Firmele romanesti care se extind peste granita atrag dupa ele si alte afaceri
Incet dar sigur, casele romanesti de avocatura incep sa priveasca spre pietele din jur. Unii cu optimism, altii mai sceptici. Sa ma extind, sa nu ma extind? Clientul ce face?

V-ati gandit vreodata care e cel mai dificil lucru pentru o companie care a decis sa se extinda pe pietele externe? Raspunsul e adaptarea la realitatile locale, desigur. Aici intra de la identificarea oportunitatilor de achizitionare sau inchiriere a unui spatiu si pana la know-how-ul de a convinge autoritatile. Cine ar fi mai potrivit pentru aceasta etapa decat o casa de avocatura? Casa de avocatura cu care lucrezi si acasa! Valul de investitii straine in Romania a fost precedat sau insotit de un val, mult mai discret, de case de avocatura care si-au deschis birouri la noi.

Dar daca privim lucrurile invers? Deja exista destule companii romanesti care au identificat si chiar au valorificat, unele dintre ele, oportunitatile de extindere pe care le reprezinta pietele straine. Firmele romanesti de avocatura fac, si ele, acelasi pas? Unii dintre clientii nostri din Romania, reprezentand investitori straini care si-au extins activitatea in Bulgaria precum si alti clienti care aveau deja companii infiintate acolo, ne-au solicitat servicii juridice similare cu cele de care beneficiau in Romania, spune Octavian Tomus, avocat partener la Margarit, Florov&Partners. Astfel, a aparut ideea de a ne extinde activitatea in Bulgaria, in stransa colaborare cu acesti clienti.

Dar, primul pas a fost acelasi pe care il incearca fiecare casa de avocatura, un parteneriat local. Am incercat initial o colaborare cu un avocat local, dar pana la urma am decis sa ne deschidem propriul birou, unde putem sa implementam politica noastra si modul de lucru propriu, explica Tomus. Printre clientii carora firma le ofera sau le-a oferit servicii, atat in Romania, cat si in Bulgaria, se numara Alumil (profile de aluminiu), Neokimiki (detergenti si produse chimice), GPV (materiale de marketing), Mailers (direct mail), 121 Marketing (direct mail), Intellinet Solutions (servicii IT), iar companiile romanesti care au apelat la serviciile lor pe piata bulgara sunt Mobexpert, Flamingo si SVS City Media, companie de consultanta.

In general, firmele romanesti de avocatura prefera, inca, parteneriate cu casele straine sau cu avocati de pe respectivele piete, o modalitate mai putin costisitoare de a-si face simtita prezenta Dar lucrurile se schimba, pe masura ce piata se extinde. Potrivit topului The Legal 500, alte firme romanesti de avocatura care au identificat oportunitatea de a se extinde peste granita sunt Bostina, Buzoianu si Asociatii, care a deschis un birou la Chisinau si se extinde si in Cipru, cabinetul Vasile Deleanu, care are o reprezentanta la Bruxelles, si casa de avocatura Gruia Dufaut, cu un birou la Paris.

Totusi, cea mai importanta tinta pentru expansiunea avocatilor romani de business o reprezinta Balcanii, unde e de asteptat sa activeze din ce in ce mai multe companii romanesti. Domeniile in care se vor extinde firmele romanesti in tarile vecine nu credem ca sunt limitate, afirma Octavian Tomus de la Margarit, Florov&Partners. Preponderenta vor avea la inceput retailul si serviciile, dar credem ca si activitatea de constructii poate sa aiba succes. Va trebui identificat ce putem noi, romanii, cu cultura noastra latina, sa aducem nou vecinilor nostri slavi, adauga el.

Dar a alerga pe pietele unde companiile romanesti se extind sau urmeaza sa se extinda, pentru a prinde contracte, poate sa fie, pentru casele de avocatura si un refugiu. Daca in Romania vin casele de avocatura austriece sau americane, de ce sa nu ne ducem si noi peste cei din jur? Pana la urma, piata romaneasca a serviciilor de avocatura devine din ce in ce mai concurentiala si oferta de servicii pe alte piete, unde cunosti deja realitatile, poate fi o optiune serioasa, crede Tomus. Altii insa impartasesc ideea cu prudenta si sunt de parere ca activitatile clientilor pot fi coordonate foarte bine si de acasa, prin parteneriate incheiate cu firme corespondente. Extinderea pe pietele din jur este o oportunitate, dar de viitor, si numai in legatura stansa cu clientii casei care vor sa se extinda in Bulgaria, Moldova si, cel mult, in Turcia. Nu cred ca altfel avocatii romani sunt suficient de puternici, mai e inca loc de crescut pe piata romaneasca, crede Dan Borbely, partener la firma de avocati tuca si Asociatii.

Si mai mult decat atat. Piata romaneasca a serviciilor de avocatura are de infruntat o provocare, aceea de a face fata marilor firme de profil din strainatate care vor veni, mai spune Dan Borbely. De aceea, cred ca extinderea pe alte piete va fi o oportunitate de abia mai incolo, dupa ce vom fi intrat in Uniunea Europeana Dar poate tocmai de aceea, de ce sa astepti sa incrucisezi sabiile cu cei mari? Care sunt sansele sa te bati cu ei, in cazul in are nu speri, de fapt, sa te cumpere cineva?


Extensie de servicii

Firma Birou reprezentanta Angajati

Margarit, Florov&Partners Sofia 3

Bostina, Buzaianu si Asociatii Chisinau 1
Gruia Dufaut Paris 1
Sursa: Legal 500, firmele


Aproape toate casele de avocatura romanesti importante ofera servicii in strainatate clientilor din Romania, dar sub forma de parteneriat cu avocati straini sau firme corespondente. Problema e ca trebuie ca unul dintre fondatorii firmei sa fie cetatean al tarii respective pentru a oferi servicii sub nume propriu.

Dupa aderare insa, potrivit directivei europene privind libera circulatie a serviciilor, firmele romanesti vor putea sa infiinteze birouri in strainatate sub denumirea lor din tara. Dupa trei ani, acestia vor putea cere inscrierea in barou in tara respectiva.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri