Dupa ce a investit cateva sute de milioane de euro in platforma de la Rieni, unde se imbuteliaza apa minerala si se produc majoritatea componentelor necesare activitatii, imperiul fratilor Micula se extinde. Cei doi oameni de afaceri suedezi de origine romana au ambitia sa transforme una dintre fabricile detinute prin compania European Food in cea mai mare capacitate de productia de bere din Romania. De asemenea, grupul are in vedere si productia de detergenti. Studiile au aratat ca in Romania consumul de detergent lichid este mult mai mic decat in tarile dezvoltate, iar fratii Micula considera ca aceasta piata este atractiva si se va dezvolta rapid.

Berea merge si pe ploaie

In momentul de fata, European Food se claseaza pe locul 3 in topul producatorilor de bere pe piata de retail, cu o cota de piata in volum de 18,3%. „Dorim cresterea cotei, dar nu putem prognoza cu cat se va mari aceasta pe termen scurt, deoarece ar trebui sa stim cum vor actiona si ce investitii vor face si ceilalti jucatori importanti de pe piata”, a precizat, pentru SFin, Ioan Micula, presedintele Grupului European Drinks. Desi, pe ansamblu, cresterile cotelor pe piata berii nu au fost prea mari din cauza vremii, European Food a produs tot timpul la capacitate maxima. „Datorita cererii de pe piata, am dublat capacitatea de productie a fabricii de bere”, afirma Ioan Micula. Dar lucrurile nu se vor opri aici. Fabrica de la Draganesti va deveni cea mai mare capacitate de productie de bere din Romania. „In functie de necesitati, vom mari si personalul. Acum, fabrica de bere este dotata cu tehnologie de ultima ora, tot procesul tehnologic este computerizat si este nevoie de personal redus”, explica omul de afaceri. Distributia berii produse de European Food se va face prin propria firma de profil, Transilvania General Import Export. „Daca piata o va cere, vom lansa si alte marci de bere, desi prin marcile pe care le avem astazi acoperim toate segmentele de piata. Avem inregistrate la OSIM mai multe marci”, declara presedintele grupului.

Tuborg pierde teren

In august 2003 a iesit prima sarja de bere pe poarta fabricii de bere de la Draganesti, capacitatea de productie fiind in acel moment de un milion de hectolitri/an. La sfarsitul anului 2003, European Food - firma aflata in structura Grupului European Drinks - a urcat pe locul 4 in topul producatorilor de bere din Romania, cu o cota de piata de 10,6, conform ACNielsen-Retail Audit Data. Dupa ce a depasit producatori cu traditie pe piata romaneasca de bere, printre care si Tuborg Romania, in luna octombrie 2004 cota pe piata de retail detinuta de European Food a crescut din nou, firma urcand pe locul 3 in top. Cota de piata in volum a crescut constant, conform ACNielsen-Retail Audit Data, de la 15,5% in octombrie 2004 la 18,3% in aprilie 2005. De asemenea, Burger a devenit marca de bere cea mai vanduta din Romania. „In urma rezultatelor deosebite si a cererii de piata, am hotarat cresterea capacitatii de productie. Acum am ajuns la 2 milioane de hectolitri de bere/an, iar pana in 2007 dorim atingerea unei capacitati de productie de 3,5 milioane de hectolitri/ an”, precizeaza Ioan Micula.

Citeste si:

Spuma se revarsa peste granise

Inca de la inceput, proprietarii Grupului European Drinks s-au gandit ca o mare parte a productiei de bere sa fie destinata exportului. „Calitatea berii Burger o va face sa patrunda usor pe pietele externe. Testele efectuate de institutul german Forschungszentrum Weihenstephan für Brau und Lebensmittelqualitat (Centrul de cercetare a calitatii berii si alimentelor) au relevat faptul ca, din punctul de vedere al calitatii, berea Burger se incadreaza in standardele internationale de calitate si poate fi comparata cu orice bere premium de pe piata germana”, a explicat Ioan Micula. Prin marirea capacitatii fabricii de bere, vor creste si vanzarile de bere la export. „Tinand cont ca pe o raza de 1.000 de km in jurul platformelor noastre de productie traiesc pana la 100 de milioane de oameni si de faptul ca, la targurile internationale la care am participat, interesul aratat de ma-rii distribuitori internationali a fost unul foarte mare, preconizam o crestere sensibila a vanzarilor la export a berii produse la European Food”, ne-a declarat presedintele grupului European Drinks.

Grupul vrea sa spele Romania

La inceputul acestui an, este de asteptat sa inceapa si productia detergentilor in imperiul fratilor Micula. „Au fost investite 10 milioane de euro pentru o fabrica de detergenti lichizi, cu o capacitate de 10.000 de flacoane pe ora. Fabrica se afla pe cea mai noua platforma a noastra, cea de la Gradinari. A fost o investitie greenfield, ca de altfel toate platformele noastre”, sustine Ioan Micula. La Gradinari va fi produs detergent de vase si universal, precum si sapun lichid. De asemenea, pe platforma unde se afla linia de de-tergent sunt si linii care produc alcool tehnic, apa distilata, concentrat pentru curatat parbrize si alte produse adiacente. „Datorita tehnologiei ultramoderne, vom produce un detergent lichid de o calitate superioara, la un pret accesibil majoritatii consumatorilor”, sustine omul de afaceri. In prima faza, activitatea va incepe cu o capacitate limitata, productia adresandu-se pietei interne. „Daca vanzarile vor dovedi ca merita, vom intra si pe piata externa. Inca nu putem face o estimare”, spune Ioan Micula. Deocamdata, in schema de personal exista 200 de angajati, dar daca va fi marita capacitatea de pro-ductie numarul salariatilor va creste, in functie de necesitati.

European Drinks are o cifra de afaceri anuala de peste 500 milioane euro, având activitati în mai multe sectoare printre care cel alimentar, productia de bauturi alcoolice si sucuri, dar si în domeniul hotelier. Grupul este deja prezent pe pietele externe, în marile lanturi de magazine, cu alte produse, unele realizate chiar sub marci apartinând retelelor comerciale.