In ciuda vremii nefavorabile care a redus cu aproximativ 50% productia de struguri pentru vin de anul trecut, producatorilor de vin le-a mers ceva mai bine decit in 2004. Din datele Patronatului National al Viei si Vinului (PNVV), acestia au inregistrat anul trecut o cifra de afaceri totala de 350 de milioane de euro, cu 16% mai mult decit in 2004. Aceasta si pe seama faptului ca o parte din cerere a fost asigurata prin importurile de vin vrac si prin stocurile existente din productiile anterioare.

Actorii se mentin pe pozitie

Si anul acesta piata de profil este dominata de aceiasi mari actori, care au reusit sa-si consolideze sau chiar sa-si creasca cotele de piata. Astfel, potrivit datelor preliminare ale patronatului, primii patru jucatori sint Murfatlar, care detine 30% din piata, Cotnari, cu 18,7%, Jidvei, cu peste 17%, si Vincon, cu 10%. „Au fost cresteri la cotele de piata la primii jucatori, dar nu uniform, noi de exemplu am realizat o crestere a productiei cu 20% si a vinzarilor cu circa 15%, insa este cert faptul ca am obtinut o crestere in piata, cred ca cea mai semnificativa dintre primii jucatori“, a declarat pentru Rompres, Sorin Ichim, directorul de marketing Vincon Vrancea.

Citeste si:

Crestere si in 2006

Pentru 2006, producatorii estimeaza o crestere a pietei, mai moderata fata de 2005, dar care va fi alimentata de aparitia unor noi producatori externi. „In 2006, piata va inregistra o crestere mai ales ca o sa vina citiva producatori straini care au cumparat podgorii la noi si mai ales va creste cantitatea de vin importata din Africa de Sud, America de Sud, Australia, dar si din Moldova“, a precizat directorul de marketing Cotnari, Laurentiu Anghel. Acesta apreciaza ca micii producatori vor fi cei mai afectati de concurenta acerba, care se anunta odata cu apropierea momentului integrarii europene. „Se va tine cont de pret si de calitate si, cum este in proiect eliminarea vinului la PET, firmele mici nu vor rezista“, a explicat Anghel. Acesta crede in posibilitatea aparitiei unor fuziuni intre companii, o parte din cele mici urmind sa fie preluate fie de companii din exterior, fie de jucatorii mari de pe piata interna.