Exista unele afaceri care, desi au adus bani multi proprietarului, acum sunt depasite moral si clientii dispar unul cate unul, in cautare de cava nou, mai bun sau afaceri care prin prisma noilor prevederi legale nu mai sunt la fel de profitabile. Patronii care au "mirosit" la timp vantul schimbarii s-au reorientat catre altceva, iar cei ca nu s-au adaptat si au sperat in vesnicia bussiness-ului lor se pot lauda ca au aceeasi soarta cu a dinozaurilor.

Despre ce afaceri este vorba?

Multora le-a venit de hac timpul, mai precis evolutia tendintelor consumatorilor, altora tehnologia sau legislatia.

1.Inchirieri de casete video.

Este evident ca in momentul de fata cei mai multi consumatori se indreapta spre DVD-playere si isi cumpara propriile DVD-uri pe care le colectioneaza sau cumpara produse pirat, dar nu mai conisdera o idee buna sa inchirieze DVD-uri sasu casete video VHS. Asadar, firmele de inchirieri casete au in mana o marfa care nu mai este cautata iar simpla trecere de la arhiva VHS la arhiva DVD nu este suficienta. Nu am numit aici multimea de utilizatori de internet din Romania, care inca pirateaza prin intermediul retelelor de cartier cele mai recente productii holywoodiene, le pastreaza, le tiparesc sau pur si simplu le sterg. Asadar, putem spune ca Legea drepturilor de autor (care nu se respecta la noi in tara), tehnologia si tendintele consumatorilor au pus cruce firmelor care inchiriau casete video.

2.Reparatii telefoane mobile.

O afacere foarte prolifica in anii 1998, 1999, 2000, cand goana dupa un telefon mobil te impingea la solutii extreme, de la cumpararea unor telefoane defecte ce urmau a fi reparate, pana la obtinerea unui aparat ce urma a fi decodat de firmele de parter de bloc, ticsite cu experti in GSM peste noapte, recrutati din randul studentilor electronisti. De ce spunem ca unei astfel de afaceri i-a sunat ceasul? In primul rand datorita concurentei de pe piata telefoniei mobile, care apare cu produse tot mai noi, o data la jumatate de an si cu preturi tot mai accesibile. Nu mai renteaza sa repari un telefon mobil: bani cheltuiti aiurea, timp asteptat, rezultat indoielnic. De exemplu, un display color de telefon recent costa 280 de RON, in timp ce telefonul nou-nout este 120 de RON cu abonament sau 300 de RON fara abonament. Daca mai punen la calcul si timpul pe care il pierzi pana ti se repara telefonul (si fara mobil esti mort), te lasi pagubas. Sincer, cata lume mai stiti ca isi repara telefonul mobil?

3.Reparatii electrice, electrocasnice.

Nu intelegeti gresit! Un nea Gigi care a reparat toata viata televizoare, frigidere, masini de spalat isi va gasi in continuare clienti, aflati pe cale de disparitie ca si el. Insa lumea prefera sa renunte la produsele vechi si care se strica. In explozia creditelor cu buletinul, a ratelor si super-ofertelor, consumatorii cumpara televizoare noi, frigidere care consuma putin si masini de spalat ecologice. Pentru cei cu venituri modeste exista inclusiv magazine cu produse la mana a doua care isi mai fac treaba cativa ani. Asadar, o firma de reparat electrice si electrocasnice est e o afacere moarta din start.

Citeste si:

4.Atelier de reparat incaltaminte.

Desi ne plangem ca suntem o tara cu oameni saraci si modesti, realitatea din supermarketuri este cu totul alta: cozi interminabile, cumparatori aroganti si comportament ostentativ. Probabil din cauza ca multi romani sunt oficial someri si in realitate au afaceri prospere care "uita" sa isi plateasca impozitele. La fel, va ramane un public fidel format din pensionari si oameni cu venituri modeste, insa nimeni nu isi mai deschide atelier de reparat incaltaminte.

5.Atelier de croitorie.

Exista in continuare croitorii de lux sau cele axate pe rochii de nunta, etc, insa o croitorie simpla care face haine anoste, foarte in voga in perioada comunista nu mai are cautare. Nu luam in calcul "croitoresele la domiciliu" care mai fac cate rochie pentru vecinele de bloc, ci atelierele cu acte in regula.

6.Companie de taximetre.

Este foarte evident ca o data cu introducerea numarului fix de licente si a noii Legi a taximetriei (bon fiscal) nu mai este loc pentru nou-veniti pe piata. Salariile mici, benzina scumpa si intretinerea costisitoare nu mai atrage doritori de taximetrie cu acte in regula. Raman in continuare cei care agata clienti cu iluzii optice (preturi astronomice), dar o afacere pe termen lung nu se poata obtine din asa ceva.

7.Sala de jocuri.

Intr-o epoca a exploziei internetului, toti pasionatii de jocuri electronice de la pustii de cartier pana la cei mari nu mai vor sa dea bani sa joace niste jocuri banale, cu masini care se urmaresc in linie dreapta sau batranul TETRIS. Jocurile in retea, de la calculatorul din dormitorul propriu sunt mult mai tentante.