Praktiker estimeaza ca, in conditii comparabile, scaderea vanzarilor ar fi fost de 13,9% in moneda europeana, in timp ce in lei afacerile companiei pe piata romaneasca au scazut cu 14% in termeni absoluti, respectiv 15,2% in conditii comparabile.

"Relansarea economica din Europa de Est avanseaza lent. Chiar daca Ucraina pare sa se recupereze mai bine, stiuatia economica din Romania, Bulgaria si Ungaria ramane dificila", se arata intr-un raport al Praktiker, retailer german de bricolaj, care detine 26 de magazine in Romania.

Piata monetara a afectat de asemenea afacerile Praktiker in Europa de Est, indeosebi in Polonia, Romania si Ungaria.

"In aproape toate tarile est-europene unde opereaza grupul, valoarea monedelor a crescut semnificativ fata de euro in primul trimestru. Acest trend a continuat in al doilea trimestru numai in Turcia, nu si in Europa de Est. La 30 iunie 2010, zlotul polonez, leul romanesc si foritnul unguresc se tranzactionau la 6,6-7,5% sub valorile de la sfarsitul primului trimestru", se spune in raport.

In pofida scaderilor si a tonului pesimist privind economia, compania noteaza ca evolutia vanzarilor din Romania s-a imbunatatit semnificativ in al doilea trimestru fata de rezultatele din primele trei luni.

Citeste si:

Totusi, in continuare, Praktiker anticipeaza conditii dificile pe piata romaneasca si din cauza majorarii TVA de la 19% la 24%.

"Guvernul roman a introdus o crestere de cinci puncte procentuale a taxei pe valoare adaugata, de la 19% la 24%, cu efect de la 1 iulie 2010. Astfel de masuri au de obicei un efect temporar negativ asupra consumului privat, in consecinta si asupra produselor precum cele oferite de magazinele de DIY", avertizeaza compania.

Vanzarile nete ale Praktiker pe plan international (in afara Germaniei) au scazut cu 3,5% in prima jumatate a anului, la 474,5 milioane euro, iar profitul EBITA (inainte de dobanzi, taxe si amortizare) s-a constituit intr-o pierdere de 11,7 milioane euro, fata de un rezultat pozitiv de 4,4 milioane euro in perioada similara a anului trecut.

Vanzarile totale ale grupului german au scazut in primul semestru cu 5,8%, de la 1,89 miliarde euro la 1,78 miliarde euro, iar pierderile au crescut de la 2,2 milioane euro la 11,8 milioane euro.