Astfel, prin atragerea de noi fluxuri de bunuri prin portul Constanta, Romania ar atrage din ce in ce mai multe companii implicate atat in activitati de comert international, cat si in activitati de productie a bunurilor destinate pentru introducerea pe piata europeana. “Pe piata se manifesta necesitatea existentei unui coridor logistic eficient Est-Vest. Este foarte important sa avem un sistem logistic eficient, in Vest acesta fiind functional, dar in Est sunt inca probleme“, a declarat Robin Martens (foto sus), directorul general Archicom.

El a mai spus ca 12% din forta de cumparare se afla in Europa de Est, care reprezinta doar 1% din transportul cargo la nivel global.

Potrivit reprezenantului PricewaterhouseCoopers, pentru ca acest potential sa fie valorificat pe plan local, este necesar ca Romania sa fie perceputa competitiva de comunitatea de afaceri – mai ales in comparatie cu alte state membre UE cu un potential similar (ex. Olanda, Germania sau chiar Bulgaria). “In aceasta directie, este necesar ca Romania sa adopte si sa implementeze un set de masuri capabile sa asigure beneficii, predictabilitate si competitivitate la nivel UE. Acestea reprezinta elemente cheie pentru ca Romania sa devina locul preferat pentru a investi si de a face afaceri”, considera Daniel Anghel (foto jos).

Achitarea TVA la import prin decont

Conform prevederilor legislative actuale, amanarea de la plata in vama a TVA este permisa doar companiilor care au realizat in anul precedent o valoare cumulata a importurilor de minim 150 milioane de lei. Aceasta restrictie este aplicabila pana in anul 2013, cand achitarea TVA la import prin decont va fi implementata pentru toate companiile.

“Este evident faptul ca aceste prevederi legale nu stimuleaza nici operatiunile de import (amanarea de la plata in vama a taxei pe valoarea adaugata se poate obtine dupa minimum un an si cu conditia atingerii pragului valoric mentionat mai sus), si nici afacerile existente”, mai explica oficialul PricewaterhouseCoopers.

Multe tari vest-europene aplica plata TVA la import prin decont ca un instrument pentru a atrage investitori si de a ajuta dezvoltarea afacerilor. Ca o consecinta a faptului ca nu mai este necesara prefinantarea TVA la import, companiile prefera sa importe bunurile prin tarile care ofera o astfel de facilitate.

“Romania este intr-o pozitie necompetitiva in comparatie cu statele europene in care este implementat mecanismul de achitare TVA la import prin decont”, sustine Anghel.

Simplificarea masurilor privind TVA-ul la import

Pentru a dezvolta portul Constanta este esential ca atat companiile din UE, cat si companiile non-UE care importa bunuri in Uniunea Europeana sa aleaga Constanta ca punct de intrare in Comunitate.

Astfel, companiile pot alege Romania ca loc de efectuare al importului, al punerii in libera circulatie a bunurilor si ulterior sa le expedieze catre destinatia finala.

“Solutia ar fi implementarea reprezentarii fiscale globale ca o simplificare a procedurilor necesare inregistrarii in scopuri de TVA a companiilor nerezidente pentru operatiunile intracomunitare efectuate imediat dupa punerea in libera circulatie. Impreuna cu introducerea platii TVA la import prin decont, aceasta simplificare va conduce la eliminarea barierelor legislative importante care impiedica companiile straine sa aleaga Romania ca tara prin care sa-si desfasoare activitatile de import”, explica Anghel.

In acest caz, responsabilitatea raportarii TVA aferenta expedierii intracomunitare este preluata de o terta parte (ex. comisionarul vamal care se ocupa de formalitatile vamale) care va raporta aceste livrari intracomunitare sub numarul propriu de TVA.

Pe langa masurile fiscale, consultantii PricewaterhouseCoopers si Archicom propun si o serie de masuri in domeniul vamal, cum ar fi: procedura privind amanarea platii datoriei vamale, implementarea de beneficii reale pentru companiile autorizate ca agenti economici autorizati (AEO) sau colaborarea intre autoritatile fiscale si cele vamale in stabilirea preturilor de transfer.

Ce ar castiga Romania?

“Potrivit estimarilor noastre, transformarea Romaniei intr-o poarta logistica ar genera un plus de 50 miliarde de euro la Produsul Intern Brut (PIB). Aceasta crestere va imbunatati deficitul comercial si va genera noi locuri de munca”, sustine seful Archicom.

In plus, cresterea transportului de marfuri nu va fi benefic doar pentru portul Constanta, dar si pentru intreg domeniul logistic din Romania, lucru care va duce la scaderea costurilor logistice pe plan local, ceea ce este in beneficiul clientului.

PricewaterhouseCoopers Romania, Archicom, European Gateways Platform si Camera de Comert Romano-Olandeza vor organiza cel de-al Cincilea Seminar Logistic in Bucuresti pe data de 28 aprilie 2010.

Seminarul va pune accent pe trei subiecte de importanta majora in mediul de afaceri din Romania: dezvoltarea retelelor logistice autohtone pentru a include solutii intermodale, solutiile pentru imbunatatirea TCO (cost total de operare) si cele ecologice, precum si despre adoptarea unor masuri eficiente de taxare, de natura sa sprijine cresterea competitivitatii logisticii.