Principalele probleme ale Romaniei sunt incapacitatea de a accesa fonduri europene pentru proiecte de investitii, ineficienta sectorului energetic, transporturilor si pietei muncii, dar si presiunile asupra finantelor publice, cauzate in principal de o baza de taxare ingusta, de costurile in crestere cu sanatatea si de performantele slabe ale companiilor de stat, apreciaza Moody's.

"Desi unele dintre conditiile exceptionale (cum ar fi cresterea puternica a pietei interne de credit datorita conditiilor internationale facile) care au condus la un boom economic in ultimul deceniu nu vor reveni, ne asteptam ca integrarea comerciala, investitionala si institutionala a Romaniei cu Europa sa sustina cresterea si sa permita veniturilor sa-si continue convergenta cu cele din tari mai bogate. Dar pentru a profita in intregime de legaturile comerciale si industriale cu UE, guvernul trebuie sa implementeze reforme structurale si sa imbunatateasca performanta companiilor de stat, mentinand totodata prudenta fiscala adoptata in urma crizei globale", a declarat Atsi Sheth, vicepresedinte si senior analyst in cadrul Moody's.

Desi datoria publica a Romaniei este redusa comparativ cu nivelurile din alte tari din regiune, iar acordurile cu FMI si UE promoveaza politica economica intr-o directie pozitiva pentru crestere si pentru ratingul de credit, evenimentele de pe scena politica interna ar putea limita viteza si profunzimea reformelor, considera Sheth.

"Guvernul s-a confruntat in acest an cu opozitia parlamentului fata de reforma pietei muncii. Povara austeritatii si sistemul politic deja fractionat ar putea incetini introducerea unor noi schimbari in cadrul fiscal, precum largirea bazei de taxare, reducerea costurilor cu sanatatea si cresterea eficientei companiilor de stat", a continuat analistul Moody's.

Citeste si:

Moody's atribuie Romaniei ratingul de credit "Baa3", cu perspectiva stabila.

Insa ratingul ar putea fi imbunatatit in urma unor semnale ca masurile bugetare recente conduc la o reducere semnificativa a deficitului fiscal, si ca prudenta fiscala poate fi mentinuta pe termen mediu.

Masurile de rationalizare a costurilor din sanatate, de imbunatatire a performantelor companiilor de stat si de consolidare a capacitatii de absorbtie a fondurilor europene ar fi de asemenea factori pozitivi pentru rating.

Ratingul ar putea fi modificat in sens negativ daca programul de consolidare fiscala ar suferi o inversare, combinata cu stagnarea reformelor structurale.