“Totusi, nu cred ca va fi vorba de o scadere de 50% a afacerilor. Cele mai afectate au fost vanzarile de placi ceramice efectuate prin intermediul distribuitorului, care au suferit o scadere de cel putin 50%, urmate de cele pentru proiectele de locuinte, cu un declin de 40%. Pe de alta parte, vanzarile din magazine au scazut doar cu 15%”, spune Dragos Bonea (foto), presedintele si actionarul majoritar al Delta Distribution.

Compania a inregistrat o cifra de afaceri de circa 153 milioane de lei (41,5 mil.euro) in 2008. O scadere cu 30-50% in 2009 ar duce afacerile companiei la 20,7-29 de milioane de euro.

Din cauza scaderii businessului, compania a trecut printr-un proces de reorganizare care a prevazut disponibilizarea a 250 de angajati, dintr-un total de 500, cat erau la inceputul anului. De asemenea, distribuitorul de placi ceramice a eliminat o parte din departamentele de suport, printre care cele de contabilitate si aprovizionare.

“Cele mai multe disponibilizari au avut loc in provincie, pentru ca am inchis unele magazine mai mici. Nu intentionam sa facem alte reduceri de personal, pentru ca, din punct de vedere al angajatilor, acum avem un numar optim”, afirma Bonea.

In prezent, compania mai are doar 12 magazine, dupa ce in primavara detinea circa 20. Cu toate acestea, Delta Distribution a dechis patru magazine de mari dimensiuni in Bucuresti, Iasi, Bacau si Suceava, in urma unor investitii de peste 10 milioane de euro.

“A fost oportun sa deschidem magazinele, chiar daca ne aflam in insolventa. Mai mult, constructia sau renovarea unora inceput in 2008, cand piata era pe crestere. Am avut de ales sa ne oprim sau sa continuam lucrarile. Dupa ce m-am sfatuit cu bancile, precum si cu partenerii de afaceri, am decis ca e mai bine sa ne continuam planurile”, mentioneaza Bonea.

Distribuitorul de placi ceramice a intrat in ianuarie in procedura de insolventa, in urma unui proces intentat de producatorul austriac de placi ceramice Lassselsberger, care detine pe piata locala o fabrica la Cluj.

Lasselsberger solicita distribuitorului plata unor datorii provenite din neplata unor stocuri de placi ceramice.

Magazinele au fost deschise cu ajutorul unei linii de credit de 15 milioane de euro, deschisa in urma cu cativa ani.

Pe langa reducerea personalului si inchiderea magazinelor de mici dimensiuni, compania intentioneaza sa se concentreze pe retail. In ceea ce priveste vanzarea prin distribuitori, Delta Distribution va face o selectie a acestora, astfel incat sa reduca numarul partenerilor la 40.

“Ne dorim sa reducem numarul distribuitorilor pentru a avea garantia ca vom incasa la timp banii. De asemenea, vrem sa colaboram cu un operator logistic, astfel incat sa nu mai fie nevoie ca distribuitorii sa lucreze cu stocuri. In momentul in care unul din colaboratorii nostri va avea nevoie de marfa, o vom livra noi, in maximum doua zile”, subliniaza Bonea.

Totodata, compania a decis sa se concentreze pe segmentul mediu si lux, datorita marjelor de profit pe care le poate obtine.

“In conditii de criza, este foarte bine sa stii pe ce segment vrei sa te pozitionezi, iar noi l-am ales pe cel mediu-lux, unul destul de liber pe piata. Mai mult, un client pe mediu-lux nu se va orienta catre segmentul low, chiar daca e criza, ci va incerca sa negocieze un discount”, afirma presedintele Delta Distribution.

Pretul placilor ceramice destinate segmentului mediu-lux comercializate de companiei variata intre 40 si 100 de lei metrul patrat.

De la inceputul anului, Delta Distribution a redus preturile cu circa 5% pe segmentul mediu si lux.

Compania vinde in prezent si produse economice, reprezentand stocuri acumulate pana la sfarsitul anului trecut. Distribuitorul de gresie si faianta mai are de vandut peste un milion de metri patrati de placi ceramice low-cost din stocurile acumulate anul trecut.

Bonea estimeaza ca vanzarile de placi ceramice isi vor reveni la sfarsitul anului viitor sau inceputul lui 2011. “Cand spun revenire a pietei ma refer la oprirea din cadere. Ca piata sa revina la nivelul din 2007-2008 va fi nevoie de cel putin 4-5 ani”, apreciaza actionarul majoritar al companiei.

Compania si-a bugetat pentru anul viitor mentinerea businessului la nivelul din 2009.
Piata de placi ceramice s-a ridicat la circa 300 de milioane de euro anul trecut, pentru 2009 fiind estimata o scadere de 30%.

Delta Distribution a fost infiintata in 1996 de Dragos Bonea, impreuna cu doi asociati, care au decis sa paraseasca actionariatul companiei in toamna anului 2004.

Participatia de 45% detinuta de cei doi asociati a ajuns in posesia fondului de investitii polonez Weston Holdings. Bonea mai detine in prezent 51,6% din distribuitorul de placi ceramice, diferenta de 3,4% aflandu-se in posesia altor angajati din cadrul companiei.

Principalii competitori ai companiei sunt Tiger Amira, Bravo Grup sau Romstal, precum si marile lanturi de magazine de bricolaj.

Tinta Advent pentru bulgarii de la Kai: Cota de 15% in primul an de functionare pe piata locala de gresie si faianta

Primul declin pe piata de gresie si faianta: -10% in 2009

Tinta Advent pentru bulgarii de la Kai: Cota de 15% in primul an de functionare pe piata locala de gresie si faianta

Tinta Advent pentru bulgarii de la Kai: Cota de 15% in primul an de...