Taxa de un cent pe litrul de carburanti era perceputa pentru alimentarea unui fond prin care sa se recupereze datoriile fostei Companii Romane a Petrolului. Datoria se ridica la 507,3 milioane de dolari si a fost acoperita in totalitate in octombrie 2010. Cu toate acestea, statul a continuat sa incaseze taxa de un cent (3,2 bani pe litru), sumele suplimentare urmand sa fie folosite pentru diminuarea datoriei publice.

Colectarea taxei de un cent pe litrul de carburanti a fost oprita saptamana trecuta. Perioada 21-25 ianuarie a fost necesara pentru epuizarea stocurilor de carburanti pentru care s-a achitat deja taxa, adica 14 dolari/tona in cazul benzinei si 12 dolari/tona pentru motorina, potrivit informatiilor furnizate de Rompetrol.

Petrom si Rompetrol au anuntat primele scaderea preturilor la pompa. Pe parcursul anului trecut pretul carburantilor a crescut pe piata locala cu circa 30%, potrivit transportatorilor rutieri. La inceputul lui 2011 pretul de la pompa a sarit de 5 lei pentru un litru de benzina, declansand nemultumirea soferilor. Astfel, unii au decis sa plateasca benzina numai in monede, taximetristii au organizat un boicot al benzinariilor in semn de protest, iar transportatorii au solicitat returnarea contravalorii accizelor.

"Componenta de taxe reprezinta circa jumatate din pretul carburantilor", se precizeaza intr-un comunicat de presa emis de Petrom. Reprezentantii companiei explica totodata ca preturile Petrom continua sa fie printre cele mai mici din Romania, pe cand pretul mediu aplicat de ceilalti operatori de pe piata interna este printre cele mai scazute din Uniunea Europeana.

Transportatorii sustin ca pretul carburantilor a crescut cu 30% in 2010

Transportatorii sustin ca pretul carburantilor a crescut cu 30% in...

[Vezi aici o comparatie intre preturile la benzina in Romania si cele practicate in tarile membre ale Uniunii Europene].

Se justifica sau nu pretul la carburanti? Vezi aici ce spune Consiliul Concurentei

Se justifica sau nu pretul la carburanti? Vezi aici ce spune...

Comunicatul de presa emis de Petrom subliniaza totodata ideea ca preturile practicate la benzinariile sale au o evolutie "bazata pe cotatiile internationale la carburanti, precum si pe concurenta pe piata". In plus, preturile sunt influentate de politica fiscala si de cursul de schimb. "Petrom reflecta cotatiile internationale intr-o maniera moderata", concluzioneaza oficialii Petrom.

Reprezentantii Rompetrol sustin ca 49% din pretul de la pompa pentru benzina reprezinta totalul sumelor virate catre stat, respectiv 46% in cazul motorinei. In urma cu doua saptamani, oficialii companiei precizau ca pretul carburantilor este influentat constant de o serie de factori, majoritatea independenti de activitatile companiilor petroliere. Este vorba despre variatiile cotatiilor internationale la produse finite (benzina si motorina) sau conditiile economice la nivel local, regional si international.

"Mai mult, 2010 a reprezentat pentru Romania si o crestere a nivelului de taxare aplicat de Executiv, masura care a vizat TVA si accizele platite de companii, aceasta avand la randul ei o influenta puternica in determinarea pretului la pompa al carburantilor", explicau oficialii companiei petroliere. Acestia subliniau ca fiecare companie petroliera are propriul mod de calcul al preturilor carburantilor la pompa, in functie de costurile de procesare a titeiului, distributie si operare ale retelei.

"In comparatie cu finele anului 2009, cursul de schimb leu/dolari a crescut in 2010 cu 11%, iar cotatiile internationale la produse finite cu 22% la benzina, respectiv 27% la motorina. Avand in vedere faptul ca aceste cotatii sunt exprimate in dolari, iar grupul Rompetrol importa toata cantitatea de titei necesara pentru productia de produse petroliere, efectul in lei al celor doi factori a fost reprezentat de o crestere de 36% in cazul benzinei si de 41% in cazul motorinei", detaliau oficialii Rompetrol.

Citeste si:

La aceste cresteri s-au adaugat alte majorari: acciza la combustibili a crescut anul trecut cu 18% pentru benzina si cu 23% pentru motorina, iar de la 1 iulie taxa pe valoare adaugata a ajuns la 24%, fata de 19% cat fusese pana atunci. "Efectul cumulat al tuturor acestor factori ar fi trebuit sa conduca la o crestere a pretului benzinei cu aproximativ 33% si motorinei cu 39%. Cu toate acestea, preturile practicate in statiile Rompetrol Downstream (divizia de distributie de carburanti a grupului Rompetrol - n. red.) preturile au crescut cu 28% la benzina si cu 31% la motorina in 2010 fata de aceeasi data a anului 2009", au adaugat cei de la Rompetrol.

Modalitatea concreta de calcul al preturilor la carburanti nu a fost dezvaluita de cele doua companii.

Petrom este cel mai mare grup petrolier din Europa de Sud-Est, cu activitati in sectoarele explorare si productie, rafinare si marketing, gaze naturale si energie. In Romania, Petrom opereaza cea mai extinsa retea de benzinarii la nivel local: 389 de statii sub brandul Petrom si 157 de statii sub marca OMV. Grupul austriac OMV detine 51,01% din actiunile Petrom, iar Ministerul Economiei - 20% din titluri.

Grupul Rompetrol este controlat de compania de stat KazMunaiGaz din Kazahstan. La sfarsitul anului 2010, Rompetrol detinea in Romania o retea de benzinarii formata din aproximativ 450 de statii (130 sub nume propriu, 160 Partener Rompetrol si 160 Rompetrol Expres).

Principalele companii care distribuie carburanti in Romania sunt OMV Petrom, Rompetrol, LukOil, MOL si OMV. Piata distributiei de carburanti este investigata, inca din 2005, de Consiliul Concurentei, autoritatea suspectand intelegeri de tip cartel intre companiile petroliere.

Cititi si:

Se justifica sau nu pretul la carburanti? Vezi aici ce spune Consiliul Concurentei

Ce se ascunde in spatele preturilor umflate la benzina?

Ce se ascunde in spatele preturilor umflate la benzina?

Ce se ascunde in spatele preturilor umflate la benzina?