“Daca nu ar fi venit criza, probabil ca Oresa facea un exit anul viitor. Cu siguranta ca va fi un exit, pentru ca acest lucru se regaseste in planurile oricarui fond de investitii, insa numai dupa ce businessul va atinge un anumit nivel de dezvoltare. Momentan, noi (Fabryo – n.red.) crestem, ne dezvoltam, iar actionarii nostri sunt multumiti de evolutia companiei, in ciuda crizei”, spune Aliz Kosza, directorul general al Fabryo Corporation.

Fondul de investitii, care activeaza pe piata romaneasca incepand cu mijlocul anilor '90, a intrat in actionariatul Guzu Chim in 2006, prin achizitionarea unui pachet de 49% de la omul de afaceri Daniel Guzu, numele companiei fiind schimbat apoi in Fabryo Corporation.

Oresa Ventures si-a majorat in mai 2008 participatia in cadrul Fabryo la 85%, pentru ca, la inceputul anului trecut, sa achizitioneze si restul de 15%. In total, Daniel Guzu, care detine acum producatorul de materiale de constructii Duraziv, a incasat peste 17 milioane de euro in urma vanzarii Fabryo.

In 2011 se implinesc cinci ani din momentul intrarii fondului de investitii in actionariatul Fabryo, iar varianta unui exit declarata de directorul general al producatorului de vopsele parea extrem de probabila avand in vedere istoria Oresa Ventures.

In 2009, compania si-a finalizat exit-ul din cadrul retailerului de electrocasnice Flanco, investitie inceputa in 2004.

In prezent, fondul de investitii mai detine pe piata locala, in afara de Fabryo Corporation, brokerul de credite Kiwi Finance si producatorul de materiale de constructii Somaco Grup Prefabricate.

Anul trecut, producatorul de lacuri si vopsele a a inregistrat o scadere de 7% in lei a cifrei de afaceri, de la 163 mil. lei (44,2 mil. euro) in 2008, la aproximativ 151,5 mil. lei (35,8 mil. euro).

Astfel, 2009 a fost primul an de scadere al cifrei de afaceri pentru Fabryo din momentul in care Oresa Ventures a intrat in actionariatul companiei. Pana in 2009 trecut insa, afacerile companiei crescusera cu cel putin 20% in fiecare an.

In 2006, compania realiza o cifra de afaceri de 113,7 mil. lei si un profit net de 14,2 mil. lei (cel mai ridicat de la implicarea fondului de investitii), pentru ca in 2008 Fabryo sa inregistreze o pierdere de 1 mil. lei. Totusi, compania a avut profit operational in fiecare an dupa intrarea Oresa in actionariat.

“Pe core business (lacuri, vopsele, tencuieli decorative – n.red.) am crescut cu 4% in 2009, in conditiile in care piata a scazut cu 20%. Am inregistrat pierderi insa pe segmentul non core, adica cel destinat segmentului auto (antigel, diluant auto – n.red.). Chiar daca partea de lacuri si vopsele reprezinta peste 90% din portofoliul de produse al companiei, segmentul auto este important valoric. Cu toate acestea, suntem multumiti ca am reusit sa trecem pe profit, unul foarte mare comparativ cu 2008”, afirma Kosza, care mentioneaza ca profitul operational inregistrat de Fabryo in 2009 a fost de 10% raportat la cifra de afaceri.

Compania si-a asumat pierderile din 2008 investind in marketing si pregatindu-se pentru cresterile viitoare.

“In 2008 am avut pierderi pentru ca am cheltuit doua milioane de euro pe activitati de marketing, cat si din cauza diferentei de curs fata de 2007, lucru care ne-a afectat, avand in vedere ca pretul materiei prime pe care o importam este in euro. Insa investitiile de atunci, precum si cele din 2009, s-au facut simtite anul trecut si vor avea un mai mare impact in viitor”, subliniaza directorul general al producatorul de lacuri si vopsele.

Tot in 2008, compania a inceput o strategie prin care si-a rationalizat afacerea, eliminand din portofoliu, pana la sfarsitul lui 2009, peste 620 de produse adiacente businessului.

Fabryo a realizat investitii totale de circa 1,5 mil. euro in 2009, atat in campanii de promovare, cat si achizitia de masini de colorat si in deschiderea de 10 show-room-uri. In prezent, compania detine 14 show-room-uri la nivel national, dintre care doar unul in Bucuresti, care a fost inaugurat la inceputul lui 2010.

De la inceputul anului, Fabryo a investit 950.000 de euro in masini de colorat si a bugetat, pentru primul semestru, investitii de 0,7-0,8 mil. in marketing.

Compania vizeaza pentru 2010 cresterea cotei de piata, precum si mentinerea cifrei de afaceri la nivelul din 2009, chiar daca estimeaza o scadere a pietei de vopsele cu 10-15% pentru intreg anul.

“Este posibil sa avem chiar si o crestere a afacerilor,
insa pe noi ne intereseaza, in primul rand sa acumulam cota de piata si sa crestem profitul companiei. Consumul nu se opreste, ci se diminueaza. Importante este ca produsele Fabryo sa mearga spre acel consum care se diminueaza. De aceea, ne-am propus o cota de piata, in volum, pe retail, de cel putin 24% in 2010”, mentioneaza Kosza.

Producatorul de materiale de constructii a avut o cota de piata de 20,3% pe retail la sfarsitul lui 2009, potrivit datelor furnizate de compania de studii de piata MEMRB.

Compania si-a majorat succesiv cota de piata pe retail incepand cu aprilie-mai 2008, cand se plasa la 14,7%.

Kosza estimeaza ca piata de vopsele va reveni pe crestere abia din 2011, odata cu revenirea economiei.

Fabryo Corporation este unul dintre principalii producatori de lacuri si vopsele de pe piata romaneasca, alaturi de Köber Piatra-Neamt, Policolor Bucuresti, düfa Deutek, Atlas Corporation sau Daw Benta din Targu-Mures.
.