2005 va fi al cincilea an consecutiv in care industria transportului aerian inregistreaza pierderi. Potrivit estimarilor IATA, companiile aeriene americane vor inregistra cele mai mari pierderi combinate (10 miliarde dolari in total), din cauza datoriilor masive. In schimb, companiile aeriene europene si asiatice ar urma sa inregistreze profituri de aproximativ 1,3 miliarde dolari si, respectiv, 1,5 miliarde dolari.

Numarul pasagerilor inregistrati in 2005 este cu 7-8% mai mare decat in 2004.

Brian Pearce, economistul sef al IATA a preconizat ca abia in 2006 transportul aerian va ajunge in situatia de echilibru financiar, cu conditia ca pretul barilului de petrol sa se stabilizeze la 50 de dolari, avand in vedere eforturile continue ale companiilor aeriene de a-si reduce costurile si a-si ameliora eficacitatea. O dovada a acestor restructurari, este faptul ca in 2003 era suficient ca barilul de petrol sa fie de aproximativ 22 dolari pentru ca liniile aeriene sa ajunga in situatia de echilibru financiar. IATA considera ca in 2005 comparativ cu 2004 va fi inregistrata o marire cu 7-8% a numarului pasagerilor la nivel global, in ciuda cresterii pretului petrolului.

Firmele romanesti merg bine

In Romania insa, piata fiind in crestere, atrage foarte multe schimbari. Daca pana acum pe piata sunt prezente doar 2 companii aeriene low-cost, Myair si Blue Air, incepand cu anul 2006, pe piata aeriana romaneasca vor veni companiile WizzAir si Sky Europe, mai ales ca piata aeriana low-cost din Romania este in crestere si poate absorbi noi companii pe sector, potrivit specialistilor in domeniu. Alte doua companii, Lufthansa si Carpat Air vor incheia, cel mai probabil in primul trimestru al anului viitor, un acord de tip "code-share" (un zbor al unei companii aeriene pe care exista locuri apartinand altei companii aeriene), prin care vor opera in comun zboruri spre destinatiile celor doua companii.