Majoritatea romanilor din mediul urban (55%) isi spala parul de doua – trei ori pe saptamana, reiese din cercetarea amintita. Frecventa spalarii difera in functie de mai multi factori. Astfel, barbatii sunt mai preocupati de acest aspect decat femeile, la fel cum bucurestenii si banatenii acorda mai multa atentie curateniei podoabei capilare decat locuitorii din celelalte regiuni. Pe de alta parte, odata cu inaintarea in varsta, scade simtitor frecventa spalarii pe cap.

In cele mai multe cazuri, orasenii recurg la samponul simplu (62%) sau la samponul cu balsam incorporat (37%), acesta din urma fiind utilizat intr-o masura mai mare de catre femei. Alte produse folosite pentru spalarea parului sunt, in ordine: balsam (12%), sapun de casa (7,7%), sapun normal (6,9%), otet (2,8%) si ceaiuri de plante (2,3%). Balsamul simplu este folosit preponderent de femei, de tinerii intre 18 si 24 de ani si de locuitorii din Moldova.

Fata de situatia inregistrata in urma cu trei ani, cand Daedalus Consulting a realizat un studiu similar, se constata ca romanii folosesc acum mai putin sampon cu balsam incorporat (37%, in 2005, fata de 44%, in 2002), dar a crescut ponderea celor care recurg la balsam simplu (12%, in prezent, fata de 8%).

In iulie 2005, in momentul realizarii interviurilor pe teren, in gospodariile romanilor de la oras se gaseau, in medie, 2,14 marci de sampoane. Numarul acestora creste in raport cu marimea gospodariei si cu venitul mediu pe membru de familie.

Rezultatele studiului indica o segmentare a persoanelor din gospodarie in functie de samponul folosit, membrii familiei utilizand, in majoritatea cazurilor, marci diferite. Segmentarea apare atat intre adultii din gospodarie, cat si intre adulti si copii.

In opinia respondentilor, beneficiul cel mai des intalnit la sampoanele din Romania ramane parfumul placut (59%). Totodata, este de apreciat faptul ca aceste produse dau luciu parului (39%), il fac usor de aranjat (39%) si matasos (36%). Beneficiile urmarite la un asa-zis sampon ideal sunt: eliminarea matretii (39%), sa nu provoace aparitia matretii (39%), sa intareasca radacina parului si sa previna caderea acestuia (35%) si sa dea volum parului (30%).

“sampoanele reprezinta un exemplu de piata puternic influentata de campaniile de comunicare”, afirma Teodora Dragusinoiu, Researcher Client Service la Daedalus Consulting. “Comparativ cu anul 2002, am observat schimbari in ceea ce priveste beneficiile pe care oamenii le cauta la un produs, acestea fiind in concordanta cu directiile in care s-a realizat comunicarea. Astfel, parfumul placut este perceput mai degraba ca o caracteristica normala a majoritatii sampoanelor si a pierdut din importanta. Pe de alta parte, un sampon care face parul mai usor de aranjat sau care intareste firul de par conteaza din ce in ce mai mult pentru utilizatori, acestea devenind in prezent atribute importante ale unui produs ideal”, mentioneaza Teodora Dragusinoiu.

Din punctul de vedere al marcilor utilizate in momentul realizarii cercetarii, pe primul loc se afla Head&Shoulders (30%), urmata de Wash&Go (17%), Pantène (11%) si Avon (10%). Prima din marcile enumerate este folosita cu precadere de barbati si de persoanele cu educatie medie, in timp ce ultima reprezinta o optiune indeosebi a femeilor.

In ceea ce priveste preferintele consumatorilor pentru anumite marci, Head&Sholders a fost mentionata de 26% din respondenti, Wash&Go, de 11%, Pantène, de 8%, iar Nivea, de 6%.

Situatia vanzarilor (in primele opt luni ale acestui an)

Cel mai bine se vand sampoanele antimatreata si balsamurile pentru par vopsit sau permanent.

1. SAMPOANE

• In perioada ianuarie – august 2005, s-au vandut aproape 4,5 milioane de litri de sampon, in valoare totala de 93,6 milioane RON. Monitorizarile ACNielsen Romania arata ca piata a crescut fata de aceeasi perioada a anului trecut cu 25% in volum si cu peste 40% in valoare.
• Cea mai mare pondere pe piata de profil o reprezinta categoria sampoanelor simple (68,2%, in volum, si 82,1%, in valoare), urmate de cea a produselor “2 in 1” (31,6%, in volum, 17,8%, in valoare).
• In totalul vanzarilor de sampoane, din perspectiva cantitativa, cele pentru utilizare frecventa reprezinta 75%, cele impotriva matretii, 20%, iar cele speciale destinate copiilor, 5%. • Din punctul de vedere al volumelor vandute, structura sampoanelor pentru utilizare frecventa este urmatoarea:

- pentru par normal: 17,5%;
- pentru par gras: 12%;
- pentru par vopsit/permanent: 4,6%;
- pentru par degradat: 3,4%;
- pentru par uscat: 2,5%;
- pentru fir subtire: 0,2%;
- pentru alte tipuri de par: 57,4%.
• Zece producatori isi adjudeca impreuna 71,7% din piata sampoanelor, ca volum, si 70,4%, ca valoare.
• Cantitativ, vanzarile cele mai mari le inregistreaza companiile Procter&Gamble (inclusiv Wella si Londa), Spuma Prod. Romania, Unilever, Henkel/Schwarzkopf si L’Oréal. Ca valoare, primele cinci pozitii sunt ocupate de: Procter&Gamble (inclusiv Wella si Londa), Unilever, L’Oréal, Beiersdorf, Henkel/Schwarzkopf.
• Marcile care inregistreaza cele mai mari vanzari sunt Wash&Go, Head&Shoulders, Belisa, Pantène si Schauma, in volum, respectiv Head&Shoulders, Wash&Go, Pantène, Dove si Sunsilk, in valoare.

2. BALSAMURI

• In ceea ce priveste balsamul de par, in perioada ianuarie – august 2005, piata a inregistrat vanzari de 265.000 de litri, in valoare de 8,9 milioane RON.
• Ca forma de prezentare, piata este dominata de produsele la flacon, urmate la mare distanta de spray- pompa si spray cu supapa.
• Balsamurile pentru par colorat /permanent reprezinta cea mai mare pondere pe piata, respectiv 21,3% din vanzarile cantitative.
• Hipermarketurile/ supermarketurile intrunesc peste 60% din optiunile cumparatorilor in ceea ce priveste importanta canalelor de distributie pentru aceste produse.
• Primii cinci producatori care isi disputa 80,6% din piata, ca volum, sunt: Unilever, Procter&Gamble (inclusiv Wella si Londa), L’Oréal, Beiersdorf si Varese Italy.
• Tot din punct de vedere cantitativ, marcile Sunsilk, Dove, Elsève, Pantène si Nivea detin, cumulat, 82,2% din piata balsamurilor de par.