In ciuda esecului inregistrat la privatizarea Petrom, ungurii de la MOL sunt perseverenti in a-si consolida pozitia pe piata romaneasca. In vizorul lor se afla Romgaz Medias si o rafinarie. MOL si-a reafirmat ambitiile regionale odata cu prezentarea, la Budapesta, a strategiei de dezvoltare pe cinci ani.

Grupul pare sa nu renunte la piata romaneasca, dupa rateul dat in competitia pentru privatizarea Petrom, ci dimpotriva. Ungurii au declarat ca vor lua in considerare orice oportunitate de extindere. “In Romania, analizam orice oportunitate de pe piata. In ceea ce priveste extinderea retelei de benzinarii, nu avem in acest moment discutii cu nici o companie, insa nu excludem acest lucru”, a spus György Mosonyi, directorul executiv al grupului MOL. Dar, adevarata tinta pentru unguri se pare ca ar fi achizitia unei rafinarii si participarea la privatizarea Romgaz Medias. Astfel, grupul va intra cu activitati de explorare si productie in Romania, devenind competitor direct al OMV-Petrom si Rompetrol. “Experienta Romgaz este foarte pretioasa si noi am putea implica Romgaz in proiecte internationale”, spune Zsolt Hernádi, presedintele grupului MOL.

Interesant de urmarit este insa daca oferta MOL pentru privatizarea Romgaz va fi asemanatoare celei facute in cazul Petrom, strategie care s-a dovedit perdanta. Oficialii grupului spun insa ca deocamdata discutiile pe aceasta tema sunt permature. “Asteptam mai intai ca autoritatile sa elaboreze strategia de privatizare si vom vedea dupa aceea cum vom structura oferta”, a declarat, pentru Capital, Zsolt Hernádi.

Compania maghiara a propus, in cazul privatizarii Petrom, in vara anului trecut, un schimb de actiuni intre MOL si Petrom, care ar fi fost urmat de o integrare treptata a operatiunilor celor doua entitati. Dupa un model similar, maghiarii au participat si la privatizarea companiilor de petrol din Slovenia (Slovneft) si Croatia (INA). Dupa ce propunerea maghiara a fost respinsa, MOL ia in calcul alte posibilitati de extindere pe piata romaneasca. Compania a finalizat recent integrarea retelei de benzinarii Shell achizitionata in doua etape, prima in iunie 2003 si a doua in noiembrie 2004, pentru o suma totala de circa 70 de milioane de euro. Prin aceasta, MOL a ajuns sa opereze in Romania o retea formata din 137 de benzinarii. Potrivit oficialilor grupului, extinderea acestei retele se va face inclusiv prin investitii greenfield in statii de alimentare.

In prezent, grupul trece si printr-un proces de consolidare a structurii actionariatului. Pe 1 decembrie, MOL a semnat cu APV Rt (Autoritatea pentru Privatizarea Activelor Statului din Ungaria) o intelegere care are ca obiect optiunea de cumparare de actiuni care au mai ramas in posesia statului maghiar.

Intelegerea va intra in vigoare in baza aprobarii Consiliului Director al APV, care este asteptata in cursul acestei luni. Conform intelegerii, MOL are dreptul de preemptiune pentru 10,8 milioane de actiuni, echivalentul a 10% din capitalul subscris, detinut de APV Rt, in timpul a doua perioade de optiune, intre 10 si 30 decembrie anul acesta si intre 1 mai si 27 Octombrie 2006.

Daca optiunea este exercitata, pretul de achizitie care trebuie platit este cel care corespunde celui mai inalt nivel al pretului mediu al actiunilor MOL pe parcursul a 90 de zile de cotatie pe Bursa de Valori din Budapesta, inaintea semnarii sau a exercitarii optiunii. Daca MOL isi exercita optiunea de cumparare, se obliga sa restrictioneze vanzarea actiunilor cumparate pana la data de 31 decembrie 2015.

“Oportunitatea de a cumpara actiunile de catre MOL aduce companiei stabilitatea necesara pentru a-si implementa strategia pe termen lung si reduce riscul rezultat din ofertarea pe piata a unui pachet semnificativ de actiuni, atat pentru statul maghiar, cat si pentru ceilalti actionari ai MOL. In plus, intelegerea asigura o flexibilitate financiara corespunzatoare pentru realizarea strategiei de crestere deja anuntate a companiei MOL” spune Zsolt Hernádi.

De altfel, MOL este un exemplu de privatizare prin intermediul bursei a unei foste companii nationale din estul Europei. Model care, daca nu ar fi fost alte interese, putea fi adoptat si in cazul Petrom. In prezent, statul maghiar mai detine 12% din MOL plus actiunea de aur. Alte zece procente din actiunile companiei sunt detinute de rivalul OMV, marea majoritate, 58%, fiind in posesia unor investitori institutionali straini, in special fonduri de investitii.

si pentru maghiari Romania este o piata cheie, cea de-a doua ca marime din Europa Centrala si de Est, dupa Polonia. “Piata benzinariilor din Romania este foarte competitiva. Consumul de carburanti este in crestere, PIB-ul are o rata atractiva de crestere, astfel incat si afacerile noastre sunt in crestere”, spune György Mosonyi. Pana in prezent, maghiarii au investit pe piata romaneasca circa 150 de milioane de euro. Pe piata de gaze, compania MOL mai este interesata de proiectele regionale, cum este gazoductul Nabucco de tranzit al gazelor prin Turcia, Bulgaria, Romania si Ungaria spre Austria. La proiectul de 4,5 milioane de dolari, alaturi de compania ungara mai participa Botas (Turcia), Bulgargaz (Bulgaria), Transgaz (Romania) si OMV (Austria), fiecare avand o cota de 20%.

Dar exploatarea si transportul de gaze naturale nu este una din activitatile de baza ale grupului si e de urmarit ce carte va juca MOL in achizitia Romgaz.

“Piata benzinariilor din Romania este foarte competitiva. Consumul de carburanti este in crestere, PIB-ul este in crestere, astfel incat si afacerile noastre sunt in crestere.”

György Mosonyi,
CEO MOL

MOL in cifre

Profitabilitatea Mol a depasit tinta fixata de 17%. La nivel de grup, Mol vrea sa atinga pana in 2010 un nivel al profitului brut (EBITDA) de 3,5 miliarde de dolari, o rata a capitalului investit de 15% si are un plan de investitii de 5,4 miliarde de dolari. In Romania compania a investit pana acum circa 150 milioane dolari.

Sursa: compania