Compania germana Kaufland deschide, astazi, cel de-al doilea magazin al sau de pe piata romaneasca, la Ramnicu-Valcea. Joi se inaugureaza Metro Baneasa. Romania este un adevarat paradis pentru marii competitori din domeniul vanzarilor cu amanuntul de bunuri de larg consum, fie ca sunt reprezentantii firmelor de cash&carry, fie ai hypermarketurilor. Retailerii de tip cash&carry sunt reprezentati de Metro si Selgros. Ei sunt puternic concurati de retelele de hypermarketuri de tip Carrefour, Kaufland si Cora. Alte mari lanturi ca Auchan, Tesco si-au anuntat intentia de a patrunde pe piata romaneasca. Si hypermarketurile Real apartinand grupului Metro au specificat ca vor intra de anul viitor in Romania.

Marile lanturi de magazine vin in Romania pentru ca au gasit aici o piata nedezvoltata suficient, asadar cu potential de castig sporit. Directorul Kaufland, Gunter Grieb, spune: „Competitia este mai slaba aici“. Nivelul vanzarilor de retail pe cap de locuitor in Romania este de 630 de dolari in comparatie cu 2.000 de dolari in Ungaria, Cehia sau Polonia. Aceste cifre arata potentialul pietei romanesti, daca se ia in considerare cresterea economica medie preconizata la 4 - 5% pentru urmatorii ani.

Numarul celor care isi fac cumpararurile in magazine mari este in crestere, arata statisticile. Preferintele consumatorilor se indreapta spre magazinele mari, unde pot gasi toate produsele de care au nevoie la un pret mai redus decat cel practicat de magazinele mici. Acestea din urma dispar incet, incet de pe piata din cauza unei concurente careia nu-i pot face fata. Aproximativ 35% din cazurile de faliment inregistrate intre anii 2003-2004 au fost provocate de cresterea numarului de complexuri comerciale, de tip supermarket si hypermarket, principalii perdanti fiind micii intreprinzatori, potrivit unui studiu realizat de Coface Intercredit Romania.

Daca la noi, afacerile infloresc pe seama pietei in expansiune, in Occident competitia face victime. Astfel, ieri s-a anuntat ca grupul Carrefour va renunta in urmatorii doi ani la 1.700 de angajati, pentru a-si mentine competitivitatea pe piata interna. La sediul central al Carrefour din Franta lucreaza 8.500 de salariati. Grupul are 430.000 de angajati in intreaga lume, dintre care 130.000 in Franta.

- Magazinul Kaufland din Ramnicu Valcea a necesitat o investitie de 7 milioane euro. Este cel de-al doilea magazin al retelei de hipermarketuri germane, dupa cel inaugurat la Bucuresti la jumatatea lunii octombrie. Kaufland, parte a grupului german Lidl & Schwarz, a investit la Bucuresti 11 milioane euro pentru primul sau magazin, situat in cartierul Colentina.

Compania germana si-a propus ca in urmatorii patru-cinci ani sa devina lider pe piata romaneasca de retail alimentar. Planurile companiei vizeaza deschiderea in urmatorii trei-patru ani a 40 de unitati, din care 5-10 situate in Capitala. Kaufland si-a propus sa incheie 2005 cu sase magazine, urmatoarele programate pentru deschidere fiind amplasate la Timisoara, Alba Iulia, Baia Mare si Ploiesti. „Totalul investitiilor pe care Kaufland le va aloca pietei romanesti in 3-4 ani depaseste suma de 300 milioane euro“, a mai spus Grieb.

- Metro Cash&Carry a intrat in Romania in 1996, deschizand un magazin in zona Otopeni, magazin care este si primul inchis. Aceasta deoarece de joi toate operatiunile comerciale au fost transferate in noua unitate construita in Baneasa. Unitatea din Otopeni va fi transformata in sediu central al companiei, acolo urmand sa fie concentrata toata partea administrativa.

Citeste si:

In afara de magazinul din Otopeni, compania mai are trei unitati in Capitala, in Militari, Voluntari si Berceni, precum si alte 19 magazine in diferite orase din tara. Ultimele Cash & Carry Metro au fost deschise la Timisoara, in luna septembrie, si la Arad, in octombrie. Magazinul de la Timisoara este cel de-al doilea din aceasta zona. Fiecare magazin Metro reprezinta o investitie de aproximativ 15 milioane euro.

Compania Selgros Cash & Carry si-a revizuit, anul acesta, planurile de extindere pe piata romaneasca, marind numarul vizat de unitati deschise de la 15 la 20. Pana la sfarsitul acestui an, Selgros va opera in Romania 11 unitati. Fiecare magazin Selgros reprezinta o investitie de aproximativ 15 milioane euro, avand o suprafata de vanzare de 9.500 de mp. Selgros Cash & Carry Romania a realizat, anul trecut, o cifra de afaceri de peste 254 milioane euro, in crestere cu 50% fata de anul 2003, cand a fost atins un nivel de 170 milioane euro.

Compania este prezenta in Romania din mai 2001, actiunile sale fiind detinute in mod egal de grupurile germane Rewe si Otto Hamburg. Cifra de afaceri a Carrefour Romania reprezenta la finele lunii august peste 30% din cifra totala a grupului Hyparlo (care detine franciza Carrefour Romania), urmand ca in trei-patru ani divizia locala sa atinga o pondere de 50%, cu mult peste planurile initiale. Carrefour Romania, cu patru hypermarketuri operationale, a avut vanzari nete in 2004 de 222 milioane euro.

Anul viitor, retailerul francez va deschide un nou hypermarket Carrefour in cadrul centrului comercial Feeria. Acesta va avea o suprafata de 15.600 de metri patrati, din care 8.400 de metri patrati vor reprezenta suprafata de vanzare. Este vorba despre cel de-al patrulea hypermarket Carrefour din Bucuresti si al saselea la nivel national. Obiectivul companiei este de a ajunge la sase unitati in Capitala, respectiv la un total de aproximativ 20 de hypermarketuri in Romania, reprezentand o investitie de 400-500 milioane euro.

- Al doilea magazin Cora - situat in zona Lujerului din Bucuresti va avea in acest an o cifra de afaceri de 50 milioane euro, ridicand astfel la 170 milioane euro incasarile companiei Romania Hypermarche pentru 2005. Initial, compania a estimat ca cele doua magazine ii vor aduce in acest an o cifra de afaceri de 150 milioane euro. Primul magazin Cora a fost deschis in 2003 in cartierul Pantelimon din Bucuresti, in urma unei investitii de 50 milioane euro. Anul trecut, Cora Pantelimon a obtinut peste 100 milioane euro.

Investitia pentru cea de-a doua unitate Cora din Romania insumeaza 40 milioane de euro. Cora Lujerului are o suprafata de 14.000 metri patrati. Urmatorul magazin Cora va fi deschis anul viitor la Cluj-Napoca, proiectul fiind evaluat la 25 milioane euro. Strategia pe termen lung a firmei vizeaza realizarea unor investitii totale de circa 500 milioane euro pe piata locala si deschiderea a 14 hypermaketuri.