Cei 104 experti din 29 de tari chestionati in cadrul sondajului Delphi anticipeaza ca blocajele in ceea ce priveste infrastructura de transport se vor mentine pana in 2030. In ceea ce priveste metodologia studiului, participantii au fost rugati sa evalueze probabilitatea unui numar de ipoteze pe o scara de la 0 la 100%.

Respondentii se asteapta ca statele industrializate sa fie cele care vor avea in continuare infrastructura de transport cea mai performanta, cu o rata medie de raspunsuri de 60%. Desi pietele emergente, precum India sau Rusia, investesc in prezent masiv in infrastructura de transport, acestea nu vor putea sa-si aduca infrastructura la acelasi nivel cu al tarilor dezvoltate pana in 2030. Studiul Delphi anticipeaza anumite masuri ferme ale institutiilor de reglementare, asa cum ar fi taxe pentru drum sau taxe pentru traficul aglomerat, care vor atenua costurile crescute al investitiilor in infrastructura de transport.

„Lipsa finantarii este problema cruciala pentru toate tipurile de infrastructura de transport, atat la nivel local, national, cat si international. In cazul Romaniei, acolo unde nevoia dezvoltarii proiectelor de infrastructura de transport este foarte mare, statul roman trebuie sa pregateasca o strategie de investitii pe termen lung”, a declarat Daniel Anghel (foto), Partener, Impozite si Taxe Indirecte, PricewaterhouseCoopers Romania.

Citeste si:

Guvernele, atat cele din statele industrializate, cat si cele din pietele emergente, se confrunta cu dificultati enorme in alocarea de resurse financiare suficiente pentru investitiile in infrastructura de transport. Prin urmare, respondentii sunt de parere ca finantarea intretinerii infrastructurii existente va fi mai dificila decat atragerea de investitii pentru noile proiecte. Infrastructura de transport este un factor critic pentru competitivitatea unei regiuni sau a unei tari, avand potentialul de a accelera cresterea economica si oportunitatile de investitii. Avantajele competitive vor fi de asemenea realizate prin valorificarea la maximum a potentialului centrelor (clusterelor) logistice, in care sectorul privat, mediul academic si sectorul guvernamental colaboreaza indeaproape. Respondentii studiului Delphi cred ca astfel de centre
(clustere) vor stimula dezvoltarea viitoare a infrastructurii de transport (cu o rata de probabilitate de 75%).

„Cu toate constrangerile bugetare actuale, Romania trebuie sa aloce sume consistente dezvoltarii infrastructurii de transport pentru a putea valorifica la maximum potentialul natural al tarii de a deveni un centru logistic in regiunea Europei Centrale si de Est, potential generat de doi factori principali: proximitatea pietelor dezvoltate din Europa Centrala si deschiderea la Marea Neagra prin portul Constanta, adevarata poarta de acces a Europei dinspre Asia. De asemenea, acordarea unor facilitati la import, asa cum ar fi amanarea platii TVA la import, ar elimina costul prefinantarii TVA pentru companii si ar incuraja volumul de tranzactii desfasurate in port. In plus, o astfel de masura ar atrage investitii majore in Romania si ar contribui decisiv la dezvoltarea infrastructurii si la crearea de noi locuri de munca”, mai spune Daniel Anghel.

Problematica legata de dezvoltarea sustenabila si schimbarile climatice este foarte cunoscuta, din moment ce infrastructura de transport si retelele de transport au un impact profund asupra mediului inconjurator. Acest impact ar trebui analizat pe termen lung, din toate punctele de vedere, mai ales prin prisma concluziei studiului Delphi ca pe viitor costurile de mediu vor deveni o parte integranta in analiza costurilor globale a unui proiect de infrastructura de transport. In plus, respondentii se asteapta ca pana in 2030, operatorii de transport vor incepe sa participe la schemele de comercializare ale emisiilor de dioxid de carbon prin obtinerea certificatelor „verzi”.