Doar 20% dintre romani au alocat un buget de 501-1.000 de lei
, iar un procent si mai mic dintre cei intervievati (8%), vor avea mai mult de 1.001 lei pentru cheltuielile de Paste. Comparativ cu 2010, cercetatorii IRES au remarcat o usoara diminuare a bugetului de anul acesta.

“Procentul celor care vor dispune de un buget mai mic de 100 de lei a crescut semnificativ fata de anul precedent, cand doar 11% se incadrau in aceasta categorie, iar segmentele din populatie care aloca un buget de peste 501 lei sunt sensibil mai mici sau la fel ca in urma cu un an”, potrivit institutului.

O treime dintre participantii la studiu au afirmat ca banii pe care ii au de Paste nu sunt suficienti si ca vor fi nevoiti sa-si restranga consumul. Pentru 14% dintre respondenti, bugetul alocat nu acopera nici macar strictul necesar.

Locuitorii din mediul rural (16,8%) si cei din Moldova (15,2%) par a fi cei mai afectati de lipsa unui buget pentru a-si asigura un minim necesar pentru aceasta sarbatoare”, arata sondajul.

In comparatie cu 2010, proportia celor care spun ca bugetul este unul insuficient a crescut cu 3%, iar a celor care sustin ca vor renunta la unele produse a suferit o majorare de 6%.

Cercetarea realizata de IRES indica faptul ca mai bine de jumatate dintre cei intervievati (56%) sunt de parere ca in acest an vor cheltui mai putin decat in anii trecuti pentru cumparaturile de Paste, iar 72% declara ca actuala criza economica a afectat in mare si foarte mare masura bugetul familiei pentru sarbatoare.

Bugetul familial pentru Pastele din 2011 versus 2010

Locuitorii regiunii de sud a tarii se declara cei mai afectati de criza, la polul opus aflandu-se locuitorii din Transilvania si Banat.
“Perceptia influentei crizei asupra bugetului familiat pentru sarbatoarea de Paste s-a acutizat, in sensul ca in acest an proportia celor care se declara afectati in mare si foarte mare masura creste cu 11%”, concluzioneaza IRES.

Citeste si:

Ce pun romanii pe masa de Paste?

Mai mult de jumatate dintre romani nu vor cumpara anul acesta carne de miel. Astfel, 41% o vor exclude din meniul de Paste, pe cand 14% o obtin in propria gospodarie.

Aproape jumatate dintre respondetii la sondaj au declarat ca vinul de casa este bautura alcoolica ce se bea cel mai mult de Paste. “Tuica, berea si vinul din comert se afla si ele pe lista, in timp ce 13% dintre intervievati sustin ca la masa de Paste nu se consuma alcool”, potrivit specialistilor IRES.

In ceea ce priveste bauturile nonalcoolce, apa plata si minerala sunt preferate (48%). Ele sunt urmate de sucurile carbogazoase (28%), de cele naturale (16%) sau de siropurile de fructe (4%).

33% dintre respondentii studiului au mai afirmat ca vor cumpara oua de Paste, in vreme ce mai mult de jumatate (55%) si le procura din propria gospodarie. Majoritatea covarsitoare a intervievatilor (98%) au sustinut ca vor vopsi oua de Paste anul acesta. Jumatate dintre participantii la sondaj vor vopsi intre 10 si 30 de oua, iar 44% mai mult de 30 de bucati.

La capitolul prajituri, cele preparate in casa conduc in topul preferintelor (63%), urmate de cele din comert – 21%. Un procent de 10 si le vor cumpara fara sa renunte la cele preparate in casa, iar 5% recunosc ca nu vor pune pe masa astfel de dulciuri.

Sondajul intreprins de IRES a mai scos la iveala ca jumatate dintre respondenti nu vor face anul acesta cadouri de Paste celor dragi. Dintre cei care vor face cadouri (47%), mai bine de jumatate spun ca aceste cadouri vor fi mai modeste decat cele de anul trecut.

Studiul a fost realizat in perioada 14-15 aprilie pe un esantion de 1.281 de persoane cu varste de peste 18 ani, eroarea maxim tolerata fiind de 2,8%. Metoda folosita a fost interviul telefonic.