“Desi exista dintotdeauna, aria, vizibilitatea si constientizarea implicarii Statului in economie au crescut pe fondul recentei crize financiare”, a explicat Cristina Filip, in cadrul conferintei M&A Outlook 2011, organizata de wall-street.ro, in parteneriat cu Enterprise Investors, PeliFilip si Ernst&Young Romania.

Paradoxal insa, “impactul” implicarii Statului este deja recunoscut ca fiind cel mai important. Acesta este plasat chiar inaintea consumatorului prin “eficienta” in a confirma, spori sau a distruge valoarea de piata in domenii de activitate plasate in mod constant in topul cresterii economice, respectiv, al investitiilor si atractivitatii tranzactionale.

“Astfel, prescriptiile si reglementarile, precum si procedurile de implementare au o relevanta determinanta si ocupa prima pozitie ca si factori de risc sau oportunitate pentru domeniile de asistenta si serviciile medicale, dezvoltare, securitate si eficienta energetica sau servicii financiare”, a explicat Filip.

De exemplu, in sectorul medical, legile care scot din functiune facilitati medicale virtuale ar putea sa aiba efecte pozitive, in sensul de curatare a terenului. In acelasi timp, este nevoie de mai multa claritate, standarde diferite si mult mai clare.

Ca si in alte state, sistemul medical romanesc are o crestere pregananta si cu un potential imens, a remarcat Cristina Filip.

“In energie, interventia Statului se manifesta prin lipsa de claritate, de strategii de dezvoltare si ipotezele de soc ce au aparut odata cu ideea infiintarii campionilor energetici. Aceste lucruri au facut ca nicio investitie privata in acest segment sa fie considerata viabila sau suficient de neriscanta, incat sa merite atentia”, considera avocatul.

Partea de crestere a fost vazuta in energia regenerabila, unde Statul a reusit sa gaseasca o modalitate de stagnare, prin amanarea si blocarea unor legi foarrte necesare.

In serviciile financiare, influenta statului prin Ordonanta 90 a generat un soc pentru banci si companiile de leasing. Sub forma unei protectii virtuale pentru consummator, relatiile cu retailul s-au antagonizat. “Acum ne revenim cu totii dupa acest soc si asteptam sa vedem ce mai doreste Statul sa faca in aceste domenii”, explica Filip.

De ce este importanta o crestere sanatoasa a afacerii

Citeste si:

Cristina Filip recomanda stabilirea unei rate de crestere sanatoasa pentru fiecare activitate in parte. Acest obiectiv trebuie corelat atent cu capacitatea reala de a identifica noi oportunitati pentru a crea si a adauga valoare durabila in companie si o recuperare eficienta a investitiei legate de crestere. “In conditiile in care aceasta rata de crestere este credibila si sustenabila, va fi apreciata si valorizata corect si in context tranzactional”, a explicat Filip.

Avocatul recomanda antreprenorilor mai multe obsrvatii despre crestere, relevante si pentru industria de retail locala, facute de Howard Schultz in cartea “Mersul inainte: Cum a luptat Starbucks pentru viata fara sa isi piarda sufletul”.

Astfel, cresterea nu trebuie promovata ca si strategie in sine, ci ramane o tactica pentru a atinge anumite obiective viabile economic. “Daca aceasta vine insotita si este influentata substantial de anumite puncte de succes circumstantial, bazate in exteriorul companiei, poate sa ascunda si multe greseli, care ies la suprafata in momentul in care circumstantele externe nu mai pot alimenta cresterea. Lucrurile circumstantiale nu vor dura la nesfarsit si cand dispar ies la iveala greselile, iar adevarul e ca nu ne bazam cresterea pe factori interni sustenabili”.

Disciplina si orientarea spre profit sunt elemente importante, pe langa planificarea ei pe motive bine intemeiate, sustinute de resursele, creditul si cultura companiei.

In multe cazuri, business-urile se confrunta cu presiuni imense pe preturi, preocuparea sanatoasa pentru eficientizarea costurilor parand sa ia o viata independenta fata de scopuri si context si forma unei tiranii a “celui mai mic pret”.

Intr-o tranzactie recenta, avocatii PeliFilip au fost chemati pentru a defini “pretul real si serios” in incercarea de a depasi impasul dintre vanzator si comparator.

Concluzia analizei a fost ca “cel mai mic pret” nu este un rezultat pe care o parte cumparatoare, actionand liber, informat si constient, il urmareste automat si necircumstantiat sau pe care o parte vanzatoare, actionand rezonabil, il poate accepta, a explicat avocatul.

“Pretul este diferit de valoare, dar poate influenta perceptia complexa si completa asupra caracteristicilor bunului oferit, atata timp cat tranzactia propusa nu este limitata structural, pozitional sau restrictionata reglementar. In acelasi timp, este de luat in considerare de catre titularii activitatilor economice faptul ca avantajele competitive si pretentiile privind elementele constitutive ale valorii trebuie probate si testate dinamic pentru a sustine si ajusta in mod viabil o strategie tranzactionala bazata pe conceptul de valoare”, a mai spus Cristina Filip.