De cate ori nu ne-am gandit la varianta unui motor diesel pentru viitoarea masina? Argumentele legate de costuri sunt astazi mai importante ca oricand, in conditiile cresterii preturilor la benzina. Si cum argumentele pro sunt din ce in ce mai multe, efectul psihologic al posibilitatii de a cheltui mai putin pe combustibil intervine decisiv. Un consum mai mic cu 2, 3 sau chiar 4 litri la fiecare suta de kilometri parcursi inseamna tot atatia euro ramasi in buzunarul soferului. Ar mai fi de luat in calcul si pretul mai mic al unui litru de motorina, desi diferenta dintre carburantul de tractoare si benzina incepe sa tinda catre zero. Toate calculele ar fi perfecte pana in acest moment. Dar vine momentul in care trebuie sa platim viitoarea masina ce va avea un economicos motor diesel. Ce constatam la dealer? Pretul e ceva mai mare decat al unui model pe benzina cu o putere similara. Si devine din ce in ce mai mare. De fapt, cu cat motorul diesel este mai performant, cu atat pretul sau creste. Argumentele de factura psihologica merg mai departe. Banii dati se vor intoarce rapid prin economia la pompa. Nimeni insa nu se mai oboseste sa faca un calcul simplu.

Bani recuperati dupa ani buni

Am luat, pentru a introduce in ecuatia costurilor, doua exemple de automobile vandute pe piata noastra. Renault Clio Symbol este cel mai vandut turism de import. Echiparea diesel Cdi a facut ca aceste vanzari sa fie mai mari decat in situatia in care n-ar fi existat decat motorizari pe benzina. Celalalt automobil considerat de noi potrivit pentru exemplificare este Volkswagen Passat. Este, de asemenea, un model vandut, chiar daca se adreseaza unui segment mai instarit. Atat de instarit, incat isi face probleme legate de costurile de functionare a masinii si cumpara si versiunea echipata cu motoare diesel TDI. Sa vedem totusi care sunt economiile pe care le fac viitorii posesori ai celor doua (de fapt patru) modele.

Clio costa in versiunea 1,4 benzina, motor de 75 CP, 7.128 euro, pret fara taxe. Consumul comunicat de fabricant este de 9,7 litri la 100 de kilometri, in oras. Versiunea diesel care ar putea sa ofere o putere apropiata de cea pe benzina este 1,5 Cdi, 65 de cai. Pretul este, evident, mai mare. Nu cu mult, dar cei aproximativ 900 de euro platiti in plus trebuie sa fie amortizati. Daca tinem seama ca producatorul a comunicat un consum urban de 6 litri, avem o diferenta de 3,7 litri (pura coincidenta, dar este aproximativ un galon de benzina) economisiti la fiecare 100 de kilometri parcursi prin oras. Valoarea acestor 3,7 litri este de aproximativ 13 lei noi, iar suma pe care cei 13 lei trebuie sa o amortizeze este de 3.240 lei noi (la aproximativ 3,60 lei/1 euro). O impartire simpla ne arata ca este nevoie de 25.000 de kilometri parcursi in oras pentru ca balanta noastra sa ajunga pe 0. La o medie de 20 de kilometri pe zi, proprietarul lui Clio 1,5 Cdi va trebui sa circule cam trei ani si jumatate pentru a-si acoperi cheltuiala initiala. Iar statisticile ne arata ca media de viata a unei masini la un proprietar este cam de patru ani. Exact cand masina devine rentabila, omul se gandeste sa o vanda. Daca punem la socoteala si iesirile extraurbane, numarul de kilometri va creste rapid, dar va scadea simtitor diferenta la consum. Deci ajungem tot in acelasi loc.

Citeste si:

Automobil mai scump, amortizare mai lenta

Al doilea exemplu este si mai relevant. Volkswagen Passat poate fi cumparat, in cea mai ieftina echipare, cu un diesel TDI 1,9, de 105 CP, in schimbul sumei de 17.255 euro CIP. Dar o echipare echivalenta pe benzina, 1,6 litri, 102 CP, va costa cu mai bine de 1.000 de euro mai putin, respectiv 16.213 euro. In cat timp vor fi recuperati banii de pe diesel? Plecam tot de la costuri. Dieselul consuma, potrivit manualului, 5,8 litri la suta, in timp ce, cu benzina, consumul ajunge la 7,8 la suta, mixt. O diferenta de doi litri de carburant, respectiv 7 lei castigati de fiecare data cand kilometrajul mai marcheaza o suta de kilometri. Si acum vom avea 3.600 de lei noi platiti in plus, amortizati de o economie de 7 lei la suta. Rezulta mai bine de 51.000 de kilometri ce trebuie strabatuti pentru ca mia de euro sa fie recuperata. Mai are rost sa calculam in cat timp vor fi parcursi cei 51.000 de kilometri? Probabil ca urmatorul proprietar se va bucura din plin de economia de buget realizata de diesel.

Costuri mai mari si la reparatii

Evident ca masinile ce fac parte din flotele firmelor vor fi rentabile in echipare diesel. La fel taxiurile. Pentru ca numarul de kilometri parcursi intr-un an de aceste vehicule ajunge uneori si la 100.000. Economia in cazul lor este evidenta, desi se pierde in momentul revanzarii, numarul mare de kilometri fiind un dezavantaj urias. Deci banii tot se pierd. Ceea ce ne intereseaza pe noi insa este optiunea pe care o poate avea o persoana privata. Putini sunt cei care depasesc 10.000 de kilometri cu masina familiei, intr-un an. Iluzia ca un motor diesel va aduce economii in cosul zilnic face ca vanzarile de diesel-uri sa creasca ametitor, in conditiile in care performanta unui motor alimentat cu motorina se limiteaza doar la un bun cuplu in situatii in care acesta e necesar. Iar problemele pe care le poate induce un motor diesel sunt cu mult mai multe in comparatie cu propulsoarele pe benzina. La fel si costurile de reparare. Si, daca tinem cont de garantie, aceste impedimente apar exact cand incepe sa fie amortizata diferenta de pret.