“Determinate in mod clar de intentia de a creste incasarile bugetare (atat prin stabilirea unor praguri minime ale amenzilor cat si prin schimbarea modalitatii de calcul a taxei de notificare a concentrarilor economice), modificarile aduse Legii Concurentei restrang, concomitent, capacitatea agentilor economici de a contesta in contencios-administrativ ordinele Consiliului Concurentei si reduc abilitatea lor de a se apara atunci cand exista suspiciunea unor actiuni anticoncurentiale”, spune Anca Buta Musat (foto), Avocat Asociat Musat & Asociatii si coordonator al practicii de Concurenta/Antitrust din cadrul firmei.

Mai concret, in opinia avocatului, noile prevederi nu permit agentilor economici sa atace ordinul Consiliului Concurentei de declansare a unei investigatii decat dupa finalizarea intregii proceduri de investigatie, insa permit utilizarea informatiilor obtinute in urma inspectiilor inopinate realizate in baza unui astfel de ordin pentru descoperirea oricaror incalcari ale Legii Concurentei in orice moment si indiferent de rezultatul ulterior al contestatiei administrative. In plus, cautiunea de 30% din valoarea amenzii, ce trebuie depusa atunci cand agentul economic sanctionat doreste sa isi exercite dreptul de a contesta sanctiunea in contencios - administrativ, ingradeste accesul la justitie si, in actualul context economic, poate arunca o firma in incapacitate de plata, potrivit Musat & Asociatii.

Largirea prerogativelor de investigare ale autoritatii de concurenta “a depasit asteptarile mediului privat, fiind determinata cel mai probabil de dorinta de a preveni restrictionarile grave ale concurentei, care vizeaza in principal fixarea preturilor, partajarea pietei intre concurenti si participarea la licitatii cu oferte trucate. Din pacate nu s-a actionat si in sensul inlaturarii poverilor birocratice, prin simplificarea formularelor de notificare sau inlesnirea accesului la autoritate prin reglementarea legala a posibilitatii unor contacte informale”, spune Anca Buta Musat.

In contextul unor modificari atat de ample, mentinerea pragurilor scazute de notificare a concentrarilor economice dar schimbarea metodei de calcul a taxei de autorizare prin diminuarea procentului aplicat si stabilirea unui prag maximal de 100.000 euro in cazul fuziunilor si achizitiilor va atrage fonduri suplimentare la bugetul de stat, limitand cheltuielile aditionale ale companiilor care au in vedere, chiar si in aceste conditii dificile de piata, tranzactii de M&A.