Daca reclama este sufletul comertului, nimic nu se compara totusi cu intalnirea fata in fata cu viitorul client. Cel care iti cumpara marfa vrea sa stie cu cine face afaceri si sa inceapa negocierile cat mai repede.

Ai un produs bun de export? Nu este suficient sa aiba calitatea necesara, ca sa incasezi banii. Trebuie ca si consumatorii din alte tari sa afle de el si sa il poata cumpara. Un targ international v-ar putea rezolva o parte din probleme. Aveti vizibilitate pe piata tinta, potentialii importatori intra in legatura directa cu oferta firmei, iar consumatorii din Germania sau America pot chiar cumpara din produsele de pe stand. Totusi, teoria nu se impaca totdeauna cu practica. Tocmai pentru ca au impact deosebit asupra afacerilor, targurile si expozitiile de peste hotare sunt foarte scumpe.

Avantajele si punctele slabe ale fiecarei manifestari trebuie cantarite cu atentie. “Bugetul nostru de participare variaza in functie de cat de cunoscut si de exclusivist este respectivul targ si ce potentiali clienti participa. Din punctul nostru de vedere, cele mai importante targuri imobiliare sunt cele de la Cannes si München”, spune Eduard Uzunov, director general al companiei Regatta. “Participarea la un targ general, de consum, are doua avantaje. Intri in contact cu consumatorii; in Germania, pot fi chiar sasi plecati din tara, care cunosc marca Jidvei. In al doilea rand, importatorii si sectorul Horeca au acces direct la produsele noastre”, arata Cristian Fuga, director comercial la Jidvei. Potrivit acestuia, firma cheltuieste cam 25 de mii de euro pentru participarea la un eveniment de renume. “Preferam sa participam singuri, pentru ca firmele romanesti nu sunt inca pregatite sa participe impreuna la expozitii de amploare”, adauga directorul de la Jidvei.
Berlinul este capitala expozitiilor culinare

Daca, in cazul vinului, targul de la Bordeaux, organizat la fiecare doi ani, este principalul reper, Berlinul ramane capitala industriei alimentare. Grune Woche, expozitia de profil cu cea cel mai intinsa suprafata, da tonul noilor tendinte. De la produse ecologice la feluri de mancare traditionale, consumatorul gaseste tot ce isi poate dori. Din pacate, standul tarii noastre nu a iesit cu nimic in evidenta fata de cele ale Cehiei sau Ungariei, care au organizat mici “orasele” unde se puteau degusta produse traditionale.

Participarea in comun cu alte firme sau in cadrul standului romanesc reduce cheltuielile. “Vrem sa organizam un stand colectiv al Romaniei la expozitia imobiliara Real Vienna, din capitala Austriei, din iunie 2006. Am rezervat in acest moment o suprafata de 140 metri patrati. O parte a standului dorim sa o dedicam proiectelor pe care le-au realizat sau pe care le au in plan municipalitatile, pentru ca acestea sa gaseasca finantare. Speram ca vor participa si firme de real estate; avem pana acum circa zece expresii de interes, arata Corina Mares, director al firmei Intermarketing & Consulting, ce reprezinta Reed Exhibitions, cea mai mare companie de profil din lume. Firma organizatoare se ocupa de gasirea celor mai bune variante de transport si cazare, stabileste intalniri cu oficialitati si cu asociatii de profil.

La un astfel de eveniment de proportii, un stand minim, de 12 metri patrati, poate costa cam 5.000 de euro. Evident, investitia se justifica numai daca exista deja intalniri stabilite cu potentiali clienti. Nu toti participantii au insa o idee clara despre ce vor de la un targ international. “Daca pana acum ministerul a suportat integral cheltuielile legate de stand, de anul viitor este posibil sa le cerem agentiilor care participa sa contribuie si ele cu ceva. Pentru ca sunt agentii care trimit la targ angajati ce nu cunosc limba tarii respective sau, pur si simplu, nu stau la stand”, spune Ovidiu Marian, presedintele Autoritatii Nationale pentru Turism, institutie care a platit in acest an 200.000 de lire sterline pentru un stand de 180 metri patrati la targul World Travel Market de la Londra, unde au participat 27 de agentii si hoteluri din tara.

“Targul de la Londra este numai pentru profesionistii din industrie, si daca nu ai intalniri stabilite dinainte, nu te baga nimeni in seama”, spune Lucian Boronea, de la Accent Travel. Nu doar prezenta trebuie bifata la aceste evenimente. Firmele care nu au o idee clara asupra scopului unei astfel de aventuri isi pot face antireclama in strainatate.

Cat costa participarea la targurile din Germania

• Inchirierea suprafetei de expunere – 100-200 euro/mp, in functie de amploarea si importanta targului.
• Constructia standului – 70-100 euro/mp, in functie de dotari. Un stand la cheie costa 200 euro/mp (constructie, dotari, amenjare).
• Taxa pentru Asociatia Organizatorilor Germani de Targuri si Expozitii – 0,60 euro/mp.
• Taxa multimedia (pentru inscrierea expozantului in catalog si listarea pe pagina de internet a manifestarii) – 300 euro
* Tarife bilete – in medie, 10 euro/zi sau 60-80 euro/abonament
• In Germania, se organizeaza anual circa 300 de targuri, jumatate din cei mai mari organizatori de astfel de manifestari din lume avand sediul in aceasta tara. Printre acestia, se numara Köln Messe, Deutsche Messe (Hanovra), Messe Düsseldorf.
• Conform informatiilor oferite de Camera de Comert Romano-Germana, expozantii romani considera necesara prezenta la targurile de bunuri de larg consum – mobilier, produse alimentare, obiecte decorative, produse din industria usoara.
“Numarul expozantilor si vizitatorilor a crescut semnificativ in ultimii trei ani. Am avut surpriza sa constatam ca unele firme nu mai participa la targ pentru ca aveau deja toata productia contractata la export”, spune Roberta Moldoveanu, Project manager la Camera de Comert Romano-Germana.