„Structura traficului international din România este aproape integral formata din zboruri regionale si mediu curier, in acest moment neexistând zboruri regulate lung curier. Majoritatea companiilor straine ce opereaza în România sunt companii europene“, ne-a declarat Catalin Cotrut, general manager al Autoritatii Aeronautice Civile (AAC). Piata s-a dezvoltat puternic in ultima vreme. „Sectorul de zbor comercial a luat un avant extraordinar in ultimii trei ani: numarul de operatori s-a marit, numarul de nave si de pasageri asemenea, traficul in general a crescut“, sustine Adrian Preda, directorul de operatiuni de zbor al AAC. „Exista deja multi operatori seriosi in Romania, care au crescut de la an la an, au adus aici aeronave noi, le-au inmatriculat si le opereaza cu succes. De partea cealalta, si companiile mici detinatoare de autorizatii de operatori aerieni s-au inmultit, a crescut numarul de avioane pentru lucrul aerian. Lucru imbucurator, aviatia incepe sa se dezvolte si in Romania: oameni cu bani, cu potential isi aduc propriile aeronave, le inmatriculeaza la noi si fac zboruri VIP, de corporatie“, apreciaza Adrian Preda.

În România sunt implementate toate standardele operationale si de navigatie europene. „Cerintele de protectie a mediului au fost implementate având ca rezultat, pe lânga efectul principal de reducere a zgomotului în zonele aeroportuare, si folosirea unor aeronave ce înglobeaza ultimele progrese tehnologice în domeniu, cu un grad sporit al sigurantei zborului“, spune directorul din AAC. Fiecare aeronava folosita în transportul aerian comercial este întretinuta în baza unui program de întretinere dezvoltat de producatorul aeronavei si aprobat de autoritatea aeronautica. „Acest program detaliaza lucrarile de întretinere pe toata durata de exploatare a aeronavei si în functie de specificul operatiunilor efectuate, de la inspectiile de dinainte de zbor pâna la verificarile majore - schimbari de motoare, inspectii nedistructive, verificare elemente structurale etc. Toate lucrarile de întretinere se efectueaza în organizatii aprobate conform standardului european JAR-145“, precizeaza Catalin Cotrut.

Culoar bun

În România anului 1990 existau doua companii autohtone de transport aerian comercial: TAROM - axata în principal pe transport international, dar care efectua si transport intern, si zboruri charter – si Liniile Aeriene Române (LAR) - axata pe transport intern de pasageri si zboruri charter. În 1996, compania LAR a încetat sa mai opereze pe piata transportului aerian comercial. De atunci insa, numarul firmelor a crescut continuu, ajungand astazi la 40, doua dintre cele infiintate anul trecut - Blue Air si MIA Airlines - intrand chiar in topul primelor zece companii aeriene autohtone.

Dintre operatorii privati, cel mai bine plasat pare Carpatair. Compania a inceput sa opereze in 1999, cu un avion inchiriat, 10 angajati si o singura ruta, Cluj-Treviso-Cluj. „Dupa numai sase ani de la infiintare, Carpatair opereaza 13 destinatii din patru tari europene, are flota proprie formata din 17 aeronave si peste 400 de angajati“, spune Larisa Popescu, reprezentanta companiei. Carpatair are 3 aeronave FOKKER 100 cu o capacitate de 105 locuri - cumparate in aceasta toamna si care vor intra in operare din decembrie, zece SAAB 2000, cu o capacitate de 50 locuri, si trei SAAB 340 de 33 locuri.

Aeronavele Carpatair au fost construite intre anii 1995 si 1997, iar flota are o varsta medie de 10 ani. „Verificarea tehnica se executa zilnic in han-garul Carpatair, dotat cu echipamente si tehnologie de ultima ora, ce permite tehnicienilor lucrul simultan la doua aeronave, atât în timpul zilei, cât si noaptea. Revizii generale sunt executate la fiecare 400, respectiv 4.000 de ore de zbor la bazele de intretinere Saab in Suedia si Swiss in Elvetia“, au precizat pentru SFin oficialii companiei. Anul trecut, Carpatair a transportat aproximativ 300.000 de pasageri, pentru 2005 estimarile aratand peste 400.000 de pasageri transportati.

