Actuala criza economica a incetinit evolutia sectorului de transport, insa situatia se va redresa iar procesul de globalizare isi va relua avantul, aducand odata cu el un necesar crescut de transport si mobilitate, se arata in analiza Roland Berger Strategy Consultants.

De asemena, crearea unor conurbatii mari, nu numai in China cat si in multe tari din Asia, America de Sud, Africa si chiar Europa va favoriza dezvoltarea transportului feroviar.

Rezervele limitate de combustibili fosili, in special petrol, vor impulsiona transportul feroviar, superior din punct de vedere al eficientei energetice si a emisilor de CO2.

Totusi, desi cererea este asteptata sa creasca, succesul nu este garantat pentru companiile care opereaza pe diferite piete. Companiile feroviare trebuie sa depuna eforturi pentru a deveni/ramane competitive pe viitor: sunt necesare acorduri de finantare, o strategie economica logica, orientare catre client, eficienta si flexibilitate.

Companiile feroviare de stat trebuie sa-si dea seama ca transportul de marfuri, in particular, nu poate pur si simplu sa serveasca nevoilor unei singure tari: transportatorii internationali au nevoie de solutii internationale, mai ales din partea companiilor feroviare, care ofera avantaje deosebite pe rutele mai lungi.

Pe de alta pare, transportul de calatori devine si el din ce in ce mai international, mai ales in Europa, principalii factori fiind aparitia sistemelor de tranzit publice si extinderea retelelor de mare viteza. In acest sens, standardele tehnice trebuie armonizate, aceasta fiind o arie principala de actiune si o preconditie pentru atingerea competitivitatii la nivel international si imbunatatirea eficientei.

Citeste si:

In concluzie, transformarea unei companii feroviare este un proces de durata, care cuprinde imbunatatiri structurale, realiniere strategica a retelelor si a ofertelor de produse, internationalizare si eficientizare, se mai arata in studiu.

Analiza Roland Berger a implicat 30 de experti din industria feroviara din 9 tari.

Au fost consultati manageri ai marilor companii feroviare din intreaga lume, experti in reglementare, reprezentanti ai organismelor publice si consultanti specializati pe sectorul feroviar.

Sunt surpinse aspecte generale ale transformarii in sectorul feroviar, atat in ceea ce priveste serviciul de calatori cat si cel de marfuri si logistic, fiind redate totodata aspectele cheie, corporatiste si functionale, ale procesului de transformare. In plus, sunt descrise principalele provocari ale procesului de transformare, ilustrate prin studii de caz ale companiilor care le-au facut fata cu succes.

Roland Berger Strategy Consultants este una dintre cele mai mari firme de consultanta la nivel mondial si cea mai mare de origine europeana. Fondata in Germania in anul 1967, compania cuprinde in prezent peste 2,000 de angajati si 36 de birouri in 25 de tari. Roland Berger Strategy Consultants a fost prima companie de consultanta in management de talie internationala care a deschis un birou permanent in Bucuresti, in 1992.