Oferta de jocuri si jucarii de pe piata locala este extrem de diversificata, atat ca tipuri de produse si provenienta, cat si ca pret, calitate si adresabilitate. Cu toate acestea, in Romania se investeste extrem de putin in astfel de produse, comparativ cu situatia inregistrata in tarile din jur.

Dupa 1990, oferta romaneasca de jucarii clasice si de jocuri a scazut incontinuu, din cauza ca cei cativa producatori locali mari nu au facut fata potopului de importuri. Ca atare, fie si-au inchis portile, fie si-au redus drastic capacitatile de productie, cautandu-si o nisa de piata la export sau reprofilandu-se pe sortimente de articole mai profitabile in Romania. In schimb, comertul stradal cu jucarii a inflorit, datorita produselor de provenienta asiatica, astfel ca, in perioada Sarbatorilor de iarna, orice copil care stia sa citeasca o eticheta era convins ca Mos
Craciun vine direct din... China.

In ultimii ani, lucrurile s-au mai echilibrat: productia interna a crescut considerabil – desi parerile celor care activeaza pe piata de profil sunt foarte diferite pe aceasta tema, in sensul ca, cel putin in ceea ce priveste categoria jucariilor clasice, produsele chinezesti si turcesti continua sa surclaseze oferta autohtona. Este imbucurator insa faptul ca unii producatori interni s-au impus si ca branduri romanesti de jucarii si jocuri, cum ar fi Noriel, Pinocchio, Frata, Juno, D’Toys, Adeline, Condor Style etc. s-au remarcat si sunt cautate. Exista si un segment de piata exclusivist, de dimensiuni reduse, constituit din marci de renume, provenite din Europa. Pe de alta parte, o cantitate importanta de jocuri si jucarii produse in tara pleaca la export sub branduri celebre: Smoby, Kinder Toys, Matell.

Pentru a ne forma o imagine cat mai clara despre piata de jucarii, am apelat la Marilena Bara, un experimentat analist al universului ludic: a lucrat 12 ani in industria de profil, a fost presedinte fondator al Asociatiei Producatorilor Romani de Jocuri, Jucarii si Ornamente, iar in prezent realizeaza emisiunea Urmasii lui Geppetto, la postul de radio Mix fm.

In opinia interlocutoarei noastre, avem de a face cu o oferta autohtona ce vine din partea unui numar de 150 – 250 de societati producatoare, incluzand aici atat intreprinderile mici si mijlocii, cat si unitatile din cooperatie. In comert, se remarca prezenta atat a jucariilor produse sub girul unor branduri de calitate, romanesti sau straine, cat si a jucariilor importate “la kilogram”, “la container”, fara nici un fel de criterii de selectie in ceea ce priveste calitatea produsului, securitatea si mesajul educational. Avem de ales, asadar, intre produse “de taraba”, “de supermarket” si “de firma”.

Citeste si:

Din punctul de vedere al categoriilor de varsta, par a fi mai bine reprezentate segmentele 0 – 3 si 4 – 7 ani, in contextul in care varsta pana la care copilul accepta o jucarie, ca dar preferat, a scazut de la 14 la 12 ani. “Exista, in prezent, atacuri foarte puternice, din partea unor organizatii internationale, indreptate asupra producatorilor chinezi care fabrica jucarii in taberele de munca fortata - in paralel cu atacuri la adresa marilor firme occidentale, care cumpara respectivele jucarii. Daca aceasta miscare va continua si se va amplifica, ar putea exista sanse reale pentru producatorii din alte regiuni ale lumii, inclusiv din Romania, sa preia comenzile masive care in prezent se fac in China”, este de parere Marilena Bara.

Compania Noriel este lider pe mai multe segmente ale pietei de jocuri si jucarii. George Constantinescu, directorul general al firmei, considera ca piata locala este nestructurata, cu foarte multi jucatori. Magazinele de masa (cash & carry, hipermarketuri, supermarketuri) au o concentrare doar de 20% din oferta, restul de 80% fiind “pulverizata” in mii de magazine, tarabe, benzinarii. “Piata est-europeana, inclusiv Rusia, este de 980 de milioane de euro, iar cea vest-europeana de 14 miliarde de euro, potrivit Toys Industry of Europe. Romania este inca o ruda foarte saraca a lumii civilizate, avand doar 8,8% din piata est-europeana, fata de 41% cat are Polonia, 15% - Cehia, 16% - Ungaria. In Romania, se cheltuiesc sub 15 euro/an/copil, fata de 60 – 90 euro in Polonia, Ungaria sau Cehia, respectiv 175 de euro in Germania. Cifra mentionata fiind o medie pe tara, cred ca va puteti imagina cat investesc romanii din provincie si din mediul rural in educarea si dezvoltarea aptitudinilor propriilor copii”, ne spune George Constantinescu.

Vanzari record in luna decembrie

In ultimii patru–cinci ani, piata jucariilor a fost influentata favorabil de aparitia unitatilor de tip supermarket si hipermarket, lanturile comerciale Metro, Selgross, Carrefour, Univers’All inlocuind cu succes oferta derulata prin vechile centre de librarii. Reteaua Diverta este, de asemenea, reprezentativa pentru aceasta piata: peste 3.000 de jucarii si jocuri care acopera toate grupele de varsta, incepand cu produse destinate copiilor pana la trei ani si terminand cu cele de hobby, pentru adulti (puzzle-uri, machete). De Sf. Valentin, Paste, Craciun si in perioada de vara, oferta este suplimentata cu produse de sezon. In reteaua mentionata se distribuie si aproximativ 2.000 de titluri de jocuri video.

Sursa: http://www.capital.ro/index.php?a=22337&shift=1