Costul unui proces de remodelare a proceselor de business (business process redesign – BPR) pentru o companie cu 1.000 de angajati, poate dura 3-6 luni, in cazul unui grad mediu de complexitate, si poate costa de la cateva zeci de mii pana la cateva sute de mii de euro.
“Exista o multime de factori care pot influenta pretul unui proiect de BPR, cum ar fi perimetrul proiectului , metodologia utilizata, gradul de maturitate si de cunoastere a proceselor in companie sau obiectivul remodelarii. Printre acestia, impactul cel mai mare o au perimetrul proiectului si costul resurselor implicate”, spune Ion Ghimbovschi (foto), manager in cadrul de firmei de consultanta Ensight Management Consulting, care realizeaza periodic studii referitoare la modul de implementare a proceselor de BPR din cadrul companiilor.

O companie care doreste sa-si imbunatateasca procesele de business trebuie sa lucreze, in medie, 5-7 zile cu fiecare angajat/proces pentru a ajunge de la stadiul initial la o situatie remodelata.

“Acest efort nu include si implementarea noului proces, deoarece efortul aferent acestei etape variaza in functie de amploarea modificarilor si nu poate fi standardizat. In cazul unor procese complexe sau care implica multe departamente efortul este mai mare, acesta atingand chiar si valori duble sau triple”, afirma Ghimbovschi.

Analizele efectuate de firma de consultanta au aratat ca, in ciuda problemelor pe care le-au avut de la inceputul crizei, societatile care activeaza in sectorul constructiilor, unul dintre domeniile cele mai afectate de scaderea economiei, nu sunt dispuse sa-si imbunatateasca operatiunile.

Adesea, companiile de constructii aflate in dificultate sunt preocupate doar de finantarea sau refinantarea investitiilor.

“Din pacate, companiile de constructii au ignorat de cele mai multe ori problemele legate de procesele de business. Din cauza unor planuri de dezvoltare exagerate, multi s-au trezit in situatia imposibilitatii rambursarii resurselor financiare atrase”, subliniaza managerul Ensight Management Consulting.

Grupul Ambient Sibiu, controlat de Ioan Ciolan, este una dintre afacerile din zona constructiilor care a trecut printr-un proces de organizare a proceselor de companie. In 2008, cand au aparut primele semne ca piata materialelor de constructii va inregistra un regres puternic, antreprenorul a luat legatura cu firma de consultanta Roland Berger, care i-a propus un plan de restructurare, finalizat in 2010.

In acelasi timp, Ciolan a apelat si la Jurgen de Ruiter, un specialist in recuperare si restructurare financiara din cadrul BCR.

Reorganizarea s-a finalizat in sfarsitul anului trecut, pe care Ambient l-a incheiat cu o cifra de afaceri de 104 milioane de euro, in usoara crestere fata de 2009, an in care rulajul a scazut cu 55,5% fata de 2008.


Unul dintre ultimii pasi facuti de omul de afaceri a fost reimprospatarea managementului, proces care a avyt loc anul trecut. Ciolan i-a recrutat pe Liviu Voicu pentru pozitia de director financiar, Gabriel Boada – director de vanzari pe zona de distributie si pe Calin Somcutean – director de retail.

“Remodelarea proceselor de afaceri este o activitatea periodica, dar care trebuie sa fie urmata de o perioada de asimilare si maturizare a noilor procese. Schimbarea de dragul schimbarii nu este utila si poate avea un impact negativ asupra productivitatii. Nu exista o regula universala privind acest aspect. In functie de dinamica pietei in care activeaza, o companie poate fi fortata sa-si ajusteze procesele la un anumit moment (de exemplu, in perioda de criza), insa, in mod normal, modificari masive ale proceselor de business se fac la intervale destul de mari (5-10 ani)”, precizeaza Ion Ghimbovschi.

O etapa foarte importanta a proiectele de BPR are loc dupa implementare si este compusa din monitorizarea performantei noilor procese si comunicarea constanta (pentru asigurarea asimilarea noului proces de catre angajati).

“Perioada monitorizarii post-implementare poate dura si un an, in functie de nivelul de schimbare generat de noile procese si de capacitatea companiei de a asimila aceasta schimbare. Insa, in mod normal, perioada foarte activa de suport post-implementare este de aproximativ 1-3 luni”, mai spune managerul firmei de consultanta.

Pasii unui proiect de BPR:

Stabilirea proceselor care vor fi supuseremodelarii si planificarea proiectului – Ce se remodeleaza si de ce?

Definirea strategiei/viziunii pentru compania sau procesele care urmeaza a fi analizate si remodelate – Unde si cum se vrea sa se ajunga?

Analiza situatiei curente a proceselor din companie – Cum functioneaza organizatia acum si care sunt problemele ce necesita a fi abordate?

Analiza diferentelor intre situatia existenta si viziunea pentru compania/procesele viitoare – Cat de mare este diferenta intre “unde vrem sa ajungem” si situatia curenta?

Structura/design-ul proceselor viitoare – Cum va arata procesul viitor?

Simularea statistica a noilor procese (verificare fiabilitate si potentiale beneficii) – Este modelul nou fezabil din punct de vedere economic?

Implementarile pilot ale unei selectii de noi procese incluse in perimetrul proiectului – Cat de usor va putea fi asimilat noul proces?

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri