"Firmele care si-au redus drastic activitatea, si-au inchis diferite linii de business au taiat, implicit, toate costurile aferente acestora, astfel incat unele companii au inregistrat reduceri de costuri si de 60-70% per total", a spus managing partner al furnizorul de solutii fiscale si contabile R&M Audit.

Cele mai vizate de catre majoritatea companiilor au fost cheltuielile cu personalul, care au reprezentat, in medie, aproximativ 20% din cuantumul reducerilor de cheltuieli. Totusi, au fost cazuri in care reducerile de personal au reprezentat circa 50% din reducerile globale de costuri.

"Reducerea masiva a cheltuielilor cu personalul a fost justificata si prin nivelul foarte mare de contributii si impozite pe care o companie le plateste statului pentru fiecare angajat, respectiv circa 54% din salariul brut. O politica a statului de sustinere a firmelor in sensul acordarii unor facilitati pentru aceste contributii ar fi fost benefica atat sectorului privat- care si-ar fi putut pastra mai multi angajati, cat si statului insusi- care ar fi continuat sa primeasca o parte din contributii pentru forta de munca, in loc de a-i acorda ajutor de somaj", a mai spus Mirela Serban.

De asemenea, cheltuielile de marketing si publicitate au suportat reduceri masive, ca si cele privind parcurile auto si cheltuielile de transport. In ceea ce priveste chiriile atat pentru sediile de firma, cat si pentru spatii comerciale, firmele au redus aceste cheltuieli cu pana la 30- 40%, prin renegocieri de preturi si facilitati, relocari, restrangeri ale suprafetelor ocupate.

"Majoritatea companiilor mari si medii si-au directionat in acest an eforturile catre eficientizarea procesului de business. In acelasi timp, IMM-urile au incercat cat mai multe scheme de finantare prin programe europene, dar procesul in sine este mai lent. De asemenea, am constatat o crestere cu circa 20-30% a solicitarilor de servicii de consultanta fiscala, clientii fiind mai interesati ca niciodata sa ii consiliem in vederea optimizarii taxelor si impozitelor platite catre stat, respectand in acelasi timp legile in vigoare", a spus managing partner R&M Audit.

Ea mai declara ca firmele vor trebui sa continue eforturile de restructurare si anul viitor, dar reducerea costurilor si angajarea in diferite cheltuieli nu sunt nici pe departe suficiente pentru a se pastra pe linia de plutire sau chiar a creste.

R&M Audit are un portofoliu de peste 200 de clienti, care cumuleaza 300 de puncte de lucru.