"In timp ce Romania are un nivel mediu al atractivitatii si al riscului de tara, ea este totodata si cea mai saturata piata a retailului modern comparata cu alte tari similare. Romania are un numar mai mare de jucatori internationali, acestia au cote de piata mai inalte, dar vanzarile pe cap de locuitor nu vor spori in ritmul ultimilor ani de boom economic", a declarat Michael Weiss (foto), seful filialei romanesti a companiei de consultanta.

Comentariul sau vine pe fondul unui top publicat recent de companie, potrivit caruia Romania se claseaza pe locul al 28-lea intr-un clasament al celor mai atractive tari in curs de dezvoltare pentru retailerii internationali, dupa ce anul trecut ocupase locul al 23-lea.

Pozitia actuala, dintr-un total de 30 de locuri, califica Romania drept o piata cu o atractivitate scazuta. Clasamentul cuprinde trei calupuri – primele zece state clasate sunt considerate a fi cele mai atractive, urmatoarele zece sunt de luat in calcul, pe cand statele din coada topului prezinta o atractivitate scazuta.

"Pentru moment, studiul nostru a relevat ca Romania nu a reusit sa opreasca tendinta aparuta anul trecut si continua sa piarda din atractivitate", conchide Weiss.

Care sunt previziunile AT Kearney pentru piata de retail?

  • Declinul in cererea sectorului privat coroborat cu o saturare a pietei moderne de retail va duce la o consolidare a pietei in care firmele mici sunt preluate de giganti ai industriei sau intra in insolventa. Cel mai probabil, jucatorii din retail vor trebui sa isi regandeasca pozitia in piata. In acest moment, probabilitatea ca noi jucatori sa intre pe piata romaneasca este mica.
  • Retailerii vor transfera o mare parte din presiunea crescanda a pietei asupra furnizorilor care isi vor vedea marjele de profit micsorate. Competitia dintre furnizori va deveni din ce in ce mai acerba in lupta pentru o mai buna pozitie pe rafturile retailerilor.
  • Multi retaileri au lansat deja o serie de masuri drastice pentru imbunatatirea marjelor de distributie la nivel de magazine. Jucatorii din distributie vor fi tot mai presati de noile conditii din piata si vor fi, probabil, perdantii pe o piata saturata.
  • Pe masura ce piata romaneasca se restrange, intr-un context in care infrastructura retailului modern este deja stabilita, retailerii moderni vor fi nevoiti sa conceapa strategii pentru a-si largi numarul de clienti. Retailerii vor trebui sa-si ajusteze portofoliile conform unei puteri de cumparare in scadere si sa treaca de la brandurile de top la cele mai economice si la marcile proprii.
Cum sta Romania in raport cu celelalte tari din topul AT Kearney?

In fruntea clasamentului intocmit de AT Kearney se afla China, Kuweit, India, Arabia Saudita si Brazilia – cele mai atractive, Romania, Bosnia si Hertegovina si Guatemala incheind clasamentul.



Ritmul incet de crestere, preturile la nivel de discount si cumparatorii mai nestatornici din pietele secatuite de recesiune ar trebui sa-i faca pe retailerii internationali sa se concentreze pe expansiunea la nivel international, explica specialistii companiei de consultanta.

"Executivii din retail au invatat ca pietele principale ca SUA sau Europa de Est nu mai sunt motoarele de crestere puternica de pana acum, iar sprijinul pietelor in curs de dezvoltare este absolut necesar", adauga oficialii AT Kearney.

In contextul acesta, multi retaileri isi directioneaza resursele spre pietele emergente din Brazilia, India si China, studiul AT Kearney relevand totodata si atractivitatea crescuta a celor din Kuweit, Uruguay, Albania si Macedonia.


Studiul intreprins de AT Kearney are la baza Indicele Dezvoltarii Industriei Globale de Retail (Global Retail Development Index), rezultat in urma analizei atractivitatii pietei, riscului de tara, saturatiei pietei si a presiunii factorului temporal.

Potrivit analizei AT Kearney, Romania a obtinut 39,3 de puncte din maximul de 100, ceea ce inseamna o atractivitate in usoara scadere (46 versus 49 de puncte - cat obtinuse in 2009), o presiune temporala redusa (49,4 fata de 58) si un risc de tara mai dimunuat - 61,8 de puncte comparativ cu cele 49 de puncte anterioare.

Romania, codasa in top 30 cele mai atractive piete emergente pentru retaileri

Romania, codasa in top 30 cele mai atractive piete emergente pentru...