In 2009 rulajul Rafar a depasit 14 mil. euro, nivel atins in 2008, insa cresterea s-a datorat exclusiv deschiderii de noi magazine.

Astfel, daca anul 2008 a reprezentat dezvoltarea extensiva si accelerata a retailului de moda, 2009 a fost un an al recesiunii si de adaptare la vanzari mult mai mici. In acest context, Rafar a redus costurile prin relocarea sau inchiderea de magazine si a pus accent pe accelerarea business-urilor Debenhams si Aldo. In plus, in 2009 compania a sistat aducere unor noi branduri sau preluarea unora existente deja pe piata, in special din cauza resurelor limitate de finantare, dar si a incertitudinii rezultatelor acestor proiecte noi, argumenteaza Ramona Stanciulescu (foto).

Daca in 2008, suprafata de vanzare totala a Rafar a crescut cu peste 170% (de la 4.440 mp la inceputul anului, la peste 12.000 mp la finalul lui 2008), in 2009 cresterea a fost de doar 25%, pana la 15.000 mp.

“In 2009 am devenit mult mai prudenta si am invatat sa accept sa renunt: am renuntat la unele branduri din portofoliu si cred ca a fost cea mai dificila decizie. Am hotarat pentru sustinerea business-ul Rafar sa incheiem colaborarea cu unele branduri pe care le adusesem in Romania la inceputul crizei. Startul lor a fost unul dificil, clientii in 2009 nu au mai avut deschiderea de a experimenta noi concepte si ele au devenit astfel imposibil de salvat”, explica Stanciulescu.

Una dintre directiile principale in care Rafar a optimizat costurile a fost renegocierea contractelor cu furnizorii cu care au fost semnate contracte inainte de criza financiara si ale caror conditii nu se mai dovedeau sustenabile in 2009.

“Am actualizat contractele de chirie, insa pentru termene relativ scurte, in speranta, atat a noastra cat si a mall-urilor, ca vanzarile vor incepe sa creasca. In 2010 vor urma noi negocieri fie pentru scaderea, inca o data, a chiriilor, fie pentru mentinerea acordurilor agreeate in 2009”, afirma CEO-ul Rafar.

Pentru acest an, Ramona Stanciulescu estimeaza o crestere usoara a rulajului total, determinata tot de magazinele deschise recent sau in plan de deschidere.

“Continuam sa ne propunem sa crestem si avem planuri concrete in special pentru Debenhams. National, ne propunem sa deschidem cateva noi magazine in Romania, pana la sfarsitul anului. Ne bazam in aceasta investitie si pe sprijinul dezvoltatorilor si al furnizorilor”, declara Stanciulescu.

La sfarsitul lunii februarie, Debenhams, unul dintre cele mai mari branduri fashion din lume, cu o istorie de peste 200 de ani in industria modei, a agreat cu grupul RTC acordarea drepturilor de franciza pentru inca 11 tari din Europa Centrala si de Est. RTC Holding opereaza brandul Debenhams din 2007, detinand francizele pentru Romania, Republica Moldova si Bulgaria, unde a deschis pana acum 7 magazine.

Pentru acest an compania are in plan deschiderea primelor 3-5 magazine in tarile adaugate recent in portofoliu.

“Piata de retail fashion in care actioneaza Rafar depinde in mare masura de veniturile clientilor nostri. Mai mult decat concurenta directa, luam in calcul ca fiind un factor important de care la final de luna depinde volumul vanzarilor noastre, orice inseamna o cheltuiala in portofelul clientilor, fie ca aceasta este pentru mancare, produse cosmetice sau aparate electrocasnice. Un context psihologic al crizei i-a facut usor pe consumatori sa opreasca rulajul lichiditatilor, lucru care in 2009 a accentuat situatia financiara dificila. Clientul nostru a devenit mult mai rational iar trendul se va mentine si dupa trecerea acestei perioade”, considera Ramona Stanciulescu.

In Romania, grupul RTC se afla intre primii 5 operatori de francize fashion din punct de vedere al numarului de magazine.

Principala franciza fashion detinuta este Debenhams, pentru care Rafar a dezvoltat o retea de 7 magazine in Romania si Republica Moldova, suprafata acestora insumand peste 11.000 mp.

Din portofoliul Rafar mai fac parte conceptele proprii Catwalk si Rafar Brands si brandurile: Aldo, Olsen, Mandarina Duck, Kipling, Kanz, Pablosky, Forever 18, J.Press si Bijoux Terner.

In 2010, Debenhams inseamna 184 de magazine in Marea Britanie si pe tot globul si un rulaj anual de 2,3 mld. lire sterline.

Seful RTC: Spiritul nostru antreprenorial nu trebuie frant de criza. Face parte din viata

Grupul RTC ataca inca 11 tari din Europa Centrala si de Est cu brandul Debenhams

Grupul RTC ataca inca 11 tari din Europa Centrala si de Est cu...