Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP) a restrans atributiile autoritatilor de management la verificarea criteriilor de atribuire a contractelor finantate si de UE, argumentand ca acestea impun in prezent firmelor, in mod nejustificat, sa fie inscrise in Sistemul Electronic de Achizitii Publice si sa aiba un birou de achizitii pentru a aplica la astfel de proiecte.

Sistemul Electronic de Achizitii Publice detine site-ul e-licitatie.ro

Autoritatile de management nu vor mai cere astfel firmelor private sa se inscrie in Sistemul Electronic de Achizitii Publice, sa aiba un departament de achizitii sau sa urmeze proceduri de achizitii publice in derularea proiectelor cu fonduri structurale, ci se vor rezuma la a verifica un set limitat de criterii la atribuirea acestor proiecte.

Interdictia este aplicata in cazul contractelor de lucrari sau de servicii finantate ori subventionate de stat in proportie mai mica de 50%, al contractelor de lucrari cu o valoare sub 4,8 milioane euro sau al contractului de servicii in valoare mai mica de 193.000 euro.

Plafonul de 4,8 milioane euro, ridicat la sfarsitul anului trecut de la limita de un milion euro, este cel in marja caruia autoritatea contractanta are dreptul de a aplica procedura de cerere de oferte, in locul organizarii unei licitatii.

Legislatia nationala impune institutiei de stat care atribuie contractul sa publice in SEAP invitatia de participare si documentatia aferenta, dar nu obliga firmele private sa fie inscrise in sistem daca doresc sa participe la o astfel de procedura si nici daca transfera ulterior unei alte firme o parte din contractul astfel obtinut, cu fondurile aferente.

Obligatia neprevazuta in lege era totusi impusa firmelor private de catre autoritatile de management, printr-un manual privind licitatiile pentru proiecte UE, ceea ce facilita urmarirea prin intermediul SEAP a modului in care contractul respectiv era derulat si atribuit ulterior, partial, unei alte firme de catre firma castigatoare, inclusiv prin publicarea obligatorie a unui anunt de atribuire.

Citeste si:

In baza manualului stabilit de catre autoritatile de management, firmele erau obligate sa se inscrie in SEAP ca autoritate contractanta, sa isi constituie departamente de achizitii, iar decontarea sumelor cheltuite in proiect era conditionata de respectarea stricta a procedurilor de achizitii publice.

Atributiile autoritatilor de management la verificarea criteriilor de atribuire a contractelor finantate si de UE au fost insa restranse, modificare argumentata de ANRMAP prin faptul ca decizia autoritatii de managent de a extinde firmelor private, fara o baza legala, dar prin elaborarea unor ghiduri sau manuale de aplicare a proiectelor europene, prevederile din OU 34/2006 privind achizitiile publice, aplicabile doar autortatilor contractante, a "ingreunat" derularea multor contracte.

"Elaborarea unor liste unice de elemente care trebuie verificate la atribuirea acestor contracte a fost necesara, printre altele, deoarece autoritatile de management impuneau prevederi ale OU 34/2006 tuturor entitatilor private, dar care nu au calitatea de autoritate contractanta. Aplicarea acestor prevederi pentru entitatile private a fost insa excesiva si a ingreunat derularea multor contracte finantate din fonduri structurale", a declarat seful ANRMAP.

Prin noile reguli, autoritatile de management trebuie sa se rezume la a verifica un set limitat de criterii in atribuirea contractelor din fonduri UE si doar in cazul in care procedura de atribuire nu face obiectul unei verificari initiate de Unitatea pentru Coordonarea si Verificarea Achizitiilor Publice.

Potrivit sefului ANRMAP, noile reguli ar urma sa reduca durata procedurilor de absorbtie a fondurilor europene cu pana la sase luni.

Sursa foto: E-licitatie.ro