"Modificarile aduse cadrului institutional al autoritatilor locale din Romania aduc o disciplina bugetara mai riguroasa, insa limiteaza in continuare flexibilitatea financiara", se arata intr-un comunicat al Fitch, dupa cum arata Mediafax.

Agentia se refera la schimbarile aduse in urma efectelor recesiunii din 2009-2010 cadrului institutional al autoritatilor locale, reglementat in principal prin Legea descentralizarii din 2006, Legea Finantelor Publice din 2006 si Legea administratiei publice locale din 2001.

Astfel, Fitch mentioneaza OUG 63/2010 pentru modificarea Legii Finantelor Publice adoptata dupa ce FMI a aprobat in mai 2009 un acord de finantare de 17,1 miliarde de dolari pentru Romania. Schimbarile vizeaza intarirea disciplinei bugetare, cresterea predictibilitatii si a transparentei executiei bugetare si reducerea cheltuielilor, pentru indeplinirea conditiilor cerute de FMI.

Agentia face referire, de asemenea, la OUG 55/2010, care introduce masuri aditionale de diminuare a cheltuielilor pentru autoritatile locale, si la Ordonanta 58 din 2010 prin care TVA a fost majorata de la 19% la 24%. Cresterea taxei afecteaza autoritatile locale, deoarece duce la majorarea cheltuielilor si a tarifelor pentru servicii.

"Romania a trebuit sa implementeze o serie de masuri pentru reducerea cheltuielilor si cresterea gradului de predictibilitate si transparenta a executiei bugetare. Desi actualul cadru ofera guvernului un control mai mare, flexibilitatea financiara a autoritatilor locale este redusa, in conditiile in care autoritatile centrale controleaza principalele surse de venituri si principalele surse generatoare de cheltuieli, precum salariile. Acesti factori au incetinit procesul de descentralizare", mentioneaza comunicatul.

Citeste si:

Agentia subliniaza ca flexibilitatea financiara limitata reprezinta un factor care are efecte negative asupra ratingurilor autoritatilor locale.

"Statul controleaza inca cea mai mare parte a surselor de venit, impozitul pe venitul si TVA, care au o pondere de 70% in veniturile bugetare, si principalele surse de cheltuieli, precum salariile, care, in medie, au reprezentat 40% din cheltuieli in 2009", se arata intr-un raport al Fitch denumit "Cadrul institutional pentru autoritatile locale".

Fitch mentioneaza ca factor de presiune asupra calificativelor si datoriile eventuale, reprezentate prin garantii acordate companiilor detinute de autoritatile locale, regiile autonome. Aceste garantii pot depasi datoriile scadente ale autoritatilor.

Autoritatile locale din Romania care au ratinguri Fitch sunt Primaria Bucuresti ("BB+" pentru datoriile pe termen lung, "B" pentru datoriile pe termen scurt), Primaria Brasov ("BB+" pentru datoriile pe termen lung, "B" pentru datoriile pe termen scurt), Primaria Oradea ("BB+" pentru datoriile pe termen lung, "B" pentru datoriile pe termen scurt) si zona Metropolitana Oradea ("B+" pentru datoriile pe termen lung, "B" pentru datoriile pe termen scurt).