Anul viitor, cu incepere de la 16 ianuarie, Societatea Maghiara de Transporturi Aeriene MALEV va opera, saptamanal, trei curse directe de la Budapesta la Targu-Mures. Astfel, resedinta judetului Mures va deveni cea de-a cincea destinatie in Romania a firmei maghiare de stat MALEV. Societatea nationala maghiara de transporturi aeriene va fi prima firma straina de curse internationale regulate ale carei avioane vor ateriza si decola de pe aeroportul reconstruit din Targu-Mures. Dintre societatile straine de transporturi aeriene, firma MALEV deserveste cele mai multe curse regulate inspre aeroporturile din Romania.

Pe noua ruta aeriana Budapesta –Targu-Mures si retur, firma maghiara va folosi avioane de tip Bombardier CRJ-200. Partea maghiara a dorit de mai multa vreme sa lege capitala tarii cu municipiul Targu-Mures, insa autoritatile romane de resort au eliberat autorizatia de deschidere de cursa doar la 30 iunie a.c. Firma maghiara isi propune ca in sezonul de vara 2007 sa creasca de la trei la patru numarul curselor regulate Budapesta-Targu-Mures.

In prezent, MALEV opereaza 37 curse regulate saptamanale inspre Romania, din care 14 leaga capitalele celor doua tari. Pe ruta Budapesta-Bucuresti numarul pasagerilor a crescut in prima jumatate a acestui an cu 10 la suta, iar in primele sapte luni ale acestui an procentajul mediu de incarcare cu pasageri a curselor a atins 70 la suta.

Conducerea societatii MALEV a comunicat ca ruta aeriana Budapesta - Timisoara e folosita cu precadere de oameni de afaceri din vestul Europei. In acest sens, fostul prim-ministru maghiar Viktor Orban a vorbit de mai multe ori in cursul acestei veri de avantul economic si de afaceri din Banat, pe care l-a dat drept exemplu de urmat pentru politica investitionala. „Pe cursa aeriana Milano-Timisoara nu sunt bilete pentru saptamani intregi“, a exemplificat liderul FIDESZ, care a atentionat asupra posibilitatilor investitionale din Romania, nefolosite de oamenii de afaceri din Ungaria.

Citeste si:

Revenid la cursele aeriene, sa notam ca inspre Constanta firma maghiara de stat a pornit curse anul acesta in iunie, insa datorita interesului neasteptat de mare pentru aceasta ruta, in sezonul estival 2007 societatea MALEV isi propune marirea numarului curselor saptamanale. Tot in cursul acestei veri, in colaborare cu Societatea de Transporturi Aeriene Carpatair, firma MALEV a pornit curse regulate inspre Cluj-Napoca.

In Ungaria, problema privatizarii unicei Societati de Transporturi Aeriene de stat se afla pe ordinea zilei de mai multi ani. Ea a esuat din mai multe motive, in principal insa din considerente politice. Nu cu mult timp in urma, Agentia Ungara de Privatizare a Avutiei Statului (APV Rt.), a anuntat drept castigator al licitatiei un concern din Rusia. Reactia opozitiei a fost atat de virulenta, incat guvernul socialisto-liberal – luand in calcul si interesele stangii in lupta pentru alegerile parlamentare din primavara anului viitor – a anulat rezultatul privatizarii, ceea ce a provocat, fireste, nemultumirea si protestul firmei ruse. Un scandal politic si mai mare a fost iscat de tentativa de privatizare a unicului aeroport international din Ungaria, cel de langa Budapesta. Opozitia s-a impotrivit privatizarii unui obiectiv economic care produce profit statului, ba, mai mult a invederat – in cazul unui succes in alegerile de anul viitor – ca statul maghiar va nationaliza, in conditiile pietii, unele obiective economice privatizate deja, care, in opinia dreptei, trebuie sa ramana perpetuu in proprietatea statului. In acelasi timp, dreapta din Ungaria, comparand procentajul dintre intreprinderile de stat si cele private din tara cu cifrele din unele tari din vestul Europei a initiat cuprinderea in lege a acelor firme de stat din Ungaria care nu vor fi niciodata privatizate.

Cazul proiectatei privatizari a aeroporului din Budapesta a ajuns si la Tribunal, dupa ce unul din sindicatele lucratorilor aeroportului a actionat in justitie managementul pentru nerespectarea unor proceduri formale in procesul de privatizare. Deocamdata, privatizarea aeroportului a fost oprita, insa guvernul de stanga de la Budapesta nu e dispus a renunta la veniturile din privatizare. Aceasta, din cauza deficitului bugetar ridicat, care, dupa estimarile unor agentii internationale, ar putea atinge anul viitor 5,2 la suta din PIB, ceea ce ar pune serios sub semnul indoielii sansele Ungariei de a adera la zona euro in 2010, asa cum si-a propus actualul guvern.