Preocupare pentru modernizare

Si alte companii romanesti de transport aerian comercial au perspective bune. Blue Air, o companie privata, cu actionari romani si management autohton, a luat startul bine. „Blue Air a inceput operarea curselor comerciale in decembrie 2004, avand in prezent 3 aeronave, peste 100 de angajati, trei agentii proprii si peste 500 de agentii partenere care vand bilete atat in tara, cat si in strainatate“, ne-a declarat directorul de marketing Adina Camara.
Flota Blue Air numara in prezent 3 aeronave Boeing 737, dintre care doua seria 300 - configurate pentru 144, respectiv 136 de pasageri – si una seria 500, pentru 123 de pasageri. Estimarile companiei arata ca, din vara viitoare, flota ar putea ajunge la 4 aeronave Boeing 737 si patru jet-uri regionale de 50 de locuri. Aeronavele Boeing 737 „Classics“, categorie din care fac parte aeronavele Blue Air, au fost construite in perioada 1984-1999. „Media de varsta a aeronavelor operate de Blue Air este sub 10 ani“, sustine Adina Camara. Intretinerea acestora se realizeaza in conformitate cu procedurile BOEING. Exista mai multe tipuri de revizii, inainte de fiecare zbor, la fiecare 24 de ore, la fiecare 7 zile, la 250 de ore de zbor si la fiecare 4.000 de ore de zbor. De la inceputul anului 2005 pana in prezent, Blue Air a transportat peste 150.000 de pasageri.

TAROM opereaza în prezent pe zborurile externe si interne cu o flota compusa din 16 aeronave: 5 BOEING 737-300, 4 BOEING 737-700, 7 ATR 42-500. La TAROM, 92,63% din actiuni sunt detinute de stat - prin intermediul Ministerului Transporturilor, 5,42% apartin ROMATSA, 1,43% SIF Muntenia si 0,52% Autoritatii Aeronautice Civile Române. Potrivit datelor companiei, TAROM a inregistrat 720.000 de pasageri in primele sapte luni ale anului, in crestere cu aproximativ 10% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Si celelalte companii din top - Romavia, Acvila Air, Ion Tiriac Air, Eurojet Romĺnia si Mia Airlines - incearca sa-si mareasca numarul pasagerilor transportati si cota de piata. Conform afirmatiilor Denisei Maria Sanda, CEO Eurojet Romĺnia, compania a zburat in peste 32 de destinatii din peste 23 de tari si continua sa-si extinda zborurile catre orice destinatii pe care le doresc clientii. Aeronavele folosite sunt de tipul British Aerospace Jetstream 3200 si Cessna Citation Encore. Tiriac Air ofera zboruri cu avioane de tip Gulfstream G 200, Boeing 737-300 si elicoptere Bell 206.

Rezultate financiare substantiale

Dupa momentul de panica si regres al afacerilor in acest domeniu, companiile aviatice incep sa castige bani frumosi. Cifra de afaceri a Carpatair in 2004 a fost de 51.000.000 dolari, compania inregistrand profit. Pentru 2005, se estimeaza o cifra de afaceri de 60.000.000 dolari, tot cu un rezultat financiar pozitiv. Blue Air estimeaza pentru 2005 o cifra de afaceri de peste 18 milioane euro. Si TAROM a inregistrat un profit din exploatare de 3,7 milioane dolari in primul semestru, in crestere neta fata de 2004, cand a obtinut, pe intreaga perioada a anului, un profit operational de circa doua milioane de dolari. Potrivit planului de afaceri aprobat in conformitate cu acordul PAL 1, TAROM isi propune sa obtina un profit operational de 12 milioane de dolari in 2006, 11 milioane in 2007 si 9 milioane in 2008. Insa nu doar companiile romanesti obtin venituri substantiale. Datele comunicate de o parte a companiilor straine care efectueaza curse aeriene in Romania indica profituri mari. Chiar daca nici una dintre acestea nu ne-a declarat cifra de afaceri si veniturile realizate din zborurile efectuate in si din Romania, cifrele brute spun multe.

