18 tigri care se vor bate in afaceri cu Europa

18 patroni: foarte probabil, ei se vor afla in prima linie a afacerilor Romaniei in Uniunea Europeana. Se pregatesc intens pentru ca firmele lor sa faca fata cu brio competitiei din piata comuna. Acesti milionari sub 35 de ani incep sa schimbe deja fata capitalismului romanesc. Ei fac parte din generatia asteptata si necesara in afaceri, care a ajuns insa doar la jumatatea drumului.

„Vom crea branduri, vom schimba mentalitati si vom face performanta pentru a aseza Romania acolo unde merita pe harta lumii“, spunea unul dintre patronii care compun aceasta generatie. Au spirit antreprenorial, sint pragmatici, progresisti, se orienteaza catre performanta si impun un alt stil de lucru angajatilor. Le cer oamenilor productivitate. Nu se pling de sistemul care le-a pus piedici, ci vorbesc despre tenacitate si despre solutiile gasite pentru a putea face afaceri asa cum e corect. Mai au inca multe de invatat si de dovedit. Nu prea au repere. Nu exista modele in afaceri pe care sa le poata urma. Liderii din Romania li se par subtiri. Au invatat sa faca afaceri din mers, unii dintre ei au renuntat la studii pentru a se dedica businessului. Iar pentru ca traim intr-un capitalism salbatic, aflat in stadiu incipient, multi dintre ei sint lacomi. Nu au constiinta ca fac parte dintr-o generatie, dar felul lor de a vedea cum se fac afacerile si proiectiile lor de viitor coincid, de cele mai multe ori. Pentru alegerea lor, „Cotidianul“ a aplicat o grila de selectie care a tinut cont de cele mai importante criterii in evaluarea corectitudinii, a succe-sului si a perspectivelor unei afaceri.

Bogdan Baltazar, presedintele firmei de consultanta Baltazar, Bloom & Asociatii, crede ca actuala generatie tinara de oameni de afaceri intrece elita care tocmai se afirma pe plan politic.

Fostul bancher a spus ca se poate vorbi despre un nou val de tineri antreprenori care sa poata reprezenta cu succes Romania. Pe cei mai multi nu-i vedem in aparitii publice pentru ca sint preocupati mai mult de succesul afacerilor pe care le deruleaza. Cit despre pregatirea acestor antreprenori, el crede ca au fost doua scoli care si-au pus amprenta asupra lor. „Multi sint scoliti in Occident. Altii au scoala vietii din Romania, ceea ce i-a ajutat mai mult sa se descurce intr-un mediu economic destul de ciudat“, a sustinut Baltazar.

„Arata-mi banii!“

Banii, banii, banii. Cu cit o firma are o cifra de afaceri mai mare, cu atit este mai activa pe piata. Respectivul om de afaceri vinde si cumpara mult. Am selectat companii cu cifra de afaceri anuala ce depaseste un milion de dolari. Profitul a fost, de asemenea, un reper important. Am cautat oameni care au demonstrat ca stiu sa faca bani. Este prima conditie ca sa te poti numi afacerist de succes. Si de viitor.

O afacere cit mai alba

Este greu de crezut ca exista in Romania un om de afaceri care nu a incercat „sa imblinzeasca“ sistemul. Cu toate acestea, sint companii care s-au dezvoltat intr-un mediu economic cu nuante deschise de gri, iar patronii lor si-au impus sa joace dupa regulile economiei de piata.

Succesul povestii

In spatele fiecarei afaceri de succes sta o poveste. Am ascultat povestile si le-am selectat pe cele care dureaza de mult timp sau care, desi au inceput de putina vreme, au o viteza demna de luat in seama.

Reputatie si recunoastere

Chiar daca cei mai multi nu au ajuns la o celebritate comparabila cu aceea a oamenilor politici de virsta lor, oamenii de afaceri tineri si de succes sint cunoscuti in domeniile lor de activitate. Am cautat oameni despre care lumea vorbeste. Afaceristi care sint cunoscuti si respectati. •

Ii puteti intreba cum au facut primul milion

Marius Alexa, 28 de ani

A facut primul pas in antreprenoriat odata cu infiintarea firmei Kapital in 2001. Cealalta companie, Sologics Romania, infiintata ulterior impreuna cu doi parteneri germani, a avut anul trecut vinzari de 4 miliarde de lei. Alexa este profesor asociat la Facultatea de Comunicare si Relatii Publice „David Oglilvy“. Mai mult, a lansat o serie de portaluri, precum www.finantare.ro. „In cursul anului acesta vom lansa si www.firme.ro si www.businessangels.ro care se vor adresa tot actorilor activi de pe piata economica“, ne-a declarat tinarul antreprenor. Crede ca face parte dintr-o elita economica. Cit despre problemele pe care le-a intimpinat, Alexa a enumerat „coruptia din sistemul de finantare, si economia care functioneaza in continuare pe un sistem bazat pe pile si relatii“. „Un alt aspect care-mi vine in minte este faptul ca lipsesc spiritul intreprinzator si inovatia“, a completat el, vorbind de minusurile noii generatii. Intrebat cum poate contribui la schimbarea Romaniei, Alexa a raspuns: „Platindu-mi impozitele“.

