Legea parteneriatului public-privat, in vigoare din octombrie 2010, a fost modificata prin ordonanta de urgenta aprobata in sedinta de miercuri a Executivului, au aratat sursele, informeaza Mediafax.

Proiectul ordonantei prevede ca Guvernul va avea dreptul sa excluda firmele care inregistreaza datorii bugetare din licitatia pentru acordarea contractelor de parteneriat public-privat si va evalua ofertele companiilor candidate si in functie de cota-parte din contract pe care investitorul se obliga sa o cedeze la randul sau IMM.

Vor putea fi respinse si ofertele firmelor care au intrat in faliment ca urmare a hotararii pronuntate de judecatorul sindic sau care au facu obiectul unor proceduri echivalente prevazute de legislatia nationala a altor tari, precum si ale persoanelor juridice condamnate in conformitate cu Codul Penal in ultimii cinci ani.

Guvernul va avea dreptul ca la licitatia pentru atribuirea unui contract de parteneriat public-privat sa respinga o oferta considerata ca avand "un pret neobisnuit de scazut" si in cazul careia exista indicii, dupa analizarea unor date suplimentare, ca nu va putea fi sustinuta tehnic de investitor. Legislatia in vigoare privind achizitiile publice trateaza o astfel de oferta in raport cu ceea ce urmeaza sa fie furnizat, executat sau prestat, atunci cand pretul ofertat, fara TVA, reprezinta mai putin de 85% din valoarea estimata a contractului.

In acelasi timp, Guvernul va elimina conditia impusa firmelor care contesta in instanta un contract de parteneriat public-privat de a depune o garantie de 2% din valoarea contractului, dar ii va obliga pe toti ofertantii sa constituie la licitatie o garantie de participare in cuantum de 1% din valoarea contractului.

Citeste si:

Investitorii vor fi selectati prin procedura deschisa (desfasurata intr-o singura etapa, in care orice investitori interesat poate depune o oferta) sau prin dialog competitiv (care se desfasoara in doua etape, in care ofertele sunt depuse doar de catre investitorii selectati in urma evaluarii scrisorii de intentie).

In acest ultim caz, investitorul va depune oferta finala intr-un termen care nu poate fi mai mic de cinci zile de la terminarea negocierilor cu toti candidatii, daca valoarea contractului pentru bunuri si servicii este mai mica sau egala cu echivalentul in lei a sumei de 125.000 euro fara TVA sau daca valoarea contractului de lucrari este sub echivalentul in lei a 4,845 milioane euro fara TVA, sau intr-un termen care nu poate fi mai mic de zece zile de la terminarea negocierilor cu toti candidatii, daca valoarea contractului depaseste aceste praguri.

Toate aceste modificari sunt explicate prin faptul ca Directia Generala Piata Interna si Servicii a Comisiei Europene a atras atentia autoritatilor romane ca actuala lege a parteneriatului public-privat este in contradictie cu normele UE si a solicitat remedierea de urgenta a problemelor de neconformitate.

"Neadoptarea unor masuri urgente pentru modificarea dispozitiilor legale privind parteneriatul public-privat poate avea ca efect declansarea procedurii de infringement de catre Comisia Europeana, consecinta cea mai grava in acest caz reprezentand-o amanarea/intarzierea implementarii unor proiecte de investitii majore", se atentioneaza in proiect.

Documentul releva ca Romania a fost notificata de catre Comisia Europeana asupra necesitatii modificarii Legii parteneriatului public-privat la inceputul lunii februarie si are la dispozitie 70 de zile pentru a incheia aceasta faza, termenul limita fiind 15 aprilie 2011.