In plin sezon rece, companiile petroliere care opereaza in Romania au inceput campania de promovare a combustibililor de iarna. Noile tipuri de motorina si benzina au efect si la -30 de grade Celsius. Insa indemnul la cheltuiala nu este intotdeauna justificat.

Sint mai scumpi decit carburantii obisnuiti si au nume pompoase. In afara de laudele companiilor petroliere, specificatiile producatorului de autovehicule va vor spune ce tip de combustibil este recomandat sa folositi pentru autovehiculul dumneavoastra.

„In manualul de utilizare al fiecarei masini este recomandat un anumit combustibil pentru o functionare la parametri normali a sistemului de eliminare a noxelor. Din acest motiv, nu are rost sa alimentezi cu un combustibil mai bun cita vreme catalizatoarele masinii tale nu pot procesa anumite noxe“, a declarat Emanuel Stefan, director after-sales Automobile Bavaria.

Achizitionarea unor combustibili mai buni, deci mai scumpi, sint doar cerinte ale pietei pentru respectarea normelor de poluare.

Petrolistii explica

Benzina si motorina special concepute pentru iarna sint carburanti care, prin aditivare, reduc gradul de inghet si care rezista la temperaturi mai joase decit in cazul altor tipuri. „Aditivarea motorinei creste operabilitatea la temperaturi joase, eliminind riscul infundarii filtrelor, imbunatateste proprietatile de lubrefiere ale acesteia si nu are efecte negative, de genul spumarii“, a explicat directorul general al Rompetrol Downstream, Paul Pop. Oficialii OMV sustin ca folosirea unui aditiv adecvat va scadea gradul de consum de ulei si motorina. „Tipul de motorina in care a fost inclus aditivul Coldex a fost testat in regiunile polare, unde s-a constatat ca temperatura de inghet este mai scazuta cu opt grade Celsius comparativ cu celelalte tipuri de motorina. Acest aditiv scade punctul de inghetare pina la – 22 de grade Celsius si reduce consumul de ulei si motorina“, a sustinut Rainer Schlang, directorul general al retelei de distributie a carburantilor OMV in Romania.

Lupta gradelor

MOL Romania a lansat benzina si motorina EVO, carburanti care sint de nivel Euro 5 si corespund standardelor Uniunii Europene pentru anul 2010. Cele doua produse vor fi comercializate in 62 din cele 135 de benzinarii pe care MOL le opereaza in Romania. Benzina EVO se va gasi pe piata la pretul de 3,95 lei noi pe litru, in timp ce motorina EVO Diesel va fi comercializata la pretul de 3,45 lei noi pe litru.

Austriecii de la OMV ofera, incepind cu aceasta iarna, pe piata romaneasca Alpine Diesel. Sub acest nume va fi vinduta motorina Euro Diesel, care se incadreaza in normele Euro 3, si motorina Super Diesel, care indeplineste normele Euro 4.

Rompetrol a introdus sortimentul Super Euro 4 Diesel pentru prima data in iarna anului trecut. Reteaua actuala a Rompetrol Downstream include un numar de 255 de statii proprii, ceea ce inseamna o cota de 12% din piata romaneasca de carburanti. Numarul benzinariilor Rompetrol va ajunge la 550, dupa preluarea companiei franceze Dyneff, care opereaza mai multe statii in sudul Frantei si nordul Spaniei.

Cresc vinzarile diesel

In perioada de iarna, Alpine Diesel va creste ponderea vinzarilor de motorina pina la 36% din totalul carburantilor comercializati de OMV in Romania, a adaugat Schlang.

La rindul sau, Petrom a introdus la mijlocul lunii decembrie a anului trecut cel mai nou sortiment de motorina al sau: Top Nordic Diesel. Produsul va fi disponibil in peste 200 de benzinarii, situate in toate judetele tarii si Bucuresti. Pretul maxim la care va fi comercializat acest tip de carburant a fost stabilit la 3,33 lei noi pe litru.