Curieratul – un barometru al economiei

„Criza ne-a gasit intr-o fuga continua dupa personal. In septembrie - octombrie 2008 aveam microbuze care ne aduceau forta de munca din localitatile din jurul Bucurestiului, uneori a trebuit sa facem rabat de la calitatea celor pe care ii angajam”, rememoreaza Adrian Neculai, unul dintre cei trei proprietari ai Fan Courier.

Cum arata situatia economica a Romaniei in toamna lui 2008? „Ca atunci cand da laptele in foc”, vine prompt raspunsul lui Mihai. „Era o perioada exploziva de crestere, Guvernul se lauda ca economia duduie, erau bani, dar cred ca lucrurile mergeau poate prea mult in sus, ca atunci cand da laptele in foc”, mai spune Adrian Mihai, contrazis imediat de fratele sau mai mare si totodata partenerul de business, Neculai Mihai. „Nu sunt de acord, cred ca era o crestere normala care, daca ar fi continuat, in 20 - 25 ani am fi ajuns la nivelul tarilor din Occident ca si infrastructura si salarizare”.

Cu crestere economica reala sau doar un balon de sapun, economia romaneasca a resimtit primele semne ale recesiunii in noiembrie 2008. „Curieratul este un fel de barometru al economiei, vedem inca de a doua zi orice crestere sau scadere. In noiembrie 2008 am simtit prima scadere cauzata de criza”, declara proprietarii Fan Courier.

Atunci, cei trei antreprenori, impreuna cu echipa de management, au intrat in sedinta, iar fiecare si-a prezentat estimarile despre ceea ce urma sa se intample, oferind totodata solutii. „La acea intalnire am preconizat trei scenarii: optimist, pesimist si super-pesimist, fiecare cu propria strategie”. Estimarea optimista, care s-a dovedit cea mai apropiata de realitate, lua in calcul o stagnare a cifrei de afaceri in 2009”.

Reduceri de costuri de 5-10%

Cu cele trei strategii in buzunar, Felix Patrascanu, Adrian si Neculai Mihai au trecut la „masuri de criza”. „Nu am facut un scop in sine din a reduce cheltuielile pentru ca si calitatea serviciilor depinde foarte mult de costuri, o reducere drastica s-ar fi intors impotriva noastra. Practic, ne-am fi introdus singuri criza in companie. Am reusit reduceri de costuri de 5 - 10%, pe diverse segmente de activitate”, sustine Neculai Mihai (foto).

Pentru cei trei a fost prioritara cresterea eficientei fortei de munca. „Am hotarat sa nu dam pur si simplu oameni afara, asa cum vedeam ca se intampla in jur. Am pus foarte bine la punct sistemele de evaluare, asa ca oamenii s-au eliminat singuri - cine muncea, primea bonusuri si premieri, cine nu, penalizari, astfel incat unii dintre ei au decis sa plece. Din 1250 de angajati cati aveam pe Bucuresti cand a venit criza, am mai ramas cu 1130”, mai explica Adrian Mihai (foto).

Dupa ce au pus la punct sistemul de evaluare a angajatilor, a urmat modernizarea flotei. „Inlocuirea flotei cu masini noi ne-a ajutat sa avem un consum mai mic de combustibil si sa reducem, pe cat posibil, costurile de reparatie a autovehiculelor. In plus, am dezvoltat programele de IT si am achizitionat noi benzi de sortare pentru colete si plicuri”.

Citeste si:

Cu ajutorul masurilor de eficientizare a activitatii, FAN Courier a reusit stagnarea cifrei de afaceri in 2009, la 40 de milioane de euro.

Insolventa clientilor, cea mai mare problema a recesiunii

Cea mai dificila problema a ultimilor doi ani a fost, pentru FAN Courier, insolventa unor clienti. „Ne asteptam la asa ceva, insa sunt momente extrem de dificile. Atunci cand Flamingo a intrat in insolventa, ne datora o suma destul de mare. Pe langa suma respectiva noi am platit TVA aferenta sau impozitul pe profit. Preferam sa nu il avem ca si client, decat sa muncim pentru el, sa cheltuim, sa platim taxe si sa avem banii blocati”, detaliaza cei trei antreprenori.

Pentru a rezolva problema insolventelor sau a intarzierii platilor, FAN Courier si-a dezvoltat departamentul juridic. „Multe firme isi negociaza extinderea termenului de plata, la perioade din ce in ce mai lungi. In doi ani, ne-am marit departamentul juridic de la 1 la 7 angajati care se ocupa de recuperarea debitelor”, mai spune Adrian Mihai (foto).

Desi au facut investitii de milioane de euro in ultimii doi ani, cei de la Fan Courier au fost sceptici in privinta contractarii de credite bancare si nu au luat in calcul nici vanzarea unei parti din afacere.

„Oferte au fost si vor mai fi, atat de la fonduri de investitii, cat si de la firme mari de curierat de pe plan international. Cand ne vom da seama ca noi, cei trei actionari, nu mai avem idei de dezvoltare, vom vinde”.

In ultimii doi ani, proprietarii Fan Courier au dat mai multa autoritate echipei de manageri cu care lucreaza, spre deosebire
de anii de inceput, cand cei trei erau foarte implicati in toate deciziile firmei de curierat.

Pentru acest an, compania asteapta o cifra de afaceri de 44 de milioane de euro, in crestere cu circa 10% fata de anul precedent.

Acest articol a fost publicat in Editia Speciala - Ce am invatat in primii doi ani de criza, primul proiect tiparit wall-street.ro.