La nivel global, British Airways a anuntat un profit inainte de taxe de 415 milioane lire sterline pe 2005, iar pe trimestrul patru un profit de 5 milioane lire sterline. Profitul operational s-a ridicat la 540 milioane lire sterline, mai mare decat in 2004 (405 milioane). Conform datelor puse la dispozitie de oficialii companiei, Austrian Airlines isi propune sa transporte 9,4 milioane de pasageri si 145.000 tone de marfuri in 2005. Nivelul veniturilor se va ridica anul acesta la 2.224 milioane euro.

Probleme la companiile „exotice“

„Referitor la siguranta companiilor straine, începând cu anul 1998, AACR a introdus Programul SAFA (Safety Assessment of Foreign Programme), ce prevede inspectarea aeronavelor straine ce opereaza pe teritoriul României“, spune Catalin Cotrut, general manager AAC. Sunt verificate licentele pilotilor, documentele, procedurile obligatorii la bordul aeronavelor, echipamentele de siguranta din cabina de pilotaj si cabina pasagerilor, cargo si starea aparenta a aeronavei etc. „Constatarile inspectiilor sunt împartite în trei categorii: minore, importante (urmate de informarea imediata a operatorului si a autoritatilor de aviatie civila din statul operatorului) si grave - ce conduc la actiuni cum ar fi: retinerea la sol a aeronavei, restrictionarea operarii, impunerea de actiuni corective înaintea decolarii, interzicerea utilizarii spatiului aerian national de catre aeronava/operatorul respectiv“, explica managerul AAC. In perioada ianuarie-iulie 2005, Autoritatea a efectuat 58 de inspectii. „Probleme pot aparea, in general, nu doar la noi, ci in toata lumea, la companiile mai «exotice». Avem un avantaj, pentru ca majoritatea traficului la noi este format din trafic european. Nu avem foarte mult trafic cu spatiul fostei Uniuni Sovietice, Orientul Indepartat sau din Africa, unde companiile nu opereaza la acelasi standard precum cele din Europa sau SUA“, arata Eduard Ciofu, sef Serviciu autorizari operatori din AAC.

Se pregateste „lista neagra“

Dupa cele sase accidente din luna august, pe plan mondial a fost adoptat un program de masuri pentru marirea numarului de inspectii. In viito-rul apropiat vor exista „liste negre“ oficiale cu operatorii care trebuie monitorizati. Luna viitoare va fi stabilita metodologia de intocmire a acestor liste la nivel european si se pregateste o reglementare privind infor-marea pasagerilor. In contextul acestei directive, se lucreaza cu un comitet privind siguranta zborului, pentru stabilirea unor principii unitare si a unei metodologii de intocmire a unor astfel de liste.

Media de varsta a flotei scade

Cat de sigur este insa zborul cu aeronavele operate de companiile romanesti sau straine? Cat de noi sunt flotele? Cine controleaza aparatele? Cine contabilizeaza rezultatele inspectiilor? Acestea sunt doar cateva intrebari pe care si le pune fiecare calator ajuns in fata terminalului de imbarcare.

- La nivel global, flota British Airways este compusa din 290 de aeronave: 57 Boeing 747, 43 Boeing 777, 21 Boeing 767, 13 Boeing 757, 65 Airbus A319/320/321, 33 Boeing 737 si 58 de aeronave de mica dimensiune, pentru transport regional.
- SWISS Airways opereaza in Bucuresti 14 zboruri pe saptamana, cu o flota formata din Airbus 319 si Airbus 320. Varsta flotei are o medie de 6,9 ani.
- Austrian Airlines foloseste 102 avioane cu o medie de varsta de 7 ani, anul acesta cumparand inca zece avioane noi: 3 Airbus A 319, 2 Boeing 737-800, 2 Bombardier Q400 si 3 Fokker 100.

- Air France opereaza in Romania cu avioane din familia Airbus 320 (Airbus 318, 319 si 320). Air France dispune de 119 astfel de aparate. Varsta medie a flotei este de 8,6 ani.

Aeroflot a refuzat sa dea detalii despre flota, iar alte companii straine au sustinut ca au nevoie de „aprobare de la centru“ pentru a transmite presei astfel de date.