“Criza ne-a ajutat pentru ca Rodipet s-a inchis, ceea ce era previzibil, si atunci foarte multe volume au venit catre noi. Acum suntem singurul distribuitor de presa cu acoperire nationala”, a declarat Dan Vasile, director general al Rautakirja Romania, companie care a achizitionat Hiparion in 2004. Incepand cu anul acesta, Hiparion a preluat numele companiei-mame, intr-un amplu proces de restructurare menit sa intareasca stabilitatea financiara a distribuitorului.

Oficialul a adaugat ca dupa declansarea unui proces intens de taiere de costuri, insotit de schimbarea managementului, Hiparion a reusit sa atinga break-even-ul (cheltuielile egaleaza veniturile) intr-un termen de opt luni, in conditiile in care ani de-a randul inregistrase pierderi.

Compania a finalizat anul trecut cu o cifra de afaceri de 35 de milioane de euro, in scadere fata de cele 40 de milioane de euro raportate in 2008, potrivit site-ului Ministerului de Finante. In 2008, pierderile firmei s-au cifrat la circa 3 milioane de euro.

Criza de lichiditati a impins insa pierderile distribuitorului de presa la un total de 20 de milioane de euro. “Avem de recuperat din creante sume infernale, deci pierderile noastre au fost extraordinar de mari. Avem si procese, dar in Romania nu poti sa faci nimic. Un caz este cel al Simetria, care ne datoreaza 700.000 de euro”, a spus seful Rautakirja Romania.

La nivel de investitii, Vasile a anuntat ca tocmai a achitat prima transa pentru achizitionarea unei noi masini de cartare in valoare totala de 700.000 de euro, care eficientizeaza procesul de returnare al publicatiilor. “Daca inainte revista trecea prin zeci de maini in depozit si la editor, acum ea este cantarita, fotografiata si distrusa pe loc”, explica Vasile.

In prezent, compania are 220 de angajati, dar procesul de restructurare a personalului vizeaza atingerea unui numar de 180 de salariati. De la preluarea functiei de conducere in primavara lui 2008 si pana in prezent, Vasile a schimbat intreaga echipa de management precum si o mare parte din angajatii care nu s-au putut adapta schimbarilor de proceduri.

“La inceput, am avut mari probleme de control intern pentru ca procedurile de business international au fost cu greu acceptate de personal, obisnuit cu vechiul mod de lucru, specific unei afaceri de familie”, explica managerul.

In ceea ce priveste distributia de presa, Dan Vasile vede o contractie a pietei de 20-30%, pe fondul micsorarii puterii de cumparare. Pe de alta parte, se declara optimist in ceea ce priveste dezvoltarea companiei, desi actualul context economic a dat peste cap orice plan de business. "Am ajustat planurile si luna trecuta si luna aceasta si nu stiu catre ce ne indreptam, este un haos total", a punctat oficialul companiei finlandeze.

Compania finlandeza Rautakirja este prezenta pe plan local prin distribuitorul de presa Hiparion (cumparat in 2004) si prin reteaua de magazine R-Kiosk, care numara 170 de angajati. Cu peste 4 miliarde de euro afaceri anuale, grupul Rautakirja este cel mai mare distribuitor si detailist de ziare si reviste din Finlanda, Olanda si Tarile Baltice, cu operatiuni in Rusia. Rautakirja face parte din grupul SanomaOYJ, cel mai mare operator media in zona de nord a Europei si una dintre principalele edituri de reviste si carti educationale la nivel european.

Citeste un interviu despre strategia Rautakirja Romania pentru dezvoltarea business-ului de retail pe plan local, R-Kiosk.

Cum a remodelat criza business-ul R-Kiosk in Romania

Cum a remodelat criza business-ul R-Kiosk in Romania