”. Rezultate notabile a inregistrat in ultimii ani si divizia Chicco in Romania. “Valoarea vanzarilor din 2004 a fost de aproximativ trei milioane de euro, iar pentru acest an estimam o crestere de 23%”, precizeaza Ruxandra Burcea.

Citeste si:

Pentru Miniblu, vanzarile de anul trecut nu sunt relevante avand in vedere momentul lansarii magazinelor si cel al preluarii afacerii de la fostul proprietar (Sensiblu). “Pentru acest an, estimam ca vom atinge o cifra de afaceri de circa 1,5 milioane de euro”, spune Amalia Georgescu. In ciuda faptului ca puterea de cumparare a consumatorilor romani este inca scazuta, reprezentantii firmelor din acest domeniu sunt increzatori in potentialul pietei locale.

“Valoarea vanzarilor din 2004 a fost de circa trei milioane de euro, iar pentru acest an estimam o crestere de 23%.”

Ruxandra Burcea,
director general Paralela 45 Turism, divizia Chicco

Investitii In extindere

Luand in calcul faptul ca piata autohtona de produse specializate pentru copii este in continua crestere, principalii jucatori din domeniu au prevazut deja planuri de dezvoltare pe termen mediu si lung:

• in 2006, reprezentantii magazinelor “ZS vor investi cu precadere in tehnologie, intentionand sa diversifice si sa mareasca reteaua de distributie in tara. “De asemenea, pe agenda noastra figureaza si participarea la cateva expozitii de profil. Anual alegem patru targuri de acest gen”, spune Alexandre Eram;
• planul de dezvoltare pentru anul urmator al diviziei Chicco cuprinde intarirea activitatii de distributie prin crearea de depozite zonale, precum si extinderea in teritoriu cu alte doua noi magazine de reprezentanta;
• dezvoltarea Miniblu cuprinde un plan de lansare a 15 magazine la nivel national, cu concentrare pe marile orase din tara. Noile magazine vor avea un format mai generos al spatiului alocat expunerii produselor. In plus, portofoliul Miniblu se va imbogati ca oferta, indeosebi in categoriile cele mai sensibile si mai necesare parintilor.