"Procedurile vor fi aplicate incepand cu acest an, dar pentru anumite categorii de venituri aflate in evidenta ANAF, precum cele realizate din dividende, noile reguli sunt aplicate din 2012", au aratat reprezentantii Guvernului, citati de Mediafax.

Executivul a decis, la finele anului trecut, ca persoanele fizice ale caror venituri reale depasesc cu cel putin 50.000 lei sumele declarate vor plati impozit de 16% aplicat la diferenta dintre cele doua valori.

Normele metodologice de aplicare a procedurii de utilizare a metodelor indirecte de control stabilesc ca Fiscul va verifica, intr-o prima etapa, persoanele cu venituri mari fara sa le notifice, iar pe perioada controlului poate solicita tertilor, inclusiv platitorilor de venit sau oricaror autoritati sau institutii publice, informatii sau documente pentru stabilirea situatiei fiscale reale.

Verificarea persoanelor cu venituri mari se va efectua in mai multe etape, care vor determina in final starea de fapt fiscala reala, in functie de care se va stabili daca se poate dovedi provenienta veniturilor si daca se va aplica impozit.

Intr-o prima etapa, organele fiscale vor efectua o analiza pentru a stabili riscul probabil pentru un grup de persoane fizice sau pentru cazuri punctuale, la solicitarea unor institutii sau autoritati publice.

Organele fiscale pot solicita in timpul controalelor persoanelor cu venituri mari informatii cu privire la donatii, sponsorizari si succesiuni, precum si o situatie a cheltuielilor personale, a modificarii patrimoniului, a tranzactiilor cu metale pretioase sau a bunurilor mobile si imobile detinute.

Citeste si:

Informatii suplimentare pot fi solicitate si in ceea ce priveste participatiile sau mandatele detinute in societati comerciale sau alte entitati, bunuri apartinand unor persoane fizice sau juridice puse la dispozitia persoanei fizice si imprumuturi acordate si/sau contractate.
Selectarea persoanelor fizice care vor fi verificate se va realiza din lista persoanelor care depasesc riscul minim acceptat de administratia fiscala, in functie de nivelul riscului si de capacitatea de efectuare a verificarilor fiscale prealabile documentare.

Persoana fizica selectata pentru verificare nu poate obiecta cu privire la procedura de selectare folosita si nu trebuie notificata in acest stadiu al controlului.

Pe perioada verificarii, organele fiscale pot solicita tertilor, inclusiv platitorilor de venit sau oricaror autoritati sau institutii publice, informatii sau documente pentru stabilirea situatiei fiscale reale a persoanei fizice supuse verificarii.

In cazul in care rezultatul verificarii fiscale prealabile documentare reprezinta o diferenta semnificativa intre veniturile realizate de persoana fizica, calculate in baza situatiei fiscale personale si veniturile declarate de aceasta sau de platitorii de venit, organul fiscal comunica avizul de verificare persoanei fizice ce a facut obiectul verificarii fiscale prealabile documentare.

In functie de datele colectate, organele fiscale pot inceta verificarea sau pot trece in etapa urmatoare de verificare fiscala, care presupune un control mai amanuntit al tuturor documentelor disponibile si in care pot fi solicitate si terte persoane pentru a da declaratii.
Persoana verificata trebuie sa colaboreze la constatarea starilor de fapt fiscale. Aceasta trebuie sa dea informatii, sa prezinte inscrisuri relevante pentru verificarea fiscala, precum si orice alte date necesare clarificarii situatiilor de fapt relevante din punct de vedere fiscal.
Daca au indicii care ar putea intruni elemente constitutive ale unei infractiuni, organele fiscale pot sesiza organele de urmarire penala.