Plata taxelor si impozitelor direct din fotoliul de acasa, prin Internet, nu sta inca la indemina romanilor. Numai citeva sute de bucuresteni au solicitat acest serviciu din partea directiilor locale de finante. Guvernul abia acum vrea sa lanseze site-ul www.ghiseuonline.ro.

Romanii care vor sa-si achite datoriile catre stat sau catre furnizorii de servicii mai au de asteptat prin fata ghiseelor pina cind plata online, pe baza de card, va fi intru totul valida in Romania. Chiar daca sistemul de plati electronice a fost legiferat inca din 2002, putine sint facturile care pot fi achitate printr-un simplu click de mouse. In Bucuresti, cele sase administratii financiare de sector abia au adunat citeva sute de platitori virtuali in ultimii trei ani.

Motivul: slaba popularizare a facilitatii. Mult mai raspindita e plata facturilor direct de la bancomat, pentru acele firme care au incheiat acorduri cu bancile, in special companiile de telefonie mobila si Romtelecom, Apa Nova si firmele de Internet prin cablu. Ministerul Comunicatiilor a anuntat, saptamina trecuta, ca in citeva zile va lansa site-ul www.ghiseuonline.ro, cu ajutorul caruia se vor putea achita mai multe facturi direct de acasa.

Doar impozitele locale pe proprietati pot fi achitate, in Bucuresti, prin Internet. Sistemul a fost implementat in 2002-2003, dupa aparitia legii ce introducea notiunea de semnatura electronica. Fara aceasta semnatura, plata electronica era imposibila si facea inutila prezenta pe holurile primariilor a asa-ziselor info-chioscuri, in fapt terminale computerizate ce trebuiau sa permita cetatenilor sa-si achite taxele locale fara sa mai stea la coada la ghiseu. Acele terminale stau si acum prafuite acolo unde au fost inaugurate cu fast, pentru ca romanul este mai sigur de informatia primita direct din gura unui functionar, decit de un text de pe un display.

„Oamenii sint reticenti. Plata la ghiseu, cu cash, este cea mai folosita deo-camdata“, recunoaste Mariana Nica, reprezentanta Directiei de Impozite si Taxe Locale din sectorul 3. Cel mai mare ca numar de contribuabili din Bucuresti, sectorul 3, are 327.000 de roluri deschise si doar zece solicitari de parola pentru plata electronica. Mai bine stau sectoarele 1 si 6, care au acumulat in jur de 200 de platitori pe Internet, in timp ce sectoarele 2, 4 si 5 abia au strins cite 100 de solicitari. Taxele locale nu pot fi achitate electronic.

Facturi cu semnatura electronica

Conditiile esentiale pentru plata electronica sint: existenta unui computer cu conexiune la Internet acasa si un cont intr-una dintre bancile agreate de directiile de taxe si impozite. Sectoarele 3, 4, 5 si 6 au incheiat acorduri cu BCR, iar sectorul 1, cu Banc Post.

Singurul care are acorduri cu doua banci, Banca Comerciala Romana si Banc Post, este sectorul 2. Procedura e relativ simpla: contribuabilul isi deschide un cont la una dintre banci, isi exprima intentia de a beneficia de serviciul electronic de plati si primeste, gratuit, un program de computer pe care-l instaleaza pe calculatorul de acasa. Tot de la banca primeste semnatura electronica (un cod de cifre ce insoteste toate operatiunile pe care clientul le va face ulterior prin Internet).

Cu semnatura, contul si programul, clientul poate sa aiba acces de acasa la informatii despre contul lui si sa faca plati inter sau intrabancare, in lei sau in valuta. Ca sa plateasca impozitul insa, are nevoie si de o parola de la Directia Locala de Taxe si Impozite, pe care o obtine tot ducindu-se la ghiseu cu un formular completat. Parola ii permite contribuabilului sa-si vizualizeze de pe computerul de acasa situatia financiara in calitate de platitor local de taxe, doar intrind pe site-ul administratiei financiare. Plata prin Internet este taxata de banca cu un comision.