Ciprian Babita, 30 de ani

Cine spune ca tineretea rezolva toate problemele se pare ca se insala. Pentru Ciprian Babita, patronul de la Interbabis, o firma care produce materiale de protectie din Brasov, faptul ca a inceput de foarte tinar a fost chiar un impediment. „Principala problema cu care m-am confruntat este legata de tineretea mea, pentru ca a trebuit sa demonstrez ca la 23 de ani sint serios si pot fi un om de afaceri“, povesteste Babita. Norocul i-a suris insa in cei sase ani de activitate a firmei, ajungind ca anul trecut sa inregistreze o cifra de afaceri de aproximativ 32 de miliarde de lei. „Eu am terminat sociologia, dar realitatea m-a indrumat catre cai nebanuite, pentru ca trebuie sa faci ce se cere pe piata. Trebuie sa ai un pic de orgoliu, sa perseverezi prin munca“, sustine acesta. Patronul de la Interbabis crede ca noua generatie de intreprinzatori ar trebui sa fie mai practica, mai putin vorbareata, dar mai muncitoare.

Lucian Butnaru, 27 de ani

A intrat in afaceri la 20 de ani. „In 1998, impreuna cu un partener francez, am infiintat compania Akela, cu o investitie initiala de 15.000 de dolari. Asa a aparut producatorul roman de aplicatii software Akela. In 2002, dupa un an marcat de fluctuatii ale pietei mondiale de IT&C si rezultate financiare sub asteptari, am preluat majoritatea actiunilor companiei de la investitorul francez“, spune investitorul care acum are 27 de ani. Apreciaza ca, in primele sase luni, compania a inregistrat venituri de 1,23 milioane de euro. In 2004, a deschis un birou operational in Statele Unite. In octombrie, Akela s-a alaturat grupului american TechTeam, in urma unei tranzactii de aproximativ trei milioane de euro. Printre problemele cu care s-a confruntat se numara diversificarea clientelei catre alte piete decit cea franceza si sprijinul destul de fragil acordat de statul roman furnizorilor de software, in comparatie cu cel de care beneficiaza competitorii internationali. In ceea ce priveste actuala generatie de patroni, Lucian Butnaru considera ca „multi dintre antreprenorii romani cer angajatilor sa lucreze pentru ei, nu impreuna cu ei“.

Iulian Adrian Dascalu, 35 de ani

Declara ca face lucruri care ii plac, cu care se simte confortabil, si de aceea a intrat in afaceri. In 1992, Adrian Dascalu a inceput cu o retea de magazine de incaltaminte de vinzare cu amanuntul. In prezent detine doua mall-uri, unul in Iasi si altul in Timisoara. Se poate lauda ca ambele mall-uri sint cele mai mari din Moldova si Banat. Din datele noastre, firmele lui Dascalu au avut in 2004 o cifra de afaceri de 152 de miliarde de lei. Afacerea aceasta cu centre comerciale dateaza din 1998. Adrian Dascalu spune ca oamenii de afaceri, in general, si cei tineri, in particular, se lupta cu mentalitatile invechite si cu administratia publica. In ceea ce priveste coruptia, Dascalu declara ca tinerii trebuie sa lupte impotriva acestui flagel, refuzind sa mai dea spaga. Oamenii de afaceri care se afirma in prezent vor demonstra celor din jur ca se pot face afaceri si intr-un alt mod, crede Iulian Dascalu.

Alexandru Danciu, 35 de ani

A infiintat firma in anul 2000. „Mi-am dat seama ca nu sint facut ca sa am un sef“, explica el motivul care l-a determinat sa demareze afacerea. Principala problema cu care se confrunta o reprezinta, conform propriilor declaratii, accesul greu la finantarile pentru IMM-uri. „Imi place politica, insa politicul m-a dezamagit de mult“, spune el. Nu se considera parte din elita economica, insa spune ca este unul dintre putinii componenti ai clasei de mijloc. „Pot sa ajut Romania, in primul rind, rezistind aici si neparasind-o“, afirma el. Despre actuala generatie de patroni spune ca are nesansa de a fi intrat in afaceri la 200 de ani dupa ce au inceput cei din tarile vestice. Este casatorit si afirma ca are o cifra de afaceri de 4 milioane de euro.

