Statul roman se afla la doi pasi de relansarea fabricii de automobile de la Craiova. Primul pas va fi facut saptamana aceasta, prin semnarea contractului prin care Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI) va plati 60 de milioane de euro pentru pachetul de actiuni detinut de partea sud-coreeana la capitalul societatii Daewoo Automobile România (DWAR). Al doilea pas va fi facut la scurt timp dupa aceea, prin vanzarea intregului pachet unuia dintre investitorii interesati: Renault, General Motors sau Ford .

Dupa negocieri incomode cu reprezentantii firmei lichidatoare, la sfarsitul acestei saptamani va fi semnat, la Bucuresti, documentul prin care toate actiunile detinute de coreeni la DWAR vor fi transferate statului roman. Initial, partile convenisera ca toate datoriile Daewoo sa se transforme in actiuni, iar statul roman sa preia apoi actiunile rezultate in urma acestui proces. Procedurile erau insa cronofage, in conditiile in care ambele parti erau presate: lichidatorul coreean sa aduca la masa credala ceea ce se obtine din ultimele „ramasite“ ale DWMC, iar statul roman sa poata scapa de povara Daewoo mai repede, pe cat posibil inainte de a expira extensia de timp acordata de General Motors (GM) pentru licenta care expira în luna octombrie. In ultima vreme s-a vehiculat ideea simplificarii procedurilor, prin vanzarea actiu-nilor detinute acum de DWMC statului roman si semnarea unor documente prin care actionarul coreean renunta la orice pretentie viitoare asupra societatii.

GM vrea, dar se mai gĺndeste

Citeste si:

Daca tranzactia prin care toate actiunile trec in proprietatea statului roman este data ca un succes sigur de oficialii romani, vanzarea ulterioara a DWAR catre un investitor interesat va fi facuta sub presiunea timpului. Uzina de la Craiova mai poate produce sub marca Daewoo pâna la începutul lunii ianuarie, dupa ce General Motors a prelungit acordul de licenta. Grupul american s-a aratat interesat sa preia producatorul român, însa contactele nu s-au concretizat. In cursul discutiilor, reprezentantii GM si-au exprimat intentia de a prelua DWAR, fiind interesati sa produca mai departe piese de schimb pentru automobilele proprii, dand de inteles ca, in caz contrar, de luna viitoare ar putea chiar sa nu mai livreze subansamble. Oficialii romani i-au invitat la negocierile ce vor urma cu toti investitorii interesati, explicĺndu-le ca actiunile vor fi vandute companiei care va face cea mai buna oferta.

Renault, intre Craiova si o locatie bulgareasca

Pe de alta parte, Renault a vizitat societatea craioveana si a lasat sa se inteleaga faptul ca ar fi interesata sa produca acolo automobile Logan, dupa unele surse, sau Nissan, dupa altele. Potrivit cotidianului sofiot „24 Ceasa“, citat de Reuters, François Fourmont, directorul general al Renault, Nissan si Dacia, a declarat ca Renault are in plan construirea in Bulgaria a unei uzine pentru producerea componentelor de automobile, care sa aprovizioneze uzinele de asamblare din Romania si Turcia. Daca tranzactia cu OPSPI esueaza, este posibil ca producatorul francez de autoturisme sa se „aseze“ in tara vecina.