Potrivit unui proiect de memorandum elaborat de Ministerul Economiei, in situatia in care Eurocopter SAS si S.C. IAR S.A. nu ajung la un acord in privinta dezvoltarii societatii mixte Eurocopter Romania (EC Rom), este posibil ca EC Rom sa-si incheie activitatea in 2012. In docment se mai arata ca, potrivit discutiilor care au avut loc in 2009 si 2010, Eurocopter SAS nu intentioneaza sa participe la privatizarea S.C. IAR S.A.

Proiectul Memorandumului de intelegere intre Guvern si Eurocopter SAS Franta privind "dezvoltarea unei baze competitive in industria de elicoptere si dezvoltarea Parcului Tehnologic Aerospatial din Brasov" prevede ca S.C. IAR S.A., EC Rom si Eurocopter sa poarte negocieri privind modificarea "perimetrului actual de afaceri" prin aportarea sau vanzarea catre EC Rom a unor terenuri, cladiri, instalatii, unelte si masini aflate in prezent in proprietatea IAR, informeaza NewsIn.

"Vanzarea directa a activelor catre EC Rom in conditiile respectarii prevederilor Acordului Actionarilor este posibil sa implice masuri de ajutor de stat, care se impun a fi notificate", se arata in text.

Eurocopter este gata sa investeasca in EC Rom pana la 7,1 milioane de euro pentru aportul sau vanzarea activelor, modernizarea facilitatilor si achizitia de noi echipamente. "Eurocopter SAS solicita partilor sa agreeze ca, dupa finalizarea acestei tranzactii, IAR sa nu mai deruleze nicio activitate care ar putea sa dubleze sau sa diminueze perimetrul de afaceri dezvoltat la Eurocopter Romania deoarece acest lucru ar putea ameninta viabilitatea economica a modelului de afaceri asa cum a fost el expus anterior", se arata in text. Eurocopter SAS doreste ca IAR si
Eurocopter Romania sa-si dezvolte activitatile in scopul "asigurarii unei complementaritati".

In ceea ce priveste cesionarea documentatiei de modernizare a elicopterului PUMA cu sistemul SOCAT, proprietate a MApN, se la IAR la EC Rom, aceasta se va putea face numai cu acordul ministerului.

Eurocopter SAS se mai angajeaza sa aloce la EC Rom contractul de modernizare si extindere a duratei de viata a elicopterelor 330 PUMA pentru Fortele Armate ale Marii Britanii si sa aloce catre EC Rom o piata de desfacere externa pentru modelul de elicopter usor bimotor.

Eurocopter Romania se angajeaza sa incheie cu institutiile din Sistemul National de Securitate ce detin elicoptere PUMA si Alouette III acorduri privind posibilitatea ca acestea sa beneficieze in continuare de serviciile furnizorilor traditionali de componente si echipamente prin sistemul "echipament furnizat Guvernului" (GFE).

Guvernul Romaniei se obliga sa ia masurile necesare pentru a permite IAR sa aporteze in EC Rom sau sa vanda activele aferente activitatii de intretinere si reparatie a elicopterelor PUMA si Alouette III. In plus, un acord offset va fi negociat si semnat intre Eurocopter SAS si autoritatile romane, dupa analizarea acestuia de catre specialistii in offset. Totodata, Guvernul va sprijini realizarea unui centru de competenta privind personalizarea si asamblarea elicopterelor noi necesare Sistemului National de Securitate prin stabilirea necesarului de elicoptere al institutiilor de stat, pentru urmatorii 10 ani.

Termenul limita solicitat de Eurocopter SAS pentru realizarea proiectului este 30 aprilie 2010.

Acordul dintre parti poate inceta daca IAR inceteaza sa detina vreo actiune in EC Rom ori daca EC Rom intra in dizolvare sau lichidare si daca Eurocopter SAS nu va aloca Eurocopter Romania contractul de modernizare si extindere a duratei de viata a elicopterelor 330 PUMA pentru Marea Britanie. Acordul poate inceta si daca toate actele privind aportul activelor nu au fost semnate intre Eurocopter SAS si IAR pana la data stabilita in memorandum.

In ceea ce priveste angajatii, Eurocopter SAS doreste cresterea numarului de angajati cu norma intreaga ai EC Rom de la 112, in prezent, la 240, acestia urmand sa asigure functionarea centrului international de mentenanta, reparatii si reparatii capitale. Numarul de angajati se poate majora la 300 daca activitatea va creste in urma solicitarii institutiilor guvernamentale romanesti si a realizarii unei noi linii de asamblare de elicoptere.

Memorandumul urmeaza sa fie aprobat saptamana viitoare in Guvern si trebuie aprobat si de CSAT.

Eurocopter SAS este parte a EADS. In august 2009, Guvernul Romaniei si EADS NV au semnat un memorandum de intelegere privind dezvoltarea unui Parc Tehnologic Aerospatial la Brasov.

In 2002 a fost infiintata societatea mixta Eurocopter Romania S.A., din care Eurocopter SAS detine 51%, iar IAR S.A. 49%. Durata de functionare a acestei societati a fost stabilita la 10 ani. Acordul Actionarilor semnat in 2001 prevede ca Eurocopter Romania S.A. isi poate continua activitatea si dupa 2012 daca IAR si Eurocopter SAS agreeaza, cu cel putin un an inainte de aceasta data, un plan privind viitorul societatii. In 2009, Eurocopter Romania a avut o cifra de afaceri de 26 de milioane de euro si un rezultat net de aproape 2 milioane de euro.

Actionarul majoritar al IAR S.A este Ministerul Economiei, cu 64,89%, iar 17,84% din actiuni sunt detinute de persoane fizice, restul fiind impartite intre MMSS, SIF Transilvania si persoane juridice. IAR S.A. are in prezent 552 de angajati si este unica societate nationala care executa si modernizeaza elicopterele PUMA si Alouette III. Ca urmare a lipsei e comenzi, IAR a aprobat anul trecut un program de restructurare ce vizeaza disponibilizarea, in iulie 2009, a 243 de angajati, iar in aprilie 2010 a maximum 216.

In perioada 2006-2008, Ministerul Economiei si apoi AVAS au derulat doua proceduri de privatizare a IAR, dar fara succes.