BERD va participa cu 35% din totalul investitiei, restul revenind firmei israeliene. Fabrica va avea o capacitate de procesare de 60 de milioane de litri de lapte pe an. Tnuva va incepe comercializarea produselor sale in 2007, cand va introduce produsele cu marca Yoplait, situata pe locul doi in lume in categoria produselor lactate proaspete. Materia prima, in cea mai mare parte, va fi preluata de la fermierii romani din zona si doar o cota redusa va fi asigurata din ferma proprie.

"Romania este prima investitie a grupului in afara Israelului si a fost aleasa datorita indicatorilor economici pozitivi, potentialului de crestere a consumului de produse lactate proaspete, politicii locale favorabila investitiilor straine, dar si apropiatei aderari la UE", a spus Israeli. Piata romaneasca a produselor lactate s-a apropiat anul trecut de o cifra de afaceri de un miliard de dolari. In negocierile de aderare la UE, Romania a obtinut o cota de productie anuala de 3,3 miliarde litri de lapte, din care 1,2 miliarde urmeaza sa fie procesati industrial.

Potrivit reprezentantilor Tnuva, in Romania exista insa anumite deficiente in aprovizionarea cu lapte crud a fabricilor de produse lactate.

Astfel, doar 20% din productia de lapte ajunge in fabrici, restul fiind consumat individual. Un procent si mai mic corespunde standardelor impuse de Uniunea Europeana. Statisticile demonstreaza ca piata laptelui se ridica anual la circa 5,5 miliarde de litri din care doar 1,1 miliarde de litri sunt procesati in industria de profil, alte circa 1,3 miliarde de litri fiind vandute direct in piete fara sa fie pasteurizate. Consumul anual de lapte pe cap de locuitor in Romania este inca redus in comparatie cu restul tarilor europene, respectiv 6,7 litri de lapte procesat, fata de 65-70 de litri.

Citeste si:

Dincolo de laptele de consum, pe piata romaneasca a lactatelor exista putini jucatori capabili sa se impuna in mai mult de o categorie de produse, potrivit lui Stefan Liute, Strategy Director la Grapefruit, firma de consultanta specializata in identitate de brand si corporatie. Gigantul Danone concureaza pe lactate proaspete (iaurturi), umar la umar cu Campina.

Hochland se concentreaza pe branzeturi procesate, unde este concurata puternic de Dorna Lactate si, intr-o mai mica masura, de Friesland Romania, se mai arata in studiul realizat de Stefan Liute. Dorna si Friesland (brandurile Milli si Oke!) se numara printre acei putini jucatori care abordeaza cu succes mai multe categorii: laptele de consum si branzeturile si lactatele proaspete. Ele sunt concurate de curand de Albalact (Fulga).

"Nici unul din brandurile existente astazi pe piata nu face un efort vizibil sa educe publicul despre calitatile gustative si de alta natura ale laptelui procesat pentru a-si spori baza de consumatori. Pe o piata in crestere lenta si cu concurenti putini, noii veniti isi vor cladi cotele de piata, mai putin prin crearea de piata noua si mai mult prin erodarea cotelor jucatorilor deja existenti", a relevat Stefan Liute.