"Reducerea fondurilor pen-tru retelele de transport nu ne afecteaza direct. Romania va primi in urmatorii sapte ani aproximativ 30 de miliarde euro, dintre care 17 miliarde vor fi fonduri de coeziune si structurale. Iar dintre acestea, o mare parte se vor indrepta catre infrastructura, implicit catre finantarea Cordorului IV trans-european", a declarat fostul negociator sef al Romaniei cu Uniunea Europeana, Leonard Orban (foto). Totusi, construirea Coridorului IV poate dura mai mult de sapte ani, iar o eventuala prelungire a deciziei Consiliului si pe perioada 2013-2019 va afecta si Romania.

Retelele transeuropene de transport rutier, feroviar si de cai navigabile interne, afectate de aceasta decizie, constituie cel mai puternic factor de integrare europeana, dupa moneda unica europeana, realizarea lor fiind capitala pentru cresterea economica, i-au atras atentia europarlamentarii ministrului austriac al Transporturilor, Hubert Gorbach, prezent la dezbateri in calitate de presedinte in exercitiu al Consiliului Ministrilor Transporturilor. Concretizarea doar a unei parti a acestor proiecte ar pune in pericol integrarea retelei in ansamblul sau, cred europarlamentarii. In lus, considra acestia, Consiliul trebuie sa-si onoreze angajamentele si nu trebuie sa submineze credibilitatea UE.

"O diminuare a finantelor europene ar avea consecinte asupra introducerii Sistemului de gestionare a transportului feroviar european. Acest sistem comun de semnalizare are o importanta cruciala pentru viitor si pentru competitivitatea cailor ferate comunitare", precizeaza un comunicat al Biroului de Presa al Parlamentului European.

Desi le-a dat dreptate parlamentarilor europeni in privinta respectarii angajamentelor, Gorbach a sustinut ca sunt "in joc si alte interese". Presedintele Comisiei pentru Transporturi a Parlamentului European, Paolo Costa, a trimis o scrisoare, in numele tuturor gruparilor politice, presedintelui Parlamentului European, Josep Borrell, presedintelui in exercitiu al Consiliului, Wolfgang Schuessel si presedintelui Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, in care este mentionata dezamagirea deputatilor europeni in ce priveste planurile Consiliului.