Pentru a inregistra cresteri ale profitului, o companie poate incerca sa cistige tot mai multi clienti sau isi poate reduce cheltuielile. De un an functioneaza in tara noastra un program pentru reducerea costurilor. Initiatorii garanteaza o crestere a profitului cu 4 pina la 25 de procente.

Statisticile arata ca 80-90% din antreprenorii romani isi focalizeaza atentia in principal asupra posibilitatilor de a obtine cistiguri cit mai mari. Se neglijeaza astfel metodele de reducere a costurilor, care pot duce implicit la o majorare a profiturilor. Cum se poate face acest lucru? In principal, este nevoie de foarte multe informatii relevante de pe piata de profil, o buna relatie cu furnizorii precum si o reala capacitate de a negocia. Totul porneste insa de la o analiza amanuntita a punctelor cheie care pot contribui la micsorarea cheltuielilor.

Afaceri prea mici

Reducerea costurilor se poate face pornind de la conducerea companiei sau se pot implementa diverse modele deja existente pe piata. In Romania, un astfel de program exista de aproximativ un an si a fost dezvoltat de compania de consultanta financiara DC Invest. Managerii societatii sustin ca prin „Programul pentru reducerea costurilor - avantaj competitiv pe termen lung“ asigura o crestere de 4 pina la 25 de procente a rezultatelor financiare finale. „Romania are o rata de crestere economica foarte mare. Problema este ca antreprenorii romani sint obisnuiti sa conduca afaceri mici“, apreciaza Bob De Man, managing director al companiei DC Invest.

Relatia cu furnizorii

Citeste si:

Programul propus de cei de la DC Invest dureaza in medie patru luni si jumatate si se deruleaza in trei mari etape. Intr-o prima faza, se constituie o baza de date cu informatii utile despre piata in care activeaza compania si se evalueaza performanta furnizorilor de care depinde activitatea companiei. Un manager trebuie sa inteleaga puterea furnizorilor cu care lucreaza. Trebuie sa optimizeze relatia cu ei, dar trebuie sa ai grija sa nu rupi relatia cu acestia. In negocierea cu acestia se pot alege doua cai: cea placuta si cea mai putin placuta. Important este sa nu mergi prea departe, intrucit relatiile de lunga durata pot fi favorabile, iar unii furnizori sint de neinlocuit“, sustine Bob De Man. Potrivit acestuia, o analiza a costurilor si a contractelor cu furnizorii poate majora profitul companiei cu 4-25%.

Tot in aceasta prima etapa se stabilesc cele mai oportune modalitati de a negocia cu furnizorii, in functie de relatiile dintre companie si acestia.

Negocierea - cheia reducerii

A doua etapa a programului referitor la reducerea costurilor dureaza intre 4 si 6 saptamini si consta in negocierea efectiva cu actualii si potentialii furnizori, precum si analizarea primelor rezultate ale implementarii programului. Intr-un final, se ajunge la un sistem de monitorizare a companiei de catre specialistii care au implementat programul, simultan cu continuarea negocierilor care se poarta dupa un grafic bine stabilit.