Dragos Grigoriu, 35 de ani

Este unul dintre pionieri in domeniul publicitatii din Romania. A inceput sa lucreze in publicitate inca din 1991, mai intii ca angajat la una dintre primele agentii din tara, pentru ca, mai apoi, in 1996, sa-si infiinteze propria firma in domeniu, Tempo Advertising. Intrarea in publicitate a fost o „pura intimplare“, declara Dragos Grigoriu, la momentul respectiv el fiind student la Facultatea de Electronica din Bucuresti, in anul II. Dragos Grigoriu vede publicitatea ca pe un mod de viata, nu ca pe o ocupatie. Astfel se explica succesul Tempo Advertising, firma care inca din al doilea an de existenta a intrat in topul primelor zece companii de profil din tara, top pe care nu l-a mai parasit. Averea lui Dragos Grigoriu este estimata la 6-7 milioane de euro. „Dorinta de a face performanta este principalul motor al progresului, in orice domeniu, nu numai in publicitate“, este opinia lui Grigoriu.

Citeste si:

Zoltan Haller, 35 de ani

In 1992 a intrat in afaceri. Firma Zoltan Trading s-a ocupat de la inceput de proiecte imobiliare. Motivatia a fost aceea de a atrage investitori straini si de a ajuta oamenii si orasul Brasov. In prezent, unul dintre marile proiecte in derulare este cartierul realizat de firma Bresan, pe 60.000 de metri patrati, format din 51 de case si cu o valoare a proiectului de 5 milioane de euro. Un alt proiect mare al firmei este o cladire de birouri de clasa B, cu o suprafata de circa 50.000 de metri patrati. „Ceea ce am remarcat noi inca de la inceput a fost deschiderea administratiei locale catre proiectele noastre“, declara Zoltan Haller. In opinia sa, tinerii pot sa propage idei novatoare, in care cred, si astfel sa schimbe mediul de afaceri. De asemenea, Haller este de parere ca trebuie sa mai treaca 20 de ani pina cind romanii vor avea mentalitati occidentale.

Ion Matei, 34 de ani

Increderea in proiectele pe care le-a initiat si in fortele proprii reprezinta principala caracteristica pe care un tinar intreprinzator ar trebui sa o dovedeasca pentru a avea succes in afaceri, considera Ion Matei, patronul de la SC Latino din Suceava. De asemenea, acesta sustine ca, pentru a te impune pe piata, este foarte important sa fii revolutionar si mereu cu un pas inaintea cererii si a concurentei. „Ai nevoie si de compromisuri, dar nu exagerate. Se poate si fara, dar daca nu vrei sa te complici, mai simplu asa“, sustine Miron, care crede ca „generatia mai tinara ar trebui sa incerce sa invinga sistemul si sa-si apere interesul in comun“. Toate acestea Ion Matei le-a invatat implicindu-se in diverse proiecte, precum un supermarket, un restaurant sau in imobiliare. Cifra de afaceri a companiei sale se ridica anual la 80-90 de miliarde de lei anual.

Radu Miron, 33 de ani

Radu Miron, actualul patron de la Antrax Distribution Group, este profesor de educatie fizica si un mare amator al sporturilor de iarna. Pasiunea pentru schi l-a impins si spre afaceri. „Intimplator, in 1995 l-am intilnit la schi pe proprietarul companiei Köber. De acolo si tentativa de a promova produsele Köber in zona Brasovului. Am facut firma din banii de student, din bursa mai precis, dupa care am inceput dezvoltarea business-ului“, sustine Miron. De la inceputul afacerii sale, Miron s-a confruntat cu destul de multe probleme, legate in special de mentalitatea clientilor, inca sceptici la noile tehnologii. De aceea crede ca principala provocare a companiilor romanesti se refera la capacitatea de a se orienta spre client. Antrax Distribution Group a terminat anul trecut cu o cifra de afaceri de aproximativ 200 de miliarde de lei. Cheia succesului? „Cred ca primul lucru este legat de vointa si determinare. Iti trebuie foarte multa tenacitate si seriozitate, pentru ca acestea doua determina credibilitatea in afaceri“. „Cred cu tarie ca acela care are de facut afaceri cu bugetul, daca este un bun manager, nu poate sta in afara unui cerc de interese“, apreciaza Miron referitor la „prietenii“.

