Radu Tudorache, proprietar M Group si unul dintre partenerii Start&Grow (program pentru sprijinirea antreprenorilor lansat de startups.ro impreuna cu Microsoft), a spus in cadrul intalnirii de saptamana trecuta ca investeste anual in doua - trei afaceri de tip start-up, primul criteriu de selectie fiind antreprenorul, abia apoi planul de afaceri.

Cand se ia decizia de investitie, conteaza si determinarea antreprenorului, faptul ca acesta isi asuma riscuri si vrea ca afacerea sa functioneze, arata portalul de antreprenoriat Startups.ro.

Radu Tudorache (foto) a precizat ca antreprenorii a trebui sa tina cont ca afacerile lor sunt amplasate intr-un cadru global, resursele investitorilor fiind alocate tot global, iar finantarile merg spre tari si spre afaceri care pot genera mai mult profit.

Pentru ca start-up-urile sunt cele mai riscante business-uri, investitorii sunt interesati ca rata de recuperare a banilor sa fie mai mare ca in cazul altor tipuri de plasamente.

Omul de afaceri nu a finantat anul acesta niciun start-up si a spus ca ar face asta daca ar gasi oportunitati potrivite cu ceea ce cauta.

Referitor la momentul oportun pentru a iesi dintr-o afacere, Radu Tudorache a precizat ca daca vrei sa vinzi o firma trebuie sa o faci atunci cand nu iti doresti asta, pentru ca atunci cand cauti cumparatori s-ar putea sa nu mai fie nimeni interesat.

Tot in cadrul aceleiasi intalniri, Aurelian Trifa, partener si investment director la fondul de investitii Kerten, unul dintre partenerii programului Start&Grow, a spus ca una din diferentele dintre o banca si un fond de investitii este ca, in momentul cand finanteaza o afacere, fondul devine asociat in companie.

Reprezentantul Kerten a precizat ca implicarea fondului in afacere poate fi privita ca o “<casatorie> pe o perioada determinata", pentru ca la un moment dat fondul de investitii trebuie sa iasa din firma. Din acest motiv, fondurile nu sunt interesate neaparat de dividende, ci de valoarea de vanzare a afacerii.

Start-up-urile cautate de fondurile de investitii sunt cele cu potential de crestere, scalabile si care se pot multiplica.

Inainte de a cere finantare, antreprenorii trebuie sa aiba clar stabilit ceea ce vor sa faca, indiferent daca obiectivele sunt sub forma unui plan de afaceri sau nu. Elementele cheie sunt legate de piata, concurenta, produs, tehnologie, prezentarea afacerii, proiectii financiare, management, avantajele competitive ale companiei si sansele de reusita fata de restul pietei. Din aceste informatii trebuie sa rezulte care este finantarea necesara si ce cumpara fondul de investitii.

Dupa ce un fond devine partener in companie, pentru a asigura succesul afacerii, in unele situatii sunt adusi manageri care sa gestioneze anumite departamente sau intreaga firma.

O alta concuzie a primei intalniri Start&Grow a fost aceea ca indiferent de alte surse de finantare la care apeleaza un antreprenor pentru a incepe o afacere, in prima etapa trebuie sa se bazeze si pe propriile resurse.