In Romania, piata de biscuiti este evaluata, ca volum, la 40.000 de tone anual, iar ca valoare, la aproximativ 50 de milioane de euro. Biscuitii reprezinta un segment de sine statator al industriei de produse de panificatie/zaharoase, cu o prezenta constanta in consumul general al populatiei. Potrivit statisticilor, biscuitii dulci si cei ambalati formeaza cea mai mare parte a pietei de profil. "Doar pe segmentul de venituri mici, ponderea biscuitilor vrac depaseste 20% - un procentaj totusi in scadere fata de anii anteriori, semn al revigorarii consumului in anul 2004", precizeaza Otilia Stanciu, director marketing la Dobrogea Grup SA.

"Marea masa a biscuitilor se concentreaza pe intervalul de pret 1.500 15.000 de lei, pe segmentele medii si de jos, au intre 50 si 150 de grame si un pret mediu de 11.500 de lei la 100 de grame. Pentru segmentul premium, oferta provine, in general, din import, dar cu premise favorabile in viitorul apropiat si pentru producatorii interni", mentioneaza Otilia Stanciu. Anul trecut, Dobrogea Grup a investit peste patru milioane de euro pentru achizitionarea unor linii de productie a biscuitilor, ceea ce a permis lansarea unor game noi de produse. In viitorul apropiat, societatea intentioneaza sa se pozitioneze printre jucatorii importanti la nivel national, cu un cuvant greu de spus in ceea ce priveste directiile de dezvoltare si viitorul pietei de biscuiti din Romania.

Un studiu Omnibus realizat de compania Synovate, in exclusivitate pentru revista Capital, arata faptul ca 62% din romani, indeosebi femei, obisnuiesc sa consume biscuiti. Aceasta categorie de produse este preferata intr-o pondere mai mare de catre ardeleni si dobrogeni, comparativ cu locuitorii celorlalte regiuni, si de catre persoanele tinere, intre 25 si 34 de ani. In ceea ce-i priveste pe nonconsumatori, cei mai multi sunt moldoveni si banateni. Precizam ca studiul companiei Synovate a fost realizat in luna decembrie 2004, pe un esantion reprezentativ la nivel national, constituit din 1.500 de persoane, cu varsta cuprinsa intre 18 si 64 de ani.

Ca frecventa a consumului, mai mult de jumatate (55%) din respondenti afirma ca mananca biscuiti cel putin o data pe saptamana, iar ca moment al zilei, cei mai multi (49%) considera ca sunt foarte potriviti ca gustari intre mese. Alte optiuni indica faptul ca aceste produse sunt consumate ca desert (27%), la cina (27%), la micul dejun (24%) sau in timpul zilei, fie la serviciu (24%), fie la scoala (8%). Pentru cei cu venituri mici spre medii, biscuitii sunt considerati un desert, in timp ce persoanele cu resurse financiare consistente apreciaza ca este vorba de simple gustari intre mese. In Dobrogea, 17% din consumatori recurg zilnic la acest tip de alimente.

Potrivit rezultatelor studiului, preferintele romanilor se indreapta, in proportie de 86%, catre biscuitii preambalati, pentru cei vrac (varsati) optand indeosebi locuitorii din Oltenia si familiile numeroase, cu mai mult de cinci membri. Marca favorita este Petit Beurre (25%), insa 8% din respondentii care cumpara biscuiti preambalati afirma ca nu aleg o marca anume. Facem mentiunea ca Petit Beurre este mai degraba un sortiment de biscuiti, fiind fabricat de mai multi producatori. Biskrem este achizitionat cu precadere de catre persoanele intre 18 si 34 de ani, de cei cu venituri mari si de locuitorii din Muntenia. Oltenii, persoanele cu venituri mici si cele din mediul rural aleg cel mai des Salatini. Analizand rezultatele studiului in functie de tipul de produse consumate, mai mult de jumatate din respondenti (53%) au indicat, pe primul loc, biscuitii dulci simpli, fara arome. Cei sarati simpli au intrunit 49% din optiuni, in timp ce biscuitii sandvis (cu crema la mijloc), ca si cei sarati, cu arome (de branza, de pizza, de sunca etc.) reprezinta alegerea unei treimi din intervievati.

Preponderent, romanii se orienteaza catre magazinele alimentare pentru a achizitiona aceste produse (42%), urmatoarele optiuni reprezentandu-le supermarketurile si chioscurile. Bucurestenii si banatenii prefera supermarketurile, iar oltenii, persoanele cu venituri mici si cele din localitatile rurale cumpara din magazinele generale. Cel mai important criteriu de alegere se refera la tipul de biscuiti (sarati, dulci, cu crema etc.), acesta intrunind 89% din optiunile respondentilor. In functie de regiune, comportamentul consumatorilor difera semnificativ. In Oltenia, de exemplu, cumparatorii tin cont mai ales de pret si de cantitate, iar in Bucuresti, numele producatorului este un factor important in luarea deciziei de achizitie.