“In 2010, magazinele cu look modern capata o semnificatie tot mai importanta in retailul romanesc pentru ca se apropie de consumator. Pe de alta parte, chioscurile sau micile magazine isi continua declinul”, a declarat Bogdana Baltasiu, client service director in cadrul companiei de cercetare de piata Nielsen Romania.

Ca vanzari inregistrate pe segmentul alimentar, o treime dintre ele sunt generate de incasarile din comertul modern. La finele lui 2009, 60% din vanzarile de produse nonalimentare proveneau din retelele moderne de comert. Tot in aceeasi perioada, numarul magazinelor din retailul traditional se ridicau la circa 80.000 de unitati.

Daca descresterea volumelor de vanzari de produse de larg consum a fost una semnificativa, de -11,5% la inceputul anului (in primul trimestru) fata de aceeasi perioada a lui 2009, valoarea lor s-a mentinut. “Zona de hipermarketuri a fost cea care a continuat sa creasca pe anumite segmente de produse, precum cele de uz zilnic”, a precizat Baltasiu in cadrul unei conferinte pe teme de retail organizata de Autentic.

Din punctul de vedere al atitudinii, romanii si-au pierdut increderea, iar elementele care incep "sa miste" consumatorii inspre un retailer sau altul s-au schimbat. Astfel, daca inainte accesibilitatea si beneficiile produse de retail nu erau atat de importante, acum proximitatea si diversitatea produselor sunt elemente care capata o tot mai mare greutate in decizia de cumparare si in procesul de loializare, a mai spus Baltasiu.

Directorul de la Nielsen Romania a mai atras atentia si asupra exploziei de promotii din ultima vreme, despre care a afirmat ca nu folosesc la fidelizarea clientilor. “Cumparatorii nu sunt loializati prin promotii, romanii nu-si schimba preferintele pentru anumite branduri in acest mod. Asta nu inseamna neaparat ca sunt foarte fideli, pentru ca in general ei consuma doua-trei branduri si viziteaza doi-trei magazine”, a explicat Bogdana Baltasiu.

Marcile private au castigat teren, pe masura ce si produsele au devenit mai bune din punct de vedere calitativ. In tarile vestice, ponderea marcilor private ajunge si la 40% din totalul vanzarilor. Marcile private sunt cele care loializeaza consumatorul, considera Baltasiu, apreciind ca in domeniul alimentar, marcile private din Romania inseamna 8% din piata de retail modern, in timp ce in cazul produselor nonalimentare, ponderea este mai scazuta.

Cu ce pornim la drum in 2011?

Citeste si:

Pentru 2011, cuvintele-cheie sunt convenienta, managementul categoriilor de produse si amenajarea magazinelor. Hiperarmarketurile isi vor continua expansiunea, dar discounterele se vor extinde intr-un ritm mai alert.

Farmaciile, care ocupa un loc “greu” in peisajul retail-ului romanesc, vor deveni tot mai mult “spatii de expertiza, de informare”, dar nu vor inregistra cresteri masive ale vanzarilor.

Potrivit Bogdanei Baltasiu, comertul traditional va capata un look mai modern, pe cand cel electronic va avansa, dar intr-un ritm mai timid.

"Consumatorii in 2011 sunt mai atenti la preturi, desi nu reactioneaza instantaneu la contextul economic si social. O atentie deosebita trebuie acordata tinerilor consumatori, care incep sa influenteze tot mai mult deciziile de cumparare in gospodarii", a detaliat directorul de la Nielsen Romania.

In plus, consumatorii nu se vor schimba fundamental, ei ramanand sceptici pe fondul cresterii neincrederii in contextul economic din viitor. Bogdana Baltasiu a descris consumatorul roman ca fiind, in continuare, deschis catre noile produse si are o receptivitate sporita in cazul publicitatii.

"Romanului ii place sa faca impresie si e in continuare incantat de publicitate. Se uita la celalalt si imita un comportament validat. Nu cred ca va deveni prea curand organizat sau matur", a comentat oficialul companiei de cercetari de piata.