Bogdan Moldovan, 28 de ani

A inceput afacerile in 2002, infiintind Modulo Consulting, care este o firma de consultanta. Lucreaza cu HP, Connex, Orange si CEC. Firma din Bucuresti ofera consultanta de nivel inalt. „Am inceput intr-un garaj, am continuat intr-un apartament, si acum avem doua etaje dintr-o cladire“. Cifra de afaceri a evoluat de la 80.000 de dolari, in 2002, la aproape 500.000, in 2004 si 2005. „Pentru noi, partea dificila au fost oamenii, deoarece noi promovam oameni si nu administratia greoaie“. Generatia actuala apare, in viziune lui Bogdan Moldovan, ca una preocupata in special de prezent, de beneficiile imediate si nu de cele pe termen lung. „Ceea ce pot sa faca tinerii oameni de afaceri este sa fie exemple pentru ceilalti, chiar repere morale“, in domeniul afacerilor, spune tinarul Moldovan.

Robert Negoita, 33 de ani

La inceput a lucrat impreuna cu fratele sau, Ionut, in turism. Apoi, cei doi si-au inceput propria afacere cu machete. Fratii Robert si Ionut Negoita s-au reprofilat in 2000 pe sectorul de constructii. Ei sint actualmente proprietarii hotelurilor Confort din Bucuresti. Cei doi detin doua hoteluri si urmeaza sa-l construiasca pe cel de-al treilea. „Incepind cu acest an, sintem prezenti si pe segmentul constructiilor de locuinte“, ne-a declarat Robert Negoita. In industria hoteliera, cei doi detin firma Proconfort, in timp ce Domus Stil este specializata pe constructiile de locuinte. In privinta obstacolelor cu care s-au confruntat ca antreprenori, Robert Negoita spune ca fiscalitatea si controalele excesive i-au dat cea mai mare bataie de cap. Robert spune ca face parte dintr-o elita economica a Romaniei si ca a contribuit prin afacerile pe care le-a derulat la o anumita schimbare. Cu toate acestea si patronii au defecte. „Vor prea multe dintr-o data“, sustine Robert. Spune ca s-a inscris in PSD, dar ca nu a avut functii administrative. Robert controleaza impreuna cu fratele sau afaceri de 12-14 milioane de euro.

Daniel Perju, 34 de ani

Fost ofiter MApN, Daniel Perju, din Suceava, a intrat in afaceri in 2000. Dupa plecarea din armata a fost mai intii director de vinzari la Agressione Group, unde a dobindit experienta, dupa propriile afirmatii. E patron la SC Lider SA, firma specializata in productia si distributia de materiale de constructii, care a luat fiinta in 2000. In prezent, firma lui Daniel Perju si a asociatului sau, Cocos Mihai, 27 de ani, are peste 400 de clienti in patru judete si o cifra de afaceri de peste doua milioane de euro. Printre obstacolele intimpinate se numara mentalitatile oamenilor si administratia publica greoaie si inflexibila. „M-am ferit intotdeauna de politica“, declara Daniel Perju, „din principiu“. In Romania, crede acesta, trebuie sa se schimbe legislatia si sa se reduca impozitele daca se doreste ca oamenii de afaceri sa fie ajutati. Daniel Perju priveste Uniunea Europeana ca pe o oportunitate pentru imbunatatirea mediului de afaceri de la noi.

Bogdan Pitigoi, 35 de ani

A dorit sa-si demonstreze ca poate sa faca afaceri, si astfel a infiintat o firma de distributie de alimente in 1993. Afacerile imobiliare l-au atras de la inceput, iar in 1998 a inceput sa inchirieze spatii de birouri. Din 2000 reprezinta in Moldova marcile Tiriac Auto prin firma Casa Auto. Bogdan Pitigoi s-a ferit de mediul politic si, pentru ca afacerile lui sint orientate catre cumparatori, nu a avut mari probleme cu administratia. „Generatia tinara are un entuziasm si un optimism aparte“, declara Bogdan Pitigoi, „dar incearca sa faca prea multe lucruri deodata“. Integrarea in Uniune este pentru patronul Tester Grup din Iasi o oportunitate. Se declara optimist in ceea ce priveste viitorul propriilor afaceri dupa Integrare, intentionind sa-si dezvolte in continuare afacerea in domeniul auto.

Corvin Pughin, 35 de ani

Spune ca afacerea a pornit in 1998, cu un sediu de 120 de metri patrati si trei angajati, inclusiv actionarii. Acum compania Maguay are o cifra de afaceri de aproximativ sase milioane de euro si este un nume respectat in lumea IT. „Stilul nostru de lucru a fost bazat exclusiv pe seriozitate si corectitudine, iar provocarile le-am abordat riguros, «ca la carte». Problemele majore cu care s-a confruntat sint discriminarile si ideile preconcepute. „Totusi, multe dintre achizitiile institutiilor publice, sustinute din banii contribuabililor constiinciosi si corecti, ca Maguay, sint orientate pe echipamente IT de provenienta externa. Nejustificat, din pacate! Si chiar la limita legii care guverneaza organizarea licitatiilor publice“, afirma el. Faptul ca Maguay este invitata anual de INTEL la testele de performanta este considerata o contributie relativ importanta la schimbarea in bine a Romaniei.

Daniel Tepes, 31 de ani

Pentru Daniel Tepes, presedinte si director general la HTI Valori Mobiliare, afacerile merg din ce in ce mai bine. Dupa ce a absolvit Academia de Studii Economice Bucuresti, Facultatea de Marketing, Daniel Tepes s-a angajat pe piata de capital la Vanguard SA si mai apoi la Erste Securities S.A. Pune bazele firmei HTI Financial SRL in 1997 , societate care preia, la finele anului 2001, EFINVEST SA, societate fara activitate la acel moment. „In acest an, HTI Valori Mobiliare a efectuat tranzactii pe cele trei piete bursiere in valoare de 70 de milioane de euro si ocupa in acest moment locul 12 in topul caselor de brokeraj“, sustine Daniel Tepes.

Florin Tincu, 34 de ani

Florin Tincu a infiintat agentia de turism Alto Tours in 1998. A sesizat domeniul in care ar fi putut avea succes. „Am dorit sa aduc un suflu nou pe piata turismului de afaceri, care la momentul respectiv era abordata intr-un anumit mod. M-am gindit ca este un segment care poate creste“, spune acesta. Considera ca principalele conditii pentru a avea succes in afaceri sint seriozitatea, respectarea promisiunilor si constanta in afaceri. Nu a fost implicat politic, insa considera ca poate ajuta Romania prin prezentarea imaginii reale a tarii in rindul partenerilor de afaceri straini, dar si prin introducerea metodelor pe care le folosesc in afaceri partenerii din UE si SUA. In ceea ce priveste generatia actuala de patroni, considera ca acestia se impart in doua categorii: cei care se implica in viata de zi cu zi a companiei si care se dedica acesteia si cei care ii lasa pe altii sa munceasca. Este casatorit si are o fetita. Pentru anul acesta se asteapta la o cifra de afaceri de 4 milioane de euro.

Marius Ursache, 28 de ani

De pe la 18 ani a inceput sa lucreze in radio, presa, agentii de design din Romania, Marea Britanie si Statele Unite. In noiembrie 1999, s-a gindit insa ca, impreuna cu alti doi colegi de la Facultatea de Medicina, ar trebui sa conduca propriile afaceri si a infiintat Grapefruit Design, actualmente Grapefruit, o agentie de branding si design interactiv din Iasi. Acum compania valoreaza in jur de un milion de dolari. Cum a reusit? „Am incercat si am reusit sa fim profesionisti si sa tratam clientii si procesul de lucru dupa standarde internationale, nu romanesti“, sustine Marius Ursache, care asociaza generatia veche cu „oportunismul, coruptia, lipsa de incredere intr-un sistem corect“. „Toata lumea s-a izbit de coruptie. Inclusiv noi. Insa am refuzat intotdeauna sa „intram“ in sistem. Faptul ca am devenit cea mai apreciata agentie din domeniu se datoreaza si coloanei vertebrale pe care ne-am pastrat-o“, crede Ursache.

Ori Zinger, 35 de ani

Cea mai mare firma de pe piata imobiliara din Brasov, Atlanta House, are o poveste destul de veche in spate. Infiintata in 1995, compania s-a dezvoltat treptat, adunind dupa sine si bunastarea patronului Ori Zinger, care are, anual, o cifra de afaceri de 50-60 de milioane de euro. Zinger este totodata actionar in mai multe firme din Brasov, cu diverse domenii de activitate. Patronul de la Atlanta House sustine ca „norocul, capul si sotia“ reprezinta principalele elemente care l-au ajutat in cariera. Dar cum orice lucru stabil se creeaza cu mult efort, Zinger recunoaste ca a avut si probleme. „Cele mai mari probleme au fost legate de schimbarea legilor. Dar ne-am adaptat. E mai greu, dar se poate face“. Si pentru ca face parte din noua generatie de oameni de afaceri, Zinger considera ca patronii de azi ar trebui sa-si schimbe modul de a gindi. „Pe mine ma intereseaza viitorul, nu numai momentul cind fac o investitie“.