Europa Centrala si de Est devine din ce in ce mai atractiva pentru producatorii de automobile, potrivit analistilor de pe piata auto, dupa ce anul acesta fabricile de ansamblare a componentelor auto din vestul Europei si-au redus capacitatile si au anuntat concedieri masive.
Romania este si ea in vizorul a trei mari producatori auto. Pentru privatizarea fabricii de la Craiova, unde in prezent se produc automobile sub marca Daewoo, si-au anuntat interesul pana acum General Motors (GM), Ford si Renault.

Pozitie neconcurentiala

Lupta se anunta a fi destul de dura. Pe de o parte se afla grupul Renault-Nissan, care ar fi interesat sa preia uzina Daewoo Craiova pentru a-si mari capacitatea de productie a modelului Logan in Romania.

Surse din piata afirma ca nu este exclusa nici producerea de automobile Nissan. Pe de cealalta parte se afla companiile americane GM si Ford. Daca ar castiga Renault, atunci ar ocupa circa 60% din piata, pentru ca Dacia detine o cota de circa 47% din piata, iar Daewoo aproximativ 12%.

"Este important ca intr-o tara sa existe o diversitate a marcilor industriale. Atat Ford, cat si GM ar fi o optiune foarte buna. O alta situatie ar fi in cazul Renault-Nissan, deoarece chiar daca marcile vor fi diferite, pana la urma e un singur constructor, lucru care nu ar fi sanatos pentru economie, pentru consum.

Va dau exemplul Frantei, unde sunt doi producatori - Renault si Peugeot - si lucrurile merg bine sau invers, al Italiei, unde exista doar producatorul Fiat, iar situatia nu e asa de buna", ne-a declarat Dan Vardie, de la Automotive.

Chevrolet Spark la Craiova

"Toti trei competitorii sunt companii extrem de serioase si de importante. Din fericire, nu avem candidati obscuri cum s-a intamplat la Aro sau la Roman Campulung. Cea mai logica continuare a activitatii de la Craiova ar fi preluarea actiunilor de catre GM-DAT (General Motors Daewoo Auto and Tehnology, subsidiara coreeana a lui General Motors, n. red.)", este de parere Dan Vardie.

Acesta a argumentat prin faptul ca linia tehnologica a fabricii ar permite atat fabricarea noului model Chevrolet Spark, care il va inlocui pe actualul Daewoo Matiz, cat si a altor modele din gama Chevrolet.
"Optiunea Ford este interesanta, dar, in acelasi timp, ar insemna sa o luam de la inceput. Pentru ca, ce e drept, Ford si-a deschis prima fabrica din estul Europei la Bucuresti, in 1931, dar dupa 1945, cand fabrica a fost nationalizata, nu a mai avut legaturi industriale cu Romania deloc.

In acest caz, ii va lua ceva timp sa se decida ce produs va construi, cum se va adresa pietei si asa mai departe", a completat acesta.

Citeste si:

Probleme financiare

General Motors traverseaza acum o perioada grea din punct de vedere financiar, vorbindu-se chiar de intrarea ei sub protectia Legii falimentului.
Grupul a anuntat si planul de a renunta la cel putin 25.000 de locuri de munca in sectorul productiv. Pe piata nord-americana, Ford a consemnat pierderi, de la inceputul anului, de 1,4 miliarde dolari. "Daca e sa ne uitam la sanatatea financiara, GM, compania mama a lui GM-DAT, o duce foarte rau, dar asta in SUA. Ford are o situatie financiara mai buna, iar Renault-Nissan si mai buna, pentru ca produc cele mai eficiente marci din lume.

Totusi, GM-DAT merge foarte bine", ne-a declarat Dan Vardie.Industria auto este o industrie foarte puternica, genereaza efecte sociale si economice colosale. Dar daca e prost gestionata, poate avea efecte perverse, neplacute".

Fabrica Daewoo Craiova a realizat anul trecut, potrivit datelor Ministerului de Finante, o cifra de afaceri de aproape 200 de milioane de euro si un profit net de peste 39 de milioane de euro.

In primele zece luni ale anului Daewoo a vandut pe piata locala peste 18.000 de automobile, in scadere cu aproximativ 22% fata de perioada corespunzatoare a anului trecut. "Avem timp pana la inceputul lunii ianuarie sa privatizam compania", a declarat, miercuri, Seres, intr-o conferinta de presa.

Referitor la stadiul negocierilor pentru preluarea de catre statul roman a pachetului de 51% din actiuni detinut de partea sud-coreeana, Seres a mentionat ca mai trebuie lamurita o singura clauza, astfel incat sa nu existe pretentii financiare suplimentare din partea vanzatorilor, dupa semnarea acordului.

Daewoo Motor (coreenii) detine un pachet de 51% din actiunile societatii de la Craiova. Diferenta de 49% din capitalul social apartine Automobile Craiova, la care statul controleaza 72,4% din actiuni. Guvernul a mandatat Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie sa negocieze preluarea actiunilor aflate in posesia companiei sud-coreene, pentru a vinde ulterior pachetul majoritar unui investitor strategic.

Uzina de la Craiova mai poate produce sub marca Daewoo pana la inceputul lunii ianuarie, dupa ce General Motors a prelungit acordul de licenta care expira in luna octombrie. Grupul american s-a aratat interesat sa preia producatorul roman, insa discutiile nu s-au concretizat printr-un acord.

La randul sau, grupul francez Renault ar putea fi interesat sa preia uzina Daewoo Craiova pentru a-si mari capacitatea de productie a modelului Logan in Romania, potrivit unor informatii publicate recent de cotidianul La Tribune.