"Daca la jumatatea acestui an situatia absorbtiei si perspectivele nu ne dau sperante ca pe anumite programe putem sa crestem spectaculos nivelul absorbtiei va fi vorba despre o decizie politica si guvernul va aproba mutarea fondurilor de pe o anumita zona pe alta", a declarat Vatafu, sef al Autoritatii de Coordonare a Instrumentelor Structurale (ACIS) si consilier al premierului, potrivit Mediafax.

Afirmatia acestuia a venit in replica la intrebarile jurnalistilor privind cat de fezabil este obiectivul Romaniei de a absorbi 90% din fondurile structurale, in conditiile in care cel mai mare program, alocat transporturilor, are un grad de absorbtie putin peste 1%.

"N-as vrea sa pronunt un program sau altul, dar presupunerea pe care o faceti poate avea o baza in realitate, in masura in care programul respectiv nu are un grad de absorbtie satisfacator si nici perspective", a spus Vatafu, intrebat daca transferul de fonduri se va face de la transporturi catre Programul de Cresterea Competitivitatii Economice pentru proiectele de infrastructura rurala.

Consilierul primului ministru a recunoscut ca proiectele mari de infrastructura din transporturi au un ciclu de executie indelungat, ceea ce face improbabila finalizarea multora dintre acestea pana la sfarsitul anului 2015.

Vatafu a precizat si ca alocarea de la un program sectorial la altul va fi destul de greoaie, intrucat procedurile birocratice sunt mult mai numeroase decat in cazul realocarii in cazul aceluiasi program sectorial.

Pe de alta parte, Vatafu este optimist in ceea ce priveste platile interne din acest an din fonduri structurale, pe care le estimeaza la trei miliarde euro, comparativ cu 1,7 miliarde euro totalul platilor din perioada 2007-2010.

Citeste si:

In acest scenariu, gradul de absorbtie ar urca la finele acestui an la aproximativ 25% din totalul de 19,7 miliarde euro alocate celor sapte Programe Operationale Sectoriale (POS) si cooperarii europene. Din aceasta suma, fondurile alocate transporturilor reprezinta in jur de 24%.

Unul dintre proiectele din domeniul transporturilor finantat partial cu fonduri UE este cel al constructiei tronsonului de autostrada Cernavoda-Medgidia. Initial, lucrarile au fost acordate companiei franceze Colas, insa Ministerul Transporturilor a reziliat contractul si cauta alt constructor.

Anul trecut, premierul Emil Boc a afirmat ca in 2011 vor fi relocate fonduri intre diverse axe ale programelor europene si orientate catre domenii in care nivelul de utilizare este mai ridicat.

Boc a declarat in urma cu doua saptamani ca apreciaza eforturile Ministerului Transporturilor si Infrastructurii pentru atragerea de bani de la UE si ca institutia "a repus Romania pe roate" in ceea ce priveste absorbtia fondurilor europene.

Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a anuntat in martie ca vrea sa creasca rata de absorbtie a fondurilor europene cu 16 puncte procentuale, de la 4% la 20% la finele